GPS för tidningsbud

Hej,

Jag kör tidningar med bil både i tätbebyggt område och ute på landsbygden och letar efter någon GPS-programvara som kan installeras på handdator eller i mobiltelefon med GPS. Det ska vara möjligt att lägga in varje brevlåda på kartan och så ska programmet kolla ifall man kör förbi den utan att stanna och därmed försäkra att ingen blir utan tidning.

Någon som har tips om ett program som fixar det?

Tackar på förhand!

Mvh

Det låter nästan som du behöver någon professionell GIS-lösning till detta. Då det finns en hel del tidningsbud i landet, som rimligtvis borde ha samma behov, så borde väl din arbetsgivare kunna få fram något system ihop med t.ex. Cartesia (eller något annat GIS-företag).
/Niklas

Det låter nästan som du behöver någon professionell GIS-lösning till detta. Då det finns en hel del tidningsbud i landet, som rimligtvis borde ha samma behov, så borde väl din arbetsgivare kunna få fram något system ihop med t.ex. Cartesia (eller något annat GIS-företag).
/Niklas

Tackar för svaret! Men jag hade tänkt mig något enklare som bara kunde ha koll på om man kör förbi någonting för att slippa reklamationer vilket jag tycker är jobbigt att få och det är ganska lätt hänt att man kör förbi vissa ställen ibland.

Det enklaste måste vara en Garmin som du kan redigera i Mappsourse.
Då kan du tex lägga in varje brevlåda som Waypoint, du kan sedan enkelt redigera (lägga till ta bort) dessa waypoints efter behov.
Om du kan redigera i Mappsourse kan du ju spara dem på datorn och dela med dig till ev vikarier.

Just att du stannar

vid varje waypoint tror jag inte Mapsource klarar att hantera.

Men du kanske skall numrera stoppen eller ha någon enkel tabell där du sätter ett kryss vid varje låda?

Får du inte ut skrivna listor?

Thure

Om detta ska bli riktigt praktiskt så behöver du en applikation som märkar av hur du rör dej förbi postlådorna.
Men det går ju att använda sig av tracklog på en standard-GPS (t.ex. Garmin 60) och sedan tanka över spåret efter varje genomförd runda, i trecken kan du utläsa hur lång tid du har varit på ungeför samma position.

Ett papper där du kryssar av postlådorna är nog enklare.

Om du är väldigt kreativ och orienterare så sätt upp såna där stämplar med nålar vid varje postlåda, så har du ett stämpelkort för varje dag att jämföra med.

Hej igen och tackar för förslagen!

Saken är den att jag inte direkt stannar vid lådorna utan snarare saktar in och rullar förbi när jag lägger i tidningen. Men det går så pass sakta förbi så det ändå borde gå att avläsa det som att tidningen är levererad. Att kryssa för varje abonnent funkar inte riktigt eftersom det är flera hundra brevlådor och det skulle ta för lång tid, annars var det ett bra förslag.

Det jag letar efter är något som kan registrera att jag har passerat ett visst ställe med en viss hastighet, t.ex. 5km/h, om det går fortare än 5km/h förbi så ska den varna. Men det är väl inte så troligt att det finns några sådana funktioner färdiga förstås. Kanske man kan skriva något eget om man utgår från någon open source?

Mvh

Hej igen och tackar för förslagen!

Det jag letar efter är något som kan registrera att jag har passerat ett visst ställe med en viss hastighet, t.ex. 5km/h, om det går fortare än 5km/h förbi så ska den varna. Men det är väl inte så troligt att det finns några sådana funktioner färdiga förstås. Kanske man kan skriva något eget om man utgår från någon open source?

Mvh

Detta skulle du möjligen kunna åstadkomma genom att skapa en POI- fil med samma egenskaper som fartkamera-filerna. Du får placera en "fartkamera" hos varje prenumerant med hastighetsbegränsningen 5 km/tim, och en kort larmradie, kanske 25-50 meter. Detta borde kunna ge ett larm om du kör för fort förbi en position där du lagt in en brevlåda med sin larmhastighet och lämplig larmradie.

Du kan lägga varje låda som en waypoint och skapa en rutt med dessa i.
Sedan ställer du in att det räcker med 5 meter ifrån för att räkna till nästa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg