Jag ifrågasätter...
Jag påstår att Gore-Tex Paclite fungerar helt och hållet utmärkt SPECIELLT på vintern.
Några exempel:
1. På vintern är det minusgrader. Detta gör att vindtätheten är huvudsaklig och att vätebeståndet är ganska sekundärt...efterssom att is inte tränger igenom paclite ller windstopper shell
2. På vintern har man en massa annat att bära på (mer mat, förstärkningsplagg, mer bränsle, tyngre sovsäck etc). Det gäller att jaga alla gram man kan komma åt. Annars blir det jobbigt att bära. i pulkan eller i ryggan
3. På vintern så speciellt höga krav på andningsförmågan. Windstopper shell och Paclite leder helt klart ligan. Man är hellre Fuktig än dyblöt, eller ? Windstopper andas ju dessutom bättre än G-tex och XCR. Paclite likaså. Paclite är kraftigt vattenbeständigt, det är Windstopper shells nackdel. Men det andas å andra sidan bättre....Det är en smaksak. Jag kombinerar mer än gärna ett par byxor i packlite med en jacka i windstopper shell.
Till sist så vill jag bara säga att om inte sydpolen och nordpolen är vinter så vill jag veta det. Jag menar det att Ola Skinnarmo hade en jacka (från Tierra) i just packlite till båda polerna, vad hade Kropp ? Svar: Helly Tech och man såg ju hur det gick med honom....
Packlite eller Windstopper shell på vinterturen !!!!
/ Oscar