Menyer med mera
Hur menyerna ser ut avgörs inte av var du köper den, utan av vilken mjukvaruversion du använder. Nya sådana kommer hela tiden på
http://www.garmin.com.
De vi köpte hade olika versioner i sig, men detta låter sig lätt uppdateras.
Version 2.22 kom häromdagen (till Vista).
Där finns en ny RT 90, där både positionsformat och kartreferenssystem anges som RT 90, till skillnad från det som fanns innan, med kombinationen Rikets nät och RT 90. Den nya ger positioner som stämmer lika bra med Lantmäteriets koordinattransformation som LMV:s definition på "Eget UTM-nät" på deras sida "Tips för GPS-mottagare".
Dessutom har de fixat soluppgångarna norr om polcirkeln, och lite annat krafs som jag klagade på. Plus en del annat, förstås.
Inköpsstället var en lokal affär med "outdoor" produkter i Chicago. Just nu kan jag inte komma på namnet, men bara jag får fundera en stund, alternativt plockat fram kvittot, så... Däremot vet jag inte om de skickar runt hela jorden. Skulle inte tro det.
De hade inte fyra st Vista på lager, vilket krånglade till det hela, eftersom detta var strax efter 11:e september, så det var problem att få några leveranser. Men det löste sig. Dessutom fick vi WorldMap på köpet (normalt pris USD 85).
De flesta ville ha USD 349 för en eTrex Vista, men det går att hitta för 300 dollar.
Anders