I slutändan:
Din budget kan vara den mest avgörande faktor.
Pratar vi enkelhet, så ja, klockorna är överlägsna i alla fronter.
De lider sällan heller av kyla/värme problem.
Dock pallar inte alla modeller med för mycket väta (vid simning tex).
Mobilen är bra backup men det finns INGEN, kanske kanske möjligen märket CATerpillar som jag är osäker på om de har riktig GPS läsare i några av deras roys roys modeller.
Nej, jag håller inte med.
Klockor kräver att du laddar dom när batteriet är slut.
En bärbar GPS eller armburen byter du batteri i. Valfritt att använda uppladdningsbara eller lätta Lithiumbatterier.
En GPS enligt ovan lider inte av kyla, särskilt inte med Lithiumbatterier i.
Väljer man en träningsklocka med GPS så är väl de flesta väl tätade, kanske inte för simning men väl för ett dopp.
Jag är lite osäker på vad du menar i sista meningen? Menar du att det är ont om tåliga mobiler? Kolla då på t ex Sony. De flesta tillverkare har tåliga mobiler i programmet, men ett bra skal kostar inte mycket.
Om det är mobilers GPS du menar så har "alla" riktigt bra GPS idag, inkl Glonass, Galileo, WAAS, EGNOS. "Alla" kan dessutom hantera kartappar, gratis eller för småpengar.
Men, jag håller fortfarande en Foretrex som bästa allround för TS behov enligt trådstarten.
"Hållbar, konstruerad enligt militärstandarder (MIL-STD-810G); kompatibel med glasögon för mörkerseende
Fungerar med GPS-, GLONASS- och Galileo-satellitsystemen för att ge exakt positionering
Du vet var du befinner dig tack vare navigeringssensorer, t.ex. 3-axlad accelerometer, 3-axlad kompass och en barometrisk höjdmätare. Smartaviseringar möjliggör att enheten tar emot e-post, sms och meddelanden
Batteritiden överstiger 48 timmar i navigeringsläge, är upp till en vecka i UltraTrac-läge och upp till en månad i klockläge"