Anders,
Lysande artikel! Pedagogisk och uttömmande. Snyggt jobbat att få fram all denna information. Som användare har jag nu lagom mix av insikt och pseudoförståelse som känns bra. Jag vet många som gärna skulle vilja läsa den om det kom en engelsk översättning.
I den långa diskussionen om viapunkter som vi hade på iqueforum/pdastreet tidigare dryftades många frågor som har att göra med förlorade viapunkter efter att man avvikit lätt från rutten. Grundtipset är att alltid spara en komplex rutt. Har viapunkterna gått förlorade efter en omräkning är det rätt smidigt att kunna ladda in den ursprungliga rutten igen och aktivera den då man vet sig ligga på den rutten igen, t ex efter att ha tankat.
En annan fundering är den roll bilens riktning har vid omkalkyleringen. Går bilen i fel riktning i förhållande till rutten just då omräkning sker kan det möjligen leda till att den tidgare rutten överges i sin helhet och även långt fram belägna viapunkter dumpas.
För atr oundvika omräkning är det naturligtvis bäst att stoppa navigeringen, vilket dock kräver för mycket manuella åtgärder på t ex iQue. Det finns en applikation som heter FatFinger som ger stora programmerbara touchtangenter på skärmen som t ex kan användas till att stoppa och starta navigation. Ett annat sätt är att förhindra att GPSen får postionsangivelser under ruttavikelsen men det ärsvårt i praktiken.
Svar på Johanj's fråga: Nej de inställda hastigheterna förs inte över.Till iQue kan man överhuvudtaget inte föra över rutter från Mapsource även om det finns program som låter en föra över viapunkter.
[Ändrat av jonasolof 2005-08-05 kl 11:08]
Lysande artikel! Pedagogisk och uttömmande. Snyggt jobbat att få fram all denna information. Som användare har jag nu lagom mix av insikt och pseudoförståelse som känns bra. Jag vet många som gärna skulle vilja läsa den om det kom en engelsk översättning.
I den långa diskussionen om viapunkter som vi hade på iqueforum/pdastreet tidigare dryftades många frågor som har att göra med förlorade viapunkter efter att man avvikit lätt från rutten. Grundtipset är att alltid spara en komplex rutt. Har viapunkterna gått förlorade efter en omräkning är det rätt smidigt att kunna ladda in den ursprungliga rutten igen och aktivera den då man vet sig ligga på den rutten igen, t ex efter att ha tankat.
En annan fundering är den roll bilens riktning har vid omkalkyleringen. Går bilen i fel riktning i förhållande till rutten just då omräkning sker kan det möjligen leda till att den tidgare rutten överges i sin helhet och även långt fram belägna viapunkter dumpas.
För atr oundvika omräkning är det naturligtvis bäst att stoppa navigeringen, vilket dock kräver för mycket manuella åtgärder på t ex iQue. Det finns en applikation som heter FatFinger som ger stora programmerbara touchtangenter på skärmen som t ex kan användas till att stoppa och starta navigation. Ett annat sätt är att förhindra att GPSen får postionsangivelser under ruttavikelsen men det ärsvårt i praktiken.
Svar på Johanj's fråga: Nej de inställda hastigheterna förs inte över.Till iQue kan man överhuvudtaget inte föra över rutter från Mapsource även om det finns program som låter en föra över viapunkter.
[Ändrat av jonasolof 2005-08-05 kl 11:08]