Intressant att felet även fanns på Colorado och Oregon. Det känns inte som att Garmin har så bra kvalitetskontroll på sina sjökort och (handhållna) GPS:er med sjökortsstöd. De allvarliga felen med Bluechart g2 2009 som gjorde att de drog tillbaka dem är väl ytterligare ett bevis på det. Förhoppningsvis var det en väckarklocka som får dem att förbättra sina rutiner.Det var precis samma problem med Colorado i nästan 1 år innan de till slut fixade det. Då hade jag påpekat felet i över ett halvår och Garmin Sverige hävdade att de också felanmält under sommaren 2008. Även Oregon hade samma fel, se gärna skärmdumpar på garmin.se.
Utgår från att du uppdaterat till senaste firmware, för man kan ju tycka att de borde fixat nüvi 500 också eftersom de har i grunden samma programvara.
Ett annat problem tycker jag med Nüvi/Colorado/Oregon är hur BlueChart presenteras på skärmarna. Småöar (majskornen), grund, bränningar, hus mm har alldeles för stora symboler vilket gör att de kan bli väldigt gyttrigt om man zoomar ut till 0,2nm eller mer. Där är t.o.m. gamla 60/76-serien med sina lågupplösta skärmar mycket bättre.
Håller helt med om att det är för stora symboler på Nüvi/Colorado/Oregon. Inte minst djupsiffrorna är alldeles för stora och skymmer annat. Dessutom är fonterna de har valt i de nya GPS:erna är inte anpassade exakt till skärmens upplösning som på de gamla GPS:erna och därför är de inte lika skarpa i mindre storlekar.
Håller helt med om att sjökorten på gamla GPS:er som t..ex. min Vista HCx är mer lättläst. Men för navigering känner jag att det behövs en större skärm. När man går mot en waypoint och har fyra infofält på skärmen så blir det inte mycket utrymme kvar för sjökortet. Men annars är Vistan väldigt smidig. Brukar ha den hängande i kroken till livselen som finns i min flytväst och då är den alltid till hands och tillräckligt nära för att det skall vara lätt att se de små symbolerna på skärmen.
Har helt klart funderat på att skaffa en "riktig" marin-GPS men de drar väldigt mycket ström (ca 15W) vilket gör dem lite olämpliga på en segelbåt med begränsad batterikapacitet.
Örjan