Goretex etisk fråga

Fluorkarboner är det säkerligen, frågan är hur mycket och vilken sort. Gore-tex (och andra tillverkare) har jobbat med att minska användningen av de värsta fluorkarbonerna och ersätta dem med andra sorter. De nya sorterna sägs vara mindre miljöfarliga, men de är också mindre utforskade.
Här är en länk som rör just Gore-tex, den är två år gammal.
http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/gore-tex-borde-fatt-kommentera
Det är svårt att välja bort fluorkarboner i vissa friluftskläder utan att offra något av funktion eller vikt. Personligen väljer jag hellre ett alternativ som är bättre för miljön, även om det innebär att jag kanske riskerar att bli lite blötare eller går miste om någon smart funktion. Men det beror förstås också på under vilka förhållanden kläderna ska användas.

Prova Grundens de är gjorda av PU är helt vattentäta och har längre livslängd än många membran kläder vilket ger låga utsläpp.

- tyngre , utseende

Prova Grundens de är gjorda av PU är helt vattentäta och har längre livslängd än många membran kläder vilket ger låga utsläpp.

- tyngre , utseende

PVC, inte PU. Finns en hel del miljömässiga problem med PVC, men håller med om att Grundéns håller mkt hög kvalitet.

Mats

Hej! Jag funderade på denna regnbyxa. Fanns hyfsade alternativ i butik men just denna hade mer funktioner. Dock har den Goretex och jag vet helt enkelt inte om det är miljöetisk synpunkt är bra att köpa. Om jag använder dessa byxor kommer jag bidra till utsläpp av flourkarboner?

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSLIMIIIQPANTGINKO

Tacksam för tydliga svar, även om det verkar svårt att få

Nu verkar länken död och jag misstänker att det var förra årets modell (baserat på färg och exakt produktnman) så då blir det lite marigare. Men hursomhaver så är årets modell iaf gjort av ett material som är bluesign-certifierat vilket ska fungera som någon slags kvalitetsmärkning avseende bl.a miljöpåverkan. Dock så är Haglöfs också måna om att visa sig duktiga och har därför en märkning på sina plagg som ska vara PFOA-fria, och just den märkningen har inte den modellen.
Så gissningsvis är de inte helt fria från flourkarboner men de sköter sig iaf tillräckligt bra för att bli bluesign-certifierade.

Goretex består av ptfe, en flourkarbon. Den är dock laminerad mellan två tyg och ett fast ämne. Frågan är hur mycket som läcker ut till omgivningen. Pfoa och pfos är exempel på flourkarboner som används i impregnering och läcker ut i omgivningen.

Välj helst membran utan ptfe t ex goretex och event utan andra av PU t ex dermisax. T ex bergans har det.

Pvc som mjuk kan innehålla riktigt mycket mjukgörare för att göra mjuk. Ofta ftalater. Miljögift det också.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg