Gotland?

Hej, undrar om nån vet om sportklättring är att finnas på Gotland, alt bouldring (exkl. ringmurar)??
med vänliga undringar anatol

Sportklättringen i Visby SUGER! I varje fall vid campingen (Galgberget tror jag det kallas). Jag skulle heller ta med mig systembrädan än klättra där igen..

På sekvenserna i "Hårda tag" klättrar ju Lundahl/Selin på nåt som ser klättervärt ut (eller för hårt).

Vet dock inte var det är, kanske hemma på deras tomt ;-).

Jag har varit där utan att klättra, i Östergarn alltså. Och det ser rätt tufft ut. Rejäla överhäng och små grepp. Mest anmärkningsvärt är dock att det är så chippat och bearbetat att det får debatten som rasat i Bergsport att se ut som rena dimridåerna. :)Om det nu är Lundahl / Selin som gjort det.)
[Ändrat av tigertamjaren 2005-09-26 kl 09:51]

tigertamjaren; sa:
Jag har varit där utan att klättra, i Östergarn alltså. Och det ser rätt tufft ut. Rejäla överhäng och små grepp. Mest anmärkningsvärt är dock att det är så chippat och bearbetat att det får debatten som rasat i Bergsport att se ut som rena dimridåerna. :)Om det nu är Lundahl / Selin som gjort det.)
[Ändrat av tigertamjaren 2005-09-26 kl 09:51]

Tja, mitt första intryck av Anders Lundahls debattinlägg om borrbultning var att han måste enbart vara ironisk. Hjeltemod, m.m. var ju hans stil. Eftersom han och Eva är väl förutom Luhr de som borrbultat mest. Har dock inte kommit på om det var så. De flesta tror att han menade allvar. Men är det chippat på Galgberget, och är de Selin/Lundahl, det är frågan?

P.S. Är klippan någorlunda fast och är det bra bultat? För i så fall kommer i alla fall jag ta med mig klättergrejor till Gotland nästa gång jag är där. D.S.

sehlin/lundahl-klippan

sehlin/lundahl-klippan som klippan vid östergarn ibland kallas bör topprepas, det finns en och annan slagen bult och lite annat skrot men inget som jag skulle vilja leda på. Dock finns finfina enbuskar och martall uppe på kanten som kan användas om man har typ 30-60m statiskt rep att bygga ankare med. Det finns lite lättare klättring längre söderut på klippan om man går förbi det chippade monsteröverhänget där Anders och Eva brukar hålla till.

/Exil-gotlänningen

Exilfastlänningarna som skapat så mycket debatt var nog inte ironiska, men missförstådda.

Min ödmjuka tolkning är att de skiljer mycket distinkt på sportklättring och fjällklättring. Sportklättring är OK och där är borrbultar OK. Sportklättring är en förberedande träning inför riktig klättring som praktiseras i fjällen.

I fjällen är däremot borrbult fy fy!!

Det här är naturligtvis min högst personliga tolkning, men den grundar sig på diverse input, kanske främst från Svenska Fjällklubbens årsböcker där paret varit flitiga skribenter.

Chippingdebatten i bergsport har jag bara hört talas om. Däremot har jag fått förevisat en led i Tunaberg av en person som spacklat ett chippat grepp. Leden har först aidats och senare friats - men ifrågasatts med utgångspunkt från det chippade greppet. Vem min källa var och vilken sida exilfastlänningarna befann sig på i denna lilla konflikt låter jag vara osagt eftersom jag inte hört allt inblandade yttra sig. (Fast jag kunde tydligen inte hålla alldeles tyst...)

Jaha där ser man. jag trodde det bara fanns raukar o stenmurar.. tack så mycket nemd för länken (den har jag tryckt ut - kollade först på plonk innan jag postade frågan men fick för mig att plonk endast täckte stockholm). XmadiceX, du verkar ju inte ha haft så kul på Gotland (?), ska bli kul för mig att c hurdant det verkar, om jag kommer iväg.. tack också tigertamjaren för beta om klippan på vägen mellan Katthammarsvik och Gammelgarn på östra Gotland, om jag kommer dit.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg