Visst funkar det!
Åkte i förra veckan (efter den 11:e september) Köpenhamn-Madrid. Har nyligen skaffat en eTrex Vista, så det var naturligtvis kul att se om det fungerade.
Det gick alldeles utmärkt. Noggrannheten blir inte fantastisk, eftersom halva himlavalvet är utom synhåll, men hundra meter hit eller dit spelar ju ingen roll i ett flygplan (så länge man är passagerare!).
När planet svängde tvärt blev det problem en stund, efftersom alla "invanda" staelliter försvann ur synhåll, och GPS:n måste låsa in på de som en längre tid varit osynliga.
Höjdmätaren fungerade (naturligtvis) inte heller, eftersom Vista har en barometrisk sådan. Den trodde på ungefär 2000 meter hela tiden. Det borde gått att få fram GPS-höjden som ett alternativ, men det kan man inte i en Vista, såvitt jag har lyckats utröna.
Tredje problemet är att en eTrex liknar en mobiltelefon ganska mycket, vilket fick redas ut med kabinpersonalen några gånger. De var, av lättförståeliga skäl, ganska uppskärrade efter det som hänt (detta var ju bara några dagar efter kraschen på Linate).
Beträffande störningar har jag själv inte sett att GPS-mottagare står på "svarta listan", men kunde lätt konstatera att min laptop är en betydligt värre störsändare än Vistan. Det är inte bara lokaloscillatorerna i mottagarna som sänder ut skräp, utan diverse frekvenser som alstras i allt med digital elektronik också. När det gäller sådana oavsiktliga sändare är det i regel värre ju högre effekten i kretsen är. En batteridriven GPS är naturligtvis konstruerad med så låg effekt som konstruktörerna klarade av att åstadkomma, medan en laptop har mer som måste vara igång. Det är ju bara att begrunda storleken på batterierna gentemot drifttiden, så blir det uppenbart. Inte så förvånande att datorn stör mer än GPS:n.
Enligt manualen uppfyller eTrex FCC Part 15 Class B Domestic. Den är även CE-märkt, vilket innebär att den åtminstone ska uppfylla EN 50081-2, men eftersom den klarar Domestic enligt FCC, uppfyller den garanterat utstrålningskraven enligt EN 50081-1, åtminstone från 450 kHz och uppåt, och med största sannolikhet även kraven mellan 150 och 450 kHz. Effekten med kompassen avstängd ligger ju bara på 165 mW, vilket inte är mycket att utöva "telekrigföring" med. I batterisparläge är den dessutom en tiondel av detta 75% av tiden.
Jag har inte testat grunkan i labbet, men kan kanske hinna med att köra åtminstone en pre-scan på min GPS och en laptop nästa gång det är dags i skärmrummet. Bara för att jämföra.
I praktiken är det ingen tvekan om att en GPS inte stör flygplanets elutrustning på något skadligt sätt. Däremot kan det ju vara förbjudet i reglementet, som ofta är skrivet med tanke på både livrem, hängslen och resår - i en overall!
Anders