Bilelektronik
Kort svar: Hjulen.
Långt svar: Signalen till färddatorn kommer från instrumentbrädan (hastighetsmätare och vägmätare), som får den från motorns styrsystem till tändning, bränsleinsprutning och laddtryck, som i sin tur får den från ABS-systemet, som i sin tur räknar ut den som ett medelvärde av pulserna på höger och vänster drivhjul. Vilket råkar vara fram på den bilen. ABS-givarna ger 48 pulser per varv för hjulen. Samma signal, fast nerskalad till 12 pulser per varv, används sedan även av farthållare och klimatanläggning.
Däcken är bara någon månad gamla, så bilens vägmätare visar klart så kort den kan, jämfört med när däcken är helt nerslitna.
Anders
Kort svar: Hjulen.
Långt svar: Signalen till färddatorn kommer från instrumentbrädan (hastighetsmätare och vägmätare), som får den från motorns styrsystem till tändning, bränsleinsprutning och laddtryck, som i sin tur får den från ABS-systemet, som i sin tur räknar ut den som ett medelvärde av pulserna på höger och vänster drivhjul. Vilket råkar vara fram på den bilen. ABS-givarna ger 48 pulser per varv för hjulen. Samma signal, fast nerskalad till 12 pulser per varv, används sedan även av farthållare och klimatanläggning.
Däcken är bara någon månad gamla, så bilens vägmätare visar klart så kort den kan, jämfört med när däcken är helt nerslitna.
Anders