GPS: grundkurs, tack!

Jimmy_L; sa:
Vad gäller SD-kort så frågade jag det för något halvår sedan och dom sa att det går utmärkt att köpa på hos en PC-butik eller en elektronikkedja.
Pricerunner och liknande prisjämförelsetjänster är utmärkta när det gäller att hitta prisvärda minneskort men personligen undviker jag de allra billigaste no-name-produkterna. Min erfarenhet är att hemelektronikkedjorna också är alldeles för dyra på minne om det inte bara är de minsta kapaciteterna vi pratar om. När jag köpte till kameran i somras var Dustin billigast.

PR; sa:
Pricerunner och liknande prisjämförelsetjänster är utmärkta när det gäller att hitta prisvärda minneskort men personligen undviker jag de allra billigaste no-name-produkterna.

Det var precis vad dom sa på Axhede; Det går utmärkt att köpa andra märken, bara det är hyfsad kvalité...

Det gäller väl egentligen allt inom alla branscher..=)

bigfoot; sa:
Jag vill helst ha en modell som funkar som stöd vid flygnavigering...
När jag idag kikade på Garmins jämförelsesida, http://www.garmin.com/outdoor/compare.jsp hittade jag en funktion som beskrivs som "Glide ratio, Glide ratio to destination, and Vertical speed to destination". Föreställer mig att det är intresanta värden att ha koll på vid flygning. Det finns så vitt jag kan se bara i enheterna eTrex Vista och GPSMAP 76S.

Jimmy_L; sa:
Det var precis vad dom sa på Axhede; Det går utmärkt att köpa andra märken, bara det är hyfsad kvalité...

Det gäller väl egentligen allt inom alla branscher..=)
Javisst men när det gäller vissa produkter kan ibland även totalt okända märken hålla utmärkt kvalitet men det är alltså inte alltid säkert i detta fall. I fotobranschen görs regelbundet tester av minneskort så där kan man ofta få reda på vilka märken som generellt sett fungerar bra. Ett smart sätt i detta fall kan också vara att försöka ta reda på vilka som är underleverantörer åt Magellan på minneskort (går ofta att klura ut genom beteckningarna) och köpa samma fabrikat. Då är risken för problem väldigt liten.

MMC då?

Det är ingen som har provat MultiMedia Card (MMC) till sin GPS?

De är lite tunnare och känns mycket "plastigare" men de brukar fungera till saker som vill ha SD-kort. De är långsammare fast det lär ju inte spela någon större roll.

Re: MMC då?

boran; sa:
Det är ingen som har provat MultiMedia Card (MMC) till sin GPS?

De är lite tunnare och känns mycket "plastigare" men de brukar fungera till saker som vill ha SD-kort. De är långsammare fast det lär ju inte spela någon större roll.

Det lär väl spela jättestor roll, kartan läses ju från SD-kortet, då blir det ju långsammare kartuppdatering.

Fast du kanske har provat, vilken modell har du?
[Ändrat av Jimmy_L 2003-12-18 kl 22:02]

nu har jag testat med MMC

Jag provade nyss att leta upp ett plottrigt ställe på kartan och flytta omkring markören i stora rörelser så mottagaren tvingas rita om hela skärmen.

Jag provade med både SD-kort och MMC. MMC-kortet var något långsammare och "blankade ut" mer mellan omritningarna av kartbilden, men det var inte så värst stor skillnad.

För att jämföra lite bättre skall jag kolla på tåget till jobbet imorgon.

Det är förresten en Meridian Gold jag har. Jag skall skrapa en trisslott nu så kanske har jag snart en kompletterande Geko. :)

Samma i iQue

Jag har provat två olika 256 MB SD-kort och ett 64 MB MMC-kort i min iQue. Fungerar allihop. Skiljer lite på snabbheten ibland, vilket märks när man panorerar kartan och beräknar rutter.

Anders

MMC rätt ok i GPS

Jimmy_L; sa:
Som jag trodde då, men hur stor är prisskillnaden på de olika formaten?
Ca 25% när jag har kikat på det. Jag håller mig dock hellre till SD-kort eftersom min kamera också tar de båda korttyperna.
En (ogrundad?) misstanke jag har är att ju längre tid det tar att spara ett kort, desto mer batteri går åt.

När jag kollade hastigheten från en bil på motorvägen försökte jag hitta ett läge med så mycket visad kartinformation som möjligt. Då uppdaterades kartan ryckigt i steg om ca 1-2mm på displayen.

F.ö satt kortet bra i GPS:en även om MMC är något plattare. Jag tycker det känns helt ok om man inte har råd med stora SD-kort.

Lycka till med trisslotten!

*#%&! Jag glömde skrapa! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 158
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg