Det spelar ju utomordentligt liten roll om ens GPSmottagare har fångat upp signalen direkt eller via en återutsändande antenn. Det är självklart att det är läget av den antenn som i praktiken utgör mottagningsantenn för de direkta signalerna som bestämmer vilken position som kommer att visas.
Ur funktionskontrollsynpunkt vid reparation av mottagare fungerar det lika bra, med reservation för att signalerna kan vara onaturligt starka som nämnt.
Det viktigaste ur användningssynpunkt är att mottagaren redan har aktuella almanack- och ephemirisdata och därför direkt kan få en fix när man kommer utomhus som Christer nämnt. Detta kan annars vara svårt om man kör i stad eller under träd. Jag vet ställen där det ta en kvart att få en fix under dessa förhållanden. Jag använder själv en återsändande antenn ibland för att ha färska data i mottagaren innan jag kör.
Ett utryckningsfordon kan inte stanna upp framför brandstationen för att få en fix innan man far iväg, det måste ha en fix innan. Alla som hämtat en hyrbil i ett garage på en främmande flygplats är bekanta med problemet, det är inte populärt att blockera utfarten medan man väntar på att mottagaren ska orientera sig och att stanna senare brukar vara mer eller mindre livsfarligt.
Det hela löser sig med Assisted GPS, A-GPS där ephemerisdata kan levereras på ett ögonblick via mobilnätet. Tills dess får man se till att låta mottagaren hämta färska data innan man sätter sig i bilen, lättare sagt än gjort om mottagaren är inbyggd.
Någon dosa som lagrar GPS signaler och ephemerisdata och som skulle kunna spelas upp intill mottagarens antenn för att ge färska data finns inte mig veterligen. Det går förmodligen inte att lagra en 1,5 GHz signal. Skulle man demodulera den, lagra 50 baud signalen och modulera en aldrig så svag sändare med signalen hade man en tvärförbjuden GPS-störsändare. Redan någon milliwatt stör mottagning på flera hundra meters håll enligt uppgifter nyligen på usenet scigeosatellitenav.