GPS: grundkurs, tack!

Av olika anledningar har jag fått för mig att det vore kul att äga en GPS-mottagare. Tyvärr har jag nollkoll på marknaden, och har inte riktigt tid att göra en översyn. Därför vore det väldigt trevligt om någon här kunde svara på de mest grundläggande frågorna:

- Vilka fabrikat finns? För- och nackdelar?
- Vilka "basfunktioner" behöver man ha?
- Hur mycket pengar är motiverat att lägga, dvs vad får man för funktioner extra för 5000 pix?
- Finns det vettiga "universalmodeller", eller bör man tänka efter noggrant var man vill använda mottagaren? Jag vill helst ha en modell som funkar som stöd vid flygnavigering, men den får gärna vara användbar på vandringsfärd också.

Tacksam för svar, eller länkar etc som reder ut alla "basics" för en total novis.

Alltid lika engagerande ämne

Mina svar baserar sig på mina intressen såsom vandring och logga rutter vid landsvägscykling. Navigering i väderskyddad bil eller båt ger andra svar.
bigfoot; sa:
- Vilka fabrikat finns? För- och nackdelar?
I storleksordning kan man räkna med Garmin, Magellan och Silva. Garmin har intressantare kartalternativ då man både har en "stadskarta" och friluftskarta. De är bra på uppdateringar för gamla produkter och det finns ruskigt många att fråga eftersom de är klart störst i Sverige.

Jag har själv en Magellan och skulle inte byta den mot någon annan modell så egentligen tycker jag inte tillverkaren spelar såååå stor roll.
- Vilka "basfunktioner" behöver man ha?
Min egen, högst personliga uppfattning, är att man behöver bestämma sig för om man vill ha karta eller inte. Kompass är trevligt, men på samma vis som med kartan har man ju ändå med sig en vanlig iaf. Höjdmätare uppskattas av en del.
- Hur mycket pengar är motiverat att lägga, dvs vad får man för funktioner extra för 5000 pix?
Nu när det börjar komma GPS:er med färgskärm tycker jag man kan lägga ungefär hälften av det. Det räcker t ex till en Garmin Legend om det är en sådan typ man är intresserad av.
Vill man ha en med färgskärm har det säkert kommit bättre skärmar om några år. Öht verkar prisbilden vara i förändring nu så det verkar onödigt att köpa för dyrt.
- Finns det vettiga "universalmodeller", eller bör man tänka efter noggrant var man vill använda mottagaren? Jag vill helst ha en modell som funkar som stöd vid flygnavigering, men den får gärna vara användbar på vandringsfärd också.
Jag har ingen som helst aning om vad som är bra vid flygnavigering, men för vandringar tycker jag de här verkar intressanta:
Magellan SporTrak - poppis bland svampletare. Karta.
Magellan Meridian Gold - utbyggbart minne. Karta
Garmin Legend - rätt billig och lätt. Karta
Garmin Geko 201 - billig och lätt. Ingen karta.
Garmin Vista - dyrare och bättre än Legend. Karta
Garmin GPS76Map - tydligare och slöare än Meridian ovan.
Sedan finns det en hel uppsjö som man kan koppla till PDA:er osv.

Tacksam för svar, eller länkar etc som reder ut alla "basics" för en total novis.

http://www.gpsinformation.net är bra.

Det här kommer att bli en lång tråd med många tips och säkert en hel del motstridiga. Kolla äldre trådar. Det som var sant för 1 år sedan är sant nu också förutom att det har kommit färgmodeller och att priserna är lägre.

När du väljer storlek...

bigfoot; sa:
Jag vill helst ha en modell som funkar som stöd vid flygnavigering, men den får gärna vara användbar på vandringsfärd också.
Dina användningsområden skiljer sig åt en del. På vandringen frestas man ofta (åtminstone jag) att välja en liten smidig GPS som Garmins eTrex- eller t.o.m. Geko-serie. Dessa enheter är mycket kompakta och det innebär också att skärmen blir väldigt liten men man har ändå tryckt in mycket information på den. Därmed går de ofta utmärkt att läsa av när man håller dem i handen men du bör också se till att du lätt kan läsa skärmen på det avstånd den hamnar monterad på plats i flygplanet eller vad du nu har.

Be att fa prova pa

En mojlighet ar att du ber nagon gps-agare att fa prova hans grejer (inkluderat datakabel och nagot gratisprogram i dator). Om du har pa Utsidan talar om i vilken ort du bor kommer sakert nagon att hora av sig for att dela med sig av sitt vetande och lata dig ga en provrunda i narmaste skog/park. Du kan ocksa hitta entusiaster pa http://www.geocaching.com.

Men kom ihag att valet mellan Garmin och Magellan for en del ar en religion, sa lyssna garna pa en profet fran vardera sidan.

Sjalv bor jag i Stockholm men ar ytterligare ett par dagar i USA (darav stavningen).

Kartorna stor del av priset.

Hej.

Om du vill ha en kartmodell så köp då kartan i paket med GPSen vilket oftast blir billigare. Garmins Metroguide Europe är mycket bra och innehåller i stort sett alla bilvägar i de flesta västeuropeiska länder. Motsvarande karta finns för Magellan också. För Garmins kartmodeller kostar det i stoleksordningen 1000 Kr att få med Metroguide Europe.

Ett problem med Magellan lär vara att det är svårt att exportera logfilen dvs spåret till andra program än Magellans egna. Magellan har på några modeller dock färgskärm och lösa minnesenheter vilket är mycket attraktivt.

Att läsa vägkartor på svartvit GPS skärm går rätt OK. Kombinationen med Laptop eller PDA i bil ger naturligtvis en helt annan överblick och då har du ju oftast färgskärm också.

Att däremot läsa Sportmanships /Garmins friluftskarta på svartvit skärm är ganska onjutbart i skogen. Vitsen är snarast att du kan märka ut waypoints direkt i GPSen. I skärgård eller på sjöar fungerar det OK med svartvit skärm.
Papperskartor eller ännu hellre på Tyvek kommer att finnas kvar och ger en helt annan överblick än en kartGPS.

En fördel med kartGPS är möjligheten att enkelt web-publicera spår på en karta.

Det går med oziexplorer och en enkel GPS + inscannad karta eller NASA-satellitbilder också men kräver lite mer arbete. Observera copyrighten på Lantmäteriets och Sjöfartsverkets kartmaterial.

Hälsningar Thure

Läs gamla inlägg

Frågan om vad man ska välja kommer upp regelbundet i detta forum. Titta på gamla inlägg - ofta kan man se på rubriken vad det handlar om.

Jag skrev själv en halvlång drapa, och många andra hade kloka synpunkter för ett halvår sedan i denna debatt:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19565

Det mesta som skrevs här gäller säkert lika gott idag.

Obs att priserna på GPS har sjunkit en del sedan inlägget skrevs. Dessutom har det hänt en del inom området GPS tillsammans med PDA.

Anders Lj

svårt spara logga med Magellan?

thureb; sa:
Ett problem med Magellan lär vara att det är svårt att exportera logfilen dvs spåret till andra program än Magellans egna. Magellan har på några modeller dock färgskärm och lösa minnesenheter vilket är mycket attraktivt.

Många sharewareprogram inte kan spara fler än några hundra punkter, men jag känner inte till att det skulle vara några andra problem knutna till just Magellan.

Jag har sparat stora loggar i Fugawi och fått med både höjdinformation och tider. Det du har hört, är det knutet till att protokollet är svårimplementerat och därför ovanligare?

Re: Dyra tillbehör

Lasse L; sa:
Kolla upp totalpriset näe du köper GPS
Magellan tar hutlöst betalt för tillbehören

En kompis till mig som har en Magellan ringde häromdagen och undrade varför en seriekabel till sin gps kostade 995 :-. Jag sade direkt att det måste ju vara något fel med det priset. Efter lite titt på Axhede's hemsida så kostar en seriekabel (730342) 995 SEK. Inte klokt!!

Notering 2: Hos gps warehouse i England så kostar samma kabel 24£. (ca 330 SEK) (Samma artikelnummer)

Notering 3: Hos clover kostar "piratkabeln" 139 :-

p.s. Ett 64 Mb SD card kostar 2750:- - på onoff 390:-

Vilka bluffmakare de är som tar sådana överpriser... Jag tycker att det är vidrigt.

Re: svårt spara logga med Magellan?

boran; sa:
thureb; sa:

Många sharewareprogram inte kan spara fler än några hundra punkter, men jag känner inte till att det skulle vara några andra problem knutna till just Magellan.

Jag har sparat stora loggar i Fugawi och fått med både höjdinformation och tider. Det du har hört, är det knutet till att protokollet är svårimplementerat och därför ovanligare?

Informationen är i andra hand och gäller att exportera trackdata så att de fritt kan användas i t ex ozi explorer eller i ett websystem för publicering av spåret på en fri karta på en www-sida.

Det lär vara ett liknande problem att exportera från Fugawi.

Jag har bara hört detta munligt men från en person som jag inte har anledning att misstro.

Men jag har för närvarande ingen möjlighet att kontrollera om detta är riktigt.

Jag skall fråga en person som har Magellan.

Thure

Re: Re: svårt spara logga med Magellan?

thureb; sa:
Jag har bara hört detta munligt men från en person som jag inte har anledning att misstro.

Men jag har för närvarande ingen möjlighet att kontrollera om detta är riktigt.

Jag skall fråga en person som har Magellan.

Det kan mycket väl vara som du säger även om jag inte har märkt av det ännu. Återkom gärna i frågan!

Det är alltså inte fråga om att vara skeptisk bara för att jag har en Magellan. Jag är bara intresserad av möjligheter och begränsningar i prylar jag äger. :)

För övrigt håller jag med matbj om att priserna för Magellan i Sverige är horribla. Det är rätt synd för det är bra grejor. Kablar och minneskort tjänar man iofs nästan alltid på att köpa tredjeparts.

Jag pratade med Axhede & Hansson om en kabel (12V och PC combo) till Meridian Color. Dom sa faktiskt till mig att vänta till nästa år eftersom tillbehörs priserna går ner med 30% 1:a Januari. Ett bra kliv nedåt alltså. Vad gäller SD-kort så frågade jag det för något halvår sedan och dom sa att det går utmärkt att köpa på hos en PC-butik eller en elektronikkedja.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 158
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg