Gore-Tex Specifikationer

Hej

tack för tipsen men jag undrar min jacka får man inte torka i torktumlare eller torkskåp.

tierras svar att det var ett reklamations fel från fabrik och jag ska få ett tillgodo kvitto på jackan med tio% prosent avdrag men det var jag inte nöjd med för att jag tyckte att jag skule få en ny jacka och konpensation för att jag tvättat jackan med deras prudukter och inpregnerin.och det gick det med på. så nu ska jag få en ny jacka.

Får eller inte får, jag rättar mig inte efter tvättrådet i den frågan (har inte ens tittat på dem).
Jag impregnerar alla mina eVENT och tex-produkter på det sättet, allt från jackor, byxor, handskar, gaiters osv utan problem.

Men sen behöver man inte tvätta jackan el motsv som ett par kalsonger, dvs efter varje användningstillfälle.
Tvätt sliter en hel del oxå..

En jämförelse

Precis som övriga här innan, är jag lite förrvirrad av gore-tex:s aviga angivelser...

Jag hittade denna pdf:
http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf

Det kanske finns en anledning till att gore-tex förvirrar vår tillvaro lite. ;o)
Å andra sidan vet jag inte vilka som står bakom jämförelsen i PDF:en heller... Men jag tycker att PDF:en på ett bra sätt visar att olika membran "andas" olika bra i olika förhållanden. Det blir därför svårt att ge rättvisa enkla siffror på "andningsförmåga".

Ett membran kommer aldrig att "andas" bättre än din kropp. Anstränger du dig blir du svettig oavsett om du har membran eller inte.
Mot svett finns det antiperspirant. ;o)

Senast ändrad:
Testet som omtalas i PDF:en är utfört US Army's motsvarighet till FOI och har några år på nacken, testet har även förekommit i trådar hår på utsidan tidigare.

Phil Gibson, som gjort testet, forskar på diverse materiel, är mycket insatt och svarar på frågor. Phil instämmer också i att membranplagg passar bäst när det regnar, själv föredrar han skal av material som Schöller Dryskin i torrare väder.

Som redan sagts så funkar membranen olika bra under olika förhållanden. Exempelvis goretex kan under riktigt fuktiga förhållanden fungera bakvänt.
Exempel: du är torr från början men luftfuktigheten i ångbastun eller regnskogen du befinner dig i gör att fukten diffunderar utifrån och in, du blir blöt under din goretex jacka av att bara stå där fast att du inte svettas.

Den bästa andningen står ventilationsöppningar för.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg