Av olika anledningar har jag fått för mig att det vore kul att äga en GPS-mottagare. Tyvärr har jag nollkoll på marknaden, och har inte riktigt tid att göra en översyn. Därför vore det väldigt trevligt om någon här kunde svara på de mest grundläggande frågorna:
- Vilka fabrikat finns? För- och nackdelar?
- Vilka "basfunktioner" behöver man ha?
- Hur mycket pengar är motiverat att lägga, dvs vad får man för funktioner extra för 5000 pix?
- Finns det vettiga "universalmodeller", eller bör man tänka efter noggrant var man vill använda mottagaren? Jag vill helst ha en modell som funkar som stöd vid flygnavigering, men den får gärna vara användbar på vandringsfärd också.
Tacksam för svar, eller länkar etc som reder ut alla "basics" för en total novis.
- Vilka fabrikat finns? För- och nackdelar?
- Vilka "basfunktioner" behöver man ha?
- Hur mycket pengar är motiverat att lägga, dvs vad får man för funktioner extra för 5000 pix?
- Finns det vettiga "universalmodeller", eller bör man tänka efter noggrant var man vill använda mottagaren? Jag vill helst ha en modell som funkar som stöd vid flygnavigering, men den får gärna vara användbar på vandringsfärd också.
Tacksam för svar, eller länkar etc som reder ut alla "basics" för en total novis.