Goretex Redovisning

Jag skulle vilja ge en eloge till Ensamvandraren Rolands inlägg ovan: bra och förklarande beskrivning bâde av teoretiskt funktion och praktiska erfarenheter och utan de typiska fördomarna och villfarelserna (pro- och kontra-) som alltid dyker upp när vissa material diskuteras.

GTX är varken ren dynga eller mirakel-lösning pà alla problem, utan ett av mânga sätt att försöka hâlla sig torr när vádrets makter vill annorlunda. Under vissa förhâllanden funkar det bättre än under andra. Vill man ha ett plagg som är 100% tätt utifràn men trots det släpper ut svetten i nâgorlunda grad sà är GTX (enligt mig) en lösning som oftast funkar tillfredstállande inom de gránser man i rimlighetens namn mâste sätta.

Tror man att man ska sluta svettas för att man bär GTX kommer man dock att bli besviken.

Till sist: de nya GTX materialen typ XCR och PacLite känns onekligen bra mycket báttre vad gáller just diffusionsförmâga. Detta sker ju naturligtvis pâ bekostnad av nâgot, i detta fall i form av tunnare yttermaterial och foder.

Mvh / Mats

lillajag; sa:
Kan nån då förklara varför min (något gamla) gore-tex rock inte funkar längre? Den läcker som ett såll.

Gore-tex-jackor som läcker brukar oftast göra det för att sömmarnas tejpning börjar ge sig. Det är ganska lätt att ta reda på var jackan läcker:
ta på dig en mörk, slät bomullströja under jackan och ställ dig i duschen. Då syns det var vatten kommer igenom eftersom bomullen mörknar. Min gissning är att det sker vid ställen med många sömmar, som axlar och nacke.

Jag tror inte att membranet i sig plötsligt börjar läcka utan att det helt enkelt är sönderslitet.

95% vattentätt bättre?

Grymma inlägg, själv är man ingen naturvetare tyvärr..

Av resonemangen kan man kanske dra slutsatsen att de nu mycket moderna softshell-plaggen (har de ett svenskt namn?) är ett bättre alternativ i väldigt många fall än 100% täta skaljackor. -Plagg som är 90-95% vattentäta men ventilerar mycket bättre än skalplaggen. Softshells har också gott vindskydd och varierande grad av värmande egenskaper. Bättre för hög aktivitet när kroppsvärmen snabbt torkar den fukt som ändå slinker igenom.

Re: 95% vattentätt bättre?

jarlmoden; sa:
Grymma inlägg, själv är man ingen naturvetare tyvärr..

Av resonemangen kan man kanske dra slutsatsen att de nu mycket moderna softshell-plaggen (har de ett svenskt namn?) är ett bättre alternativ i väldigt många fall än 100% täta skaljackor. -Plagg som är 90-95% vattentäta men ventilerar mycket bättre än skalplaggen. Softshells har också gott vindskydd och varierande grad av värmande egenskaper. Bättre för hög aktivitet när kroppsvärmen snabbt torkar den fukt som ändå slinker igenom.

Mjuka Skal kan man ju kalla dem för, kanske ett namn debatt vore på sin plats

Re: 95% vattentätt bättre?

Vilken typ av plagg som ár mest lämpligt beror naturligtvis pà aktivitet ârstid och váderlek. Visst ár det báttre att ha ett 100% tätt skal-plagg vid làngvarigt busväder med regnväder och hârd vind, och lika visst är det báttre att prioritera transpirationsförmàga framför 100% vatten/vindtäthet vid svettiga aktiviteter och när det inte regnar. Ett exempel pà sàdana kläder är som sagt de nya soft-shell-kläderna.

Med en lagom dos sunt förnuft och öppna sinnen blandad med grundläggande kunskaper om olika materials egenskaper, för- och nackdelar sà lár det ju oftast bli ganska självklara val, trots allt.

(Sárskilt om man är spâman och kan förutspâ vädret!)

Mvh / Mats

Anndra material

Undrar om nån har ett tips på bra material, märken eller kläd sätt som kan transportera brot fukt (svett)
väldigt bra. Åker själv en del skidor och ibland blir det turer. Så jag svettas väldigt myckke då nån som har bra förslag till att hjälpa mig.

mvh Elias

GTX undran

"Om koncentrationen av vattenmolkyler blir högre på utsidan av skalplagget skall diffusionen fungera för att temperaturen och ångtrycket är högre innanför skalet men FÖRSÄMRAS av att koncentrationen av vattenmolekyler är högre på utsidan.

Slutsats:
GoreTex fungera bäst när du är lågaktiv, när det är kallt och inte regnar. Därmed inte sagt att GoreTex plagg är dåliga men de är inte så bra som försäljningsargumenten gör gällande. Jag tycker att GoreTex plagg är det bästa man kan ha vid utomhusaktiviteter.
Det är viktigt att impregnera yttertyget på GoreTex plagg för att minska koncentrationer av vattenmolekyler på utsidan av plagget."

---------------------------------------

Jag håller med den som skrev att detta inlägg från Roland var ytterst informativt och fritt från fundamentalism.

Men vad jag fortfarande inte förstår är följande: Gtx funkar ju inte i regn eftersom vattenmolekylerna inte kan diffundera ut. (Har jag också märkt i verkligheten)Därför måste man impregnera ytterplagget för att stänga ute fukten/regnet. Men då inträffar ju två saker, dels så blir ju hela plagget tätt också inifrån och dels så blir väl koncentration mellan gtx-membranet och ytterskalet snabbt "mättat" med vattenmolekyler? Dvs man får två nästan täta lager, men som ändå inte är helt täta under en dusch efter en tids användning.

Vid rejält regn så är väl någon form av taktegel-princip att föredra, dvs helt täta och lätta material som andas genom fritt tillträde av luft underifrån (regnet kommer ju framförallt uppifrån eller från sidan), tex poncho eller någon modernare utveckling av den. Denna princip bör funka med allt utom möjligen skor och handskar där gtx borde kunna funka. Förutom för detta verkar ju gtx klart bäst för vinterkläder då det är kallt och inte regnar. En möjlighet att använda gtx även under vår- och höst-regn vore kanske att använda helt täta material på utsatta ställen som axlar och framsidan av låren och gtx på ställen där man svettas mycket men där regnet inte ligger direkt på.

Tja...den eviga frågan...hur "bra" är egentligen Gore-Tex...som ju mycket riktigt påpekat inte är något annat än ett varumärke...eller rättare sagt ett namn på det PTFE-membran som används till många olíka saker utöver fritidskläder. I tidernas begynnelse var GTX lösningen på alla problem med regn/svettning/fukt från alla håll. Man dristade sig t.o.m. i reklamen att påstå att man helt enkelt slutade att svettas om kläder med detta undermaterial användes!!! Numera är marknadsföringen mera nyanserad. Utan tvekan kan man påstå 2 saker; 1/ GTX har en hel del positiva egenskaper. 2/ DuPont har tjänat miljarder på detta material.
GTX är bra men har sina begränsningar som ju självfallet är beroende på ett otal faktorer, ex; Med vilka material har man laminerat GTX? Aktuell temperatur/luftfuktighet? mm. GTX upphäver givetvis inga fysikaliska naturlagar vad gäller ångvandring.

Enligt mitt förmenande; Ett superbt material MEN med flera begränsningar...som ju konsumenten bör vara informerad om innan man lägger ut ett otal tusenlappar på drömjackan.

//Per

GTX är ett jätte bra material som många sagt men med sina begränsningar. Ett uttryck som jag lärde mig för många år sen om hur mycket fukt gtx kan transpotera är: Man håller sig torr vid en snabb långpromenad. Mer aktivitet och man BLIR svettig.

Inget vatenskapligt men ett riktmärke.

Re: GTX undran

Magnus11; sa:
Men vad jag fortfarande inte förstår är följande: Gtx funkar ju inte i regn eftersom vattenmolekylerna inte kan diffundera ut. (Har jag också märkt i verkligheten)Därför måste man impregnera ytterplagget för att stänga ute fukten/regnet. Men då inträffar ju två saker, dels så blir ju hela plagget tätt också inifrån och dels så blir väl koncentration mellan gtx-membranet och ytterskalet snabbt "mättat" med vattenmolekyler? Dvs man får två nästan täta lager, men som ändå inte är helt täta under en dusch efter en tids användning.
Jag ber att få tacka för den goda responsen på mitt inlägg. Jag har funderat och läst mycket om diffusion och skalplagg sedan min första choke 1994 då jag blev dyblöt trots att jag hade GoreTex ställ som kostat mig 3500 kr :-[
Jag tror inte att impregniering av yttertyget gör det helt tätt men i alla fall vattenavisande. Jag vet inte hur impregneringen lägger sig på eller i tyget. En sak är i alla fall säker, har man ett ytteryg som blir blött i regen så fungerar diffusionen sämre. Tänk dig att vattenångan från din kropp går genom innertyget, GTmembranet och möter ett tyg som är mättat med vattenmolekyler.
Sedan kan 'känslan' av fukt inne i skalet bero på de underkläder man använder. Jag har ull och det blir således fuktigt.
Hur blöt man än är med GT ställ så ser man att difussionen fungerar när man kryper in i tältet efter en regvandring. Då ryker man rätt ordentligt även om jackan är helt igendragen. // Roland

Regntätt, fuktutsläppande ibland

Som så många skriver här så kan 3-5000 kr stället ge obehagliga överraskningar. Mina erfarenheter med läckande ställ hänför sig till fabrikationsfel. Tejpning med skarv, ände mot ände och utebliven tejpning av söm, med resultatet mycket våt. Är det kallt ute hinner vattenångan frysa igen porerna och is bildas och sen blir man våt, riktigt våt.
Vid regn och statisk verksamhet så har jag inget tätare och bekvämare en än en regnoverall i modern galon, min är av fabrikatet Rukka och antalet reflexer på och om den köps i Mc- eller i segelsportsbutiken avgör priset! (gissa var den är billigast)
I praktiken så är tak en utmärkt uppfinning och går man i skogen kan mycken vandring på stigar och längs vägar utföras under litet paraply. På kalfjället fungerar det oftast mindre bra pga vinden. Under paraply räcker vindskjortan oftast.
Att som många tillverkare av G-texplagg gör tillföra en massa blixtlås för ventilation är mindre smart eftersom varje pryl som tillförs ökar sannorlikheten för fel och felhantering. De som inte lyckats få tyg i ett blixtlås, ännu, kan räcka upp handen.
Med täta regnplagg i galon och PU var tillverkarna tvugna att bygga bättre plagg efter taktegelprincipen med ventilationsöppningar, ofta fiffigt hophållna med nättyg. Välbyggda PU-plagg fungerar utmärkt som regnplagg än i dag och nytillverkas fortfarande. De är oftast lättare än motsvarande G-texplagg förutom att priset ligger på 1/4--1/3.
Av tillverkare har jag hört att den tillvekningstekniken är inte tillräckligt high-tech för G-texplagg! Märkligt. Dessutom säger de att ungdomarna som köper dylika plagg vill ha bixtlås! Nu är jag visserligen i farbrorsåldern men jag sliter flera gånger i veckan på mina friluftsgrejor och jag skulle vilja ha ett G-tex plagg med takfjälls ventilation och nättyg i springorna, har någon i läsekretsen sett ett liknande och var kan man få tag på det? Tack på förhand.
Så vad avser skalplagg i mitt fall undvik G-tex, min svettning kräver skalplagg utan membram fn under marsch. Vid rast och läger är de utmärkta. Som regnplagg främst paraply, som dessutom gör ett par fina saker för oss med synförstärkare på. Han dendär Ray Jardine har nog tänkt tämligen rätt mer än en gång!
Ut i den underbara hösten!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-09-16 kl 08:47]

goretex - haverier

Nordesjo; sa:
Jag tror inte att membranet i sig plötsligt börjar läcka utan att det helt enkelt är sönderslitet.

När jag pensionerade min gamla Tierrajacka så passade jag på att sprätta upp en söm och titta in. Då syntes flera långa revor i membranet på i princip alla uppenbart utsatta ställen, armbågarna, under bärremmarna och där höftbältet vilat. Därmed inte sagt att detta är orsaken till alla GTX-haverier, men en uppenbar förklaring till varför min jacka började läcka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 14
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg