Intet membramplagg andas, de kan ventilera, det är en avsevärd skillnad. Andas gör bara levande varelser.
De flesta membramplagg är så täta att deras främsta funktion är som suveräna vindplagg. Få släpper ut såpass mycket svett att du kan hålla dig torr. Det är en ständig balans att i lager på lagerprincipen klä på sig precis lagom för den kommande aktiviteten.
Det vill säga det är helt normalt att frysa lite innan du gått upp värmen. YMMV
Har haft ett aktivt och mkt krävande utejobb i alla år och har samma erfarenheter som nämns av Seobserver ovan. Något som lätt glöms är den stora vikten av en effektiv och rätt placerad ventilation/fickor etc. Dålig ventilation effekt och dyra Membran kan bli en dyr historia och inte värt pengarna.
Har personligen lämnat Gore-Tex marknade sedan några år tillbaks (även i arbetslivet) och har funnit att senare årens E-Vent (stor marknad i Storbritanien och de blöta/fuktiga öarna där) är det mest optimala för min kropp. Jag svettas mkt och ligger på hög aktivitetsnivå mer eller mindre konstant, även i mitt friluftsliv. Så jag är oerhört beroende av ventilation som är 100% effektiv/praktisk annars blir jag genomblöt inifrån. En balansgång med bra ventilation och regntäthet/hållbarhet över tid. Men den personen som inte har problemen med kondens/svettning upplever inte plaggen på samma sätt som mig t.e.x
Jag tillhör dem som absolut inte håller med om att i klädval idag får man alltid vad man betalar för. Framför allt inte då vi pratar hållbarhet under tid. Men den som nöjer sig med att promenera och inte är högpresterande så funkar säkert de flesta membranen.
Annars håller jag med om vikten av "lager på lager" principen som lätt kan effektivisera upplevelsen av torrhet och bekvämlighet. Som gammal Livhusar så har man ju "5min vila och vindrock på" i bakhuvudet hela tiden och att klä sig så det känns BRA när man är aktiv men ngt kall vid rast vila. Men idag så drar jag på mig en tunn superlätt Patagonias Nano Puff Hoody som windstopper/värme. Dessutom alldeles utmärkt under Skaljackan vid kallare före - "lager på lager" igen.
Senast ändrad: