Gore-Tex värt priset?

I Vildmarksboken skriver den norske äventyraren Lars Monsen att:

"Ett problem med plagg av Gore-Tex är att membranen brister och slits sönder lite väl snabbt. Min erfarenhet är att den, för mindre aktiva vildmarksmänniskor, håller tillräckligt tätt i mellan en och tre månaders oavbrutet bruk - därefter blir plagget snabbt genomvått."

Vidare skriver han att:

"Jag går mycket med Gore-Tex och blir våt in på bara kroppen, det har ingen betydelse vilken tillverkare som sytt plagget."

Men trots att Gore-Tex plagg i sämsta fall endast håller för fyra veckoturer, eller två tvåveckors turer om man så uttrycker det, och dessutom gör vandraren "våt in på bara kroppen", så rekommenderar Monsen dessa plagg. Beror det på att han är rik? Eller beror det på att han ständigt får nya plagg gratis av sina sponsorer?

För mig tycks Gore-Tex, om Monsen har rätt, inte vara värt priset.

/Staffan

Gore tex?

Förstår din skepsis,i alla fall vad gäller priset. Gore tex har ju funnits i så många år nu. Nån gång borde det väl falla i pris. Hur som helst så äger jag två gore jackor som jag använt mycket flitigt. Min North face jacka har jag haft i snart fyra år och jag har aldrig någonsin blivit blöt inpå kroppen av de yttre elementen. I och för sig har användandet varit flitigast vintertid då det ju inte regnar så där värst mycket. Min andra jacka är en Haglöfs lim som ännu inte är så gammal. Att materialet är suveränt är det ingen tvekan om. Tyvärr så tror jag inte att den håller så där jättelänge,då den ju är gjord i gore tex paclite. Kan ju också passa på att ge Haglöfs en spark i baken för sina klantiga sömmar som aldrig slutar att fastna i dragkedjan. Och detta fenomen lyckas man med gång efter gång,på flera olika plagg dessutom. Hursom haver så är materialet gore bra. Se bara till att konstruktionen är bra,så tror jag att cu kommer att ha glädje av ditt plagg i ett bra tag framöver.

goretex, evig fråga.

Har prövat goretexskjorta - underbart! Tunn, lätt, värmer.

Goretexsockor: vidriga.

Goretexskor. det är alltid annat som avgör. Jag köper i regel
nya skor direkt efter en kontinental tur och tar ur butikens
sortiment det som verkar bäst, sitta bäst, ha bäst sula,
osv. Ibland blir det goretex, ibland inte. Är aldrig medveten
om skillnaden. Enligt skomakaren förstör man ändå
goretexen så fort man lagar ovanlädret.

Mitt regnställ är tenson MPC, inhandlat 1988 (senare modell
visade sig påtagligt tyngre, inte bra för hektojägare som mig).
Detta är den enda av mina utrustningsdetaljer som hängt
med så länge. Vilket säger något.

il C.

Håller

Eftersom jag bara äger en jacka som är bra så använder jag den året runt. Har gjort så i 6 år. Jackan är en tvålagers Gore-Tex annorak som jag köpte begagnad. Märket är Berghaus. Sammanlagt blir det många månaders bruk i krävande miljöer med paddling, vandring, klättring, skidåkning samt åravis av vardagsbruk. Tycker du att Gore-Tex är för dyrt så kan du ju alltid köpa begagnat!!

Gore-Tex är helt klart bra och funktionellt.

I en tidigare inlägg kritiserade jag "andningen"
och det vidhåller jag, under ansträngning blir
man blöt *inifrån*. Är man bara medveten om detta
så går det ju att anpassa klädseln därefter.

Det som är bra är att det (för mitt bruk) skyddar
mot yttre väta. Och att det oftast används med
slitstarka tyger.

Kort sagt är det bra på mycket utan att vara
bäst - en "svensk" produkt helt enkelt (= kompromiss).

Är det *pris*värt? Tjaaa....nja....en gång i tiden
var det prisvärt att köpa Tierra, numer är jag
tveksam.

Är det funktionsmässigt värt? Ja, med ovanstående
reservationer. Som allt-i-allo plagg är det nog
svårslaget.

/mats

Suverant

Förstår om du tycker att GTX är dyrt men i dag har man ju faktiskt möjlighet att hanla på Internet. T,ex Sportsnet dom har utförsäljning flera gånger om året och där hittar man en GTX jacka för ett schyst pris.Själv har jag använt olika typer av GTX jackor sedan 1988 och jag har alldrig upplevt några direkta problem. Har man som jag innan dess sprungit omkring ute med olika typer av regnställ där man blir kokande varm av så var det som en frälsning när GTX kom.Jag har under åren hållt mig till The North Face, Berghas och Mammut och dessa är suveräna. Mina jackor har aldrig läckt och har man detta problem så är det ju bara att reklamera jackan för GTX reklam säger ju Guaranteed to keep you dry och detta står de för.

Håller med om att det inte håller

Jag håller med om gtx inet håller. Har haft en cl. Ed haglöfs, vilken ju borde vara slitstark. den läckte
nr 2 i raden var en Marmot thunderlight. Visserligen lättviktsmodell, men jag slet inte mycket på den. den läckte &så
har nu en marmot lightspeed jkt, som läcker.
Fördelen är väl att man kan byat in grejorna men vem orkar hålla på med sådant i en evighet.
//Nyman

till Mikael N:

att du upplever att Goretex läcker kan bero på att du är dålig på att impregnera vilket snabbt leder till att yttertyget mättas med vatten och på detta vis ger en blöt känsla. Har själv upplevt det. Impregnera mera !

MVH Mats

G-tex impregnera!

När yttertyget blir vått, åtgår betydligt mera energi för att trycka ut vattenångan. Plagget blir kallare och innerfukten upplevs som ett större problem!
Lösningen heter impregnera! Plagget blir lättare i vått väder och upplevs mycket varmare.
När man använder underkläder i syntet i kombination med G-tex så gäller det att hålla dessa så fräscha så att de inte orsakar kondensproblemen. Att skölja upp sina strumpor är allmänt accepterat men att tvätta undertröjor och benkläder under tiden verkar inte vara lika frekvent.
Det tar en del av icke vandrartiden. Ger en skön känsla varje morgon du tar på ett rent plagg!
Givetvis förutsätter det att du kan lösa torkningen!
I tältet, på ryggsäcken etc.
Jag har ett G-tex ställ som ännu inte gett upp, men jag har låtit ett seviceställe kolla tejparna och byta fodret i både byxor och jacka. Mycket i Monsens bok tar jag med en stor nypa tvivel, själv har jag både tvål och tandborste med mig och skämms inte för det!
[Ändrat av johankse 2001-09-20 kl 10:14]

upplever?

En provtryckning är väl ingen upplevelse såvitt jag vet. Eftersom de har provtryck jackorna jag har returnerat så tycket jag att det borde vara vedertaget att de inte håller. Dessutom så har jag provat impregnering, vilket jag inte ger mycket för (nikwax) då den inte höll sig så värst länge.
Mvh Mikael Nyman

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg