GPS-hjälp

Hej!

Jag har länge funderat på att köpa en gps och har nu en Silva multi navigator som jag har fått (begagnad)

Fråga 1: Är det en bra gps? Eller bör jag leta efter en annan? I så fall vad rekommenderar ni? Jag tycker att den verkar lite klumpig om man ska bära med sig den, fast det kanske alla gps:er är?

Fråga 2: Jag är inte så hemma på det här med gps och vet inte riktigt hur den fungerar. Det jag först och främst behöver hjälp med är de olika kordinat systemen. Man kan ju välja mellan long/lat och UTM/UPS m.m. Vad ska man välja? På dom kartor som jag har finns båda dom sakerna angivna. Men hur vet man vilket man ska välja?
Sen ska man välja kartdatum, vad är det? Hur hittar man det på sin karta? Fanns massor av olika knepiga beteckningar att välja mellan i gps:n.

Fråga 3: Vad jag förstår så kan man lägga in olika kartor i sin gps, vart hittar man dom kartorna och hur får man in dom i gps:n? Men visst kan man använda den utan att lägga in kartor också?

Fråga 4: Hur uppdaterar man programvaran i gps:n?

Ja, det var väl dom frågor som jag kom på just nu... dyker säkert upp flera.

Senast ändrad:
Fråga 1: Är det en bra gps? Eller bör jag leta efter en annan? I så fall vad rekommenderar ni? Jag tycker att den verkar lite klumpig om man ska bära med sig den, fast det kanske alla gps:er är?

Jag har en Garmin GPSmap 60csx som jag ganska nöjd med, säg en åtta av tio. Den är rätt stor men det gör inte så mycket för den hänger ändå i bältet.

Kartsystem och datum kan jag inte mycket om, det bara funkar liksom. Att lägga in kartor i GPSen gör man enklast med det program som följer med. Kartor köper man av GPS-tillverkaren och de är svindyra (ca 1500).Piratkopierade kartor finns, men är mest spridda till TomTom som är en navigator.

Det är svårt att försöka ersätta vanliga papperskartor med GPS-kartan, jag använder den mest för att snabbt få en visuell bild var jag är, så slipper jag börja ta ut koordinaterna på papperskartan.

En fråga till. vad finns det för kartprogram som fungerar med Silva multi navigator? Vart kan man köpa dom programmen? Vart får jag tag i en kabel så jag kan koppla ihop gps:n med datan?

Senast ändrad:
Vad menar du med svårt? Jag har funderingar att skaffa en 60csx som ersättare för papperskarta (naturligtvis åker papperskartan och kompassen med som säkerhet).

Svårt som att du får ingen överblick om du samtidigt skall ha någorlunda detaljnivå. Höjdkurvor ser ibland ut som stigar o vice versa. Sen gillar jag detaljerade kartor, gärna orienteringskartor på 1:10000 etc. Min Friluftskartan i GPSen är på 1:100000 vilket är lite lite. Det finns en Friluftskarta Pro som skall efterlikna Gröna Kartan (1:50000) men den ser inte mycket bättre ut än den jag har när jag jämför på webben.

Således, GPSen är kalas om du sitter hemma och lägger upp en rutt som du sedan skall följa, den är dock sämre om du vill tillbringa en dag i skogen och vandra omkring planlöst, då är den dock bra på att visa hur du snabbast kommer hem! :)

Jag gick Sörmlandsleden etapp 1-2 till Alby friluftsgård i veckan, mitt på leden tog min karta slut! :) Det gick bra ändå eftersom Sörmlandsleden är utmärkt som Vandringsled i GPSen.

En nackdel med Silva är att de är så små på marknaden (liten marknadsandel) är det är få program som stöder Silva och att det är ingen(?) som tillverkar tillbehör som hållare för t.ex. cykelstyre

När jag när några år sedan såg en försäljare från Silva demonstrera det kartprogram som Silva då sålde, så skulle jag i egenskap av programkonstruktör skämmas även om programmet inte kostade något. Om Silva har kommit med något bättre program idag har jag ingen aning om.

Jag använder mest programmet OziExplorer http://www.oziexplorer.com/ som har stöd för en Silva modell nämligen Multi-navigtor. För OziExplorer har jag betalat 85 US$ (kostar numera 95 US$) + 450 SEK för ett tillägg för kartor från Lantmäteriverket http://www.oziexplorer.se/

Men den riktiga "prischocken" kommer när man vill köpa digitala kartor från Lantmäteriverket.

Tips använd sökfunktionen (nu förbättrad) och skriv ord som silva gps program kartor

Jag använder mest GPSen till att rita ut färdspår när jag kommer hem (elektronisk dagbok)

Per Brune

Ok, tack för svar.

Hittade ett kartprogram som heter Fugawi global navigator, fungerar det tillsammans med Silva multi navigator?

Silva Multunavigator

Hej!

Jag har länge funderat på att köpa en gps och har nu en Silva multi navigator som jag har fått (begagnad)

Fråga 2: Jag är inte så hemma på det här med gps och vet inte riktigt hur den fungerar. Det jag först och främst behöver hjälp med är de olika kordinat systemen. Man kan ju välja mellan long/lat och UTM/UPS m.m. Vad ska man välja? På dom kartor som jag har finns båda dom sakerna angivna. Men hur vet man vilket man ska välja?
Sen ska man välja kartdatum, vad är det? Hur hittar man det på sin karta? Fanns massor av olika knepiga beteckningar att välja mellan i gps:n.

Fråga 3: Vad jag förstår så kan man lägga in olika kartor i sin gps, vart hittar man dom kartorna och hur får man in dom i gps:n? Men visst kan man använda den utan att lägga in kartor också?

Fråga 4: Hur uppdaterar man programvaran i gps:n?

Ja, det var väl dom frågor som jag kom på just nu... dyker säkert upp flera.

Jag har använt Silva Multinavigator sen hösten år 2000, så jag kan nog svara på dina frågor.

1 Den var rätt bra när den kom för ca 7 år sedan, men utvecklingen går ju snabbt frammåt på GPS-fronten. Dock fungerar den fortfarande.

2 Lämpligt koordinatsystem beror ju på vilka papperskartor som används! Använder du Lantmäteriets allmäna kartor i RT 90 2,5 gon V, är det det RT 90 grid och sedan 2,5 gon V som gäller. Tyvärr stödjer inte Silva det nya koordinatsystemet Sweref 99, vilket gjort att jag nyss införskaffat en Magellan Explorist XL.

3 Inga kartor kan laddas in i en Silva Multinavigator, utan här gäller enbart papperskartor.

4 Du behöver Silvas skämt till kartprogram (Global Map Planner) + en Silva Comportskabel. Senaste versionen är 2.18 och det lär knappast komma fler uppdateringar. Läs mer på http://www.nexusmarine.se/upload/marine/marine/support/newsajt/outdoor/softmain.htm

Fugawi + Silva multinavigator = sant

Ok, tack för svar.

Hittade ett kartprogram som heter Fugawi global navigator, fungerar det tillsammans med Silva multi navigator?

Fugawi + Silva Multinavigator funkar, åtminstone om du har Fugawi 3 eller senare. Dock verkar Fugawi snabbt vilja byta portinställningar, så man får göra omanslutningar lite då och då.

/Niklas

Svårt som att du får ingen överblick om du samtidigt skall ha någorlunda detaljnivå. Höjdkurvor ser ibland ut som stigar o vice versa. Sen gillar jag detaljerade kartor, gärna orienteringskartor på 1:10000 etc. Min Friluftskartan i GPSen är på 1:100000 vilket är lite lite. Det finns en Friluftskarta Pro som skall efterlikna Gröna Kartan (1:50000) men den ser inte mycket bättre ut än den jag har när jag jämför på webben.

OK, jag förstår. Tittade idag på en kollegas Nuvi (tror jag den hette), med Friluftskartan Pro installerad. Nu när du säger det så var det inte stor skillnad på stigar och höjdkurvor. Kan tänka mig att det är förbryllande om man inte har erfarenhet av området tidigare och inte har sett vanliga Gröna kartan däröver. Jag tittade bara på ett område jag kände till.

Tack för svaret.

/ Håkan

Till Friluftskartan Pro finns det ett program, som installerar en så kallad typfil till kartan. Med den filen i datorn skickar man över kartan till sin GPS igen. Då ser kartan betydligt bättre ut.
Det finns en länk här någonstans, men jag har inte tid att leta upp den nu.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
edwin_sjostrand Hjälp, gps Navigering 3
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
XmadiceX GPS hjälp?? Navigering 21
graylingman Hjälp med GPS Utility Navigering 2
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
Winstar Magellan Meridian GPS hjälp önskas!! Navigering 17
salis Akut hjälp med överföring från GPS-->PC Navigering 11
Tidenztand GPS Hjälp om postitionsformat och Kartreferns Navigering 7
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 159
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg