GPS hjälp??

Jävla gnäll på Friluftskartan.
Min känsla är att de som hetsar upp sig över kartan förmodligen studerar sin GPS mer än naturen. Zooma ut, och framför allt se till röra er några kilometer, så ska ni se att den duger alldeles utmärkt.

/Per

fson; sa:
Min känsla är att de som hetsar upp sig över kartan förmodligen studerar sin GPS mer än naturen. Zooma ut, och framför allt se till röra er några kilometer, så ska ni se att den duger alldeles utmärkt.

/Per

Hehehe låter bra det :)

Tja sett ur kartografisk synvinkel är ju friluftskartan inget bra men att navigera efter duger den bra till.
Har via mapedit pulat till mina närområden så de är bättre än tidigare men visst är det mycket pul!
Är trots det nöjd med min mix - friluftskartan och Vista men en 60 skulle sitta fint!!

fson; sa:

/Per

tja är kartan skit så kan man ju bara klaga.
hade den varit bra så hade den kanske blivit hyllad istället??
och varför skall jag zooma ut ?

Personligen använder jag kartan till att bestämma vart jag skall gå och det skiter ju sig när saker o ting ibland ligger en sådär 50 meter fel. ja den där cykelstigen ser ju fin ut o ad skönt att slippa gå där bilarna kör. Attans den går på vägen, är ju mindre kul. eller den där vägen finns inte alls på min karta och jag bör nog inte korsa den här, när det 300 meter bort finns en broövergång.

Jag vet inte vad du använder din karta till men jag brukar planera hur jag skall gå efter den så man vet på ett ungefär iaf. sedan går man ut i naturen och kollar på verkligheten.

öringen; sa:
Har andra tillverkare bättre kartmaterial? Isåfall vilka? Är inte intresserad av att cykla i europa, bila i japan eller liknande. GPS:en jag funderar på att köpa ska användas i svensk vildmark...
[Ändrat av öringen 2005-03-18 kl 10:45]

Om du har en Pocket PC testa mapmate. 7 dagar gratis på lantmäteriverket.

Problemet är att den kräver en pocket pc av någon typ.
Handdatorer brukar ha problem med batteritider, vattentålighet och stryktålighet så av det skälet så är det mindre intressant för mig med denna.
dvs rakt motsatt förhållande mot Garmin-friluftskartan
mindre bra gps/programvara mot riktigt bra kartor.

Svenska landkartor
Översiktskartan 1:250 000
Vägkartan 1:100 000
Terrängkartan 1:50 000
Topografisk karta 1:10 000
Tätortskartor 1:10 000 över de 100 största tätorterna
Flygfoton 1: 10 000

I abonnemanget Svenska landkartor ingår också Världen 1:15 och 1:60 milj, Europa 1:8 milj, Norden 1:4 och 1:2 milj samt Sverige 1:1 milj

Svenska fjällkartor
Fjällkartan 1:100 000

Svenska sjökort
Kustkort 1:180 - 1:250 000
Skärgårdskort 1:50 000 - 1:125 000
Specialkort 1:10 000 - 1:30 000

Nackdelarna är att du måste ladda hem och cacha kartorna innan du kan se dem.

Fördelar du kan ladda hem dem över tex gprs eller trådlöst. så vart du än är i sverige kan du se en bra karta.

Programvaran är ganska rå ännu, men den verkar bli bättre.

GPS är iofs bara ett komplement till karta och kompass. Man kan överzooma de digtala kartorna och då brukar de stämma sämre. I många fall är GPSen nogrannare än kartan man navigerar efter, så är det bara och det kanske man måste ha med i beräkningarna. Glöm inte heller att det finns mycket som kan påverka GPSens exakthet.

Olika kartor har olika syften. Friluftskartan är bra för navigering i naturen och tex Metroguide är bra för navigering på väg. För att en karta ska vara ändamålsenlig, så måste man skala bort en del och prioritera ner vissa detaljer. Önskvärt vore en digital karta med all information där man som användare kunde välja vad man ville se och inte. Dock tror jag det är en utopi.

Min erfarenhet av Garmin GPSMAP 60 CS är en mycket funktionell och bra GPSr. Jag valde mellan Magellans Explorist och denna. Jag ångrar inte mitt val. Minnet är för tillfället tillräckligt stort, även om det inte räcker för att lagra samtliga kartor till en bilsemester i europa.

Massor av felaktiheter

fson; sa:

/Per
Inte så konstigt med så många felaktigheter. T.ex. vem har fått för sig att Sveriges till ytan största sjö heter Dalbosjön och den 4:de största sjön heter Ekebergsviken ?

Per Brune

Re: Massor av felaktiheter

..vem har fått för sig att Sveriges till ytan största sjö heter Dalbosjön och den 4:de största sjön heter Ekebergsviken ?
[/QUOTE]

Behöver man Friluftskartan för att ta reda på vad Sveriges största sjö heter så har man nog större problem.. ;)

Allvarligt talat; jag ser oxå en del brister i kartan, och kritiken driver såklart utvecklingen. Man att den nuvarande (första!) versionen skulle vara så totalt oanvändbar är väl ändå en överdrift. Jag förstår att Torbjörn har problem att _planera_ sina utflykter utifrån Friluftskartan, det var användningsområde jag alldrig hade tänkt mig (och kanske inte Garmin/Lantmäteriet heller?).

För inget är väl mer spännande än att rulla ut papperskartan på köksbordet, och pekfinger-planera?
-Förutom att verkligen ge sig ut förstås, och DÅ tycker jag Friluftskartan duger bra.

/Per

avslutad210712

Gäst
fson; sa:

/Per

Tja när man söker stigar i skogen och de ligger ungefär 150 mel fel på kartan i förhållande till verkligheten så blir man så där lagom glad. Själva meningen med en GPS är väl ändå att man skall kunna gå rakt på istället för att använda det gammeldags kart/kompass-stuket och avsiktligt gå vid sidan om och gå efter en uppfångning av något slag vilket kan vara svårt i skogen.

Och nej jag studerar inte GPS'n mer än naturen när jag är ute *L*.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
edwin_sjostrand Hjälp, gps Navigering 3
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
graylingman Hjälp med GPS Utility Navigering 2
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
Winstar Magellan Meridian GPS hjälp önskas!! Navigering 17
salis Akut hjälp med överföring från GPS-->PC Navigering 11
Tidenztand GPS Hjälp om postitionsformat och Kartreferns Navigering 7
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg