Gore-tex och saltvatten

Arneri; sa:
Det finns väl inte så mycket att välja på ifall man paddlar i översköljande sjö eller ihärdigt kallt regn?
En del pratar om Reed, exempelvis Escape och Björn Thomasson. "Andingen" - well jag är lite skeptisk. Som med allt som är inneslutet med tät hals och täta armar.

Arneri; sa:
Annars fungerar Windstopper hyggligt ifall det är kallt och blåsigt. Det ger lite bättre genomsläpp.
Hmm. Jag har bestämt för mig att Gore Windstopper har lika dåligt diffusionstal som vattentät Goretex. Saknar bara tejpningen. Luras med reklam tänker jag. Martin kanske kommer och länkar... ;)

Arneri; sa:
Jag brukar dra mig för att använda min GT jacka för den stinker ... efter en användning. Kanske man skall tvätta den efter varje användning?
Well, min torrdräkt stinker inte. Jag har oftast rimligt fräsha underställ på mig. :) Ock allvarligt talat, jag använder den sällan, det blir ju väldigt varmt och fuktigt!!! :)

Arneri; sa:
Patric, var du ute ock lekte med Per igår?
På promenad beundrade jag naturens krafter. Paddling hade varit svårt tror jag. I alla fall är jag för klen för att komma någonstans vid vindstyrkor över 15m/s
 
Reed

olle11; sa:
Arneri; sa:
Det finns väl inte så mycket att välja på ifall man paddlar i översköljande sjö eller ihärdigt kallt regn?
En del pratar om Reed, exempelvis Escape och Björn Thomasson. "Andingen" - well jag är lite skeptisk. Som med allt som är inneslutet med tät hals och täta armar.

Jag kan bara intyga att Reeds tuiliq är utmärkt om man vill hålla sig varm och torr. Det har dels med materialet att göra, men framför allt skulle jag säga att det beror på själva plaggets utformning. Inuiterna visste vad de gjorde: en tuiliq, som alltså spänns runt sittbrunnssargen, ger konkakt med luftkroppen i kajaken. Plagget måste naturligtvis andas i sig för att vara bekvämt, men inte lika mycket som en "vanlig" paddeljacka. En paddeljacka med separat kapell stryper effektivt luftväxlingen, och måste därför ventileras på andra sätt.

Alternativet med löst sittande kapell funkar ju också, men det bygger ju liksom på att du aldrig blir överstänkt eller paddlar i regn.

Ett Reed-plagg tänkt att användas med tätt åtsittande kapell skulle nog bli svettigt, om man inte löste andningen på annat sätt. Aquatherm andas hjälpligt, men definitivt inte mer än GT. Och visst luktar det om man inte sköljer rent plagget efter ett hårt pass, men det gäller ju alla syntetplagg.

Jag har använt tuiliqen i temperaturer mellan -10 och +25. Det senare var lite varmt, men allt under +20 funkar bra, beroende på om man väljer 0, 1, eller 2 lager under.

Magnus
 
Vill Kristoffer månne dela med sig av sin strävan mot optimerad komfort och säkerhet (som såklart är individbaserad och beroende på flera faktorer)? [/QUOTE]

Det är mycket enkelt. Givetvis fungerar goretex lika bra (dåligt) som andra så kallade andas material.
Men jag slänger inte upp dom pengarna på en jacka eller en torrdräkt som inte har en ärlig chans att fungera. Det finns material som andas för betydligt mindre pengar. Sedan kan jag säga att vi med stor sannolikhet inte paddlar i samma klimat.
Sist jag var ute, var det - 10 grader kallt och frisk vind. Då står inte jag och glassar i ett gortex ställ när jag kommer iland. Då gäller det att få på den varmaste jackan som garderoben innerhåller, för att hålla värmen.
Själv har jag en palm torrdräkt. Inte så särskilt billig i och för sej, men en bra bit upp till dom riktigt välsydda gortexdräkterna.
Att jag blir fuktig när jag vinterpaddlar, det har jag förlikat mej med. Det gäller att hålla värmen när man kommer iland bara.

Hälsningar Kristoffer
 
eos; sa:
Då står inte jag och glassar i ett gortex ställ när jag kommer iland.
Men det där är ju förståss viktigt för mig. :) Jag sa ju att det fanns indivuella skillnader. Glassningen är bara en.

eos; sa:
Själv har jag en palm torrdräkt. Inte så särskilt billig i och för sej, men en bra bit upp till dom riktigt välsydda gortexdräkterna.
Min Gt-torrdräkt fick jag till Sverige från UK för 4700spänn. I och för sig inte en paddlingstorrdräkt, men en väl funkis för jollesegling (Musto) - perfekt för oss som vill stå och glassa. :)

Fråga; du hade alltså en tanke på priset, inte på "andningen"?? (Det lät först som att det var fuktdiffusionen vi diskuterade...)
 
Fråga; du hade alltså en tanke på priset, inte på "andningen"?? (Det lät först som att det var fuktdiffusionen vi diskuterade...) [/QUOTE]

Ja eftersom det torde vara ganska uppenbart att inget funktionsmaterial kan släppa ut fukten genom ett neoprenkapell eller en flytväst. Eller finns det nån som har en annan åsikt där????
Och dom flesta har väl flytväst och kapell när dom paddlar?.
Visst har goretex bättre värden än dom flesta andra material, det finns det otaliga tester som visar.
Men det är ju givetvis under förutsätning att det får en ärlig chans att fungera.
När jag köper paddeljacka eller torrdräkt är nog detaljlösningarna betydligt viktigare än materialet.

Tittar jag på en jacka för vandring eller skidåkning så kommer jag i ett helt annat läge.
 
PEUN; sa:
Hej. Har köpt en jacka i gore-tex men får höra att gore-texmembranet täpps till av salt. Alltså inget bra för kajakister, bättre för vandring o dyl.Är det någon som vet mer om detta ?

Jag tycker GoreTex funkar bra i samband med paddling i både salt och sött vatten, har använt GT-torrdräkter i ett par år nu och använt dem relativt flitigt i varierande temperaturer/väder.
Jag har inte upplevt nån skillnad i funktion beroende på om jag använt sparkdräkten i sött eller salt vatten eller nåt därimellan.
 
Re: Reed

MagnusÅ; sa:
Alternativet med löst sittande kapell funkar ju också, men det bygger ju liksom på att du aldrig blir överstänkt eller paddlar i regn.
Magnus

Konceptet med kapell + hängslen, jacka och eventuellt liten flytväst fungerar i regn och måttligt översköljande sjö. Varm och fuktig luft kan cirkulera ut från sittbrunnen. Ifall det blir riktigt tufft går det att sluta till halsen hjälpligt.
Det hela bygger dock på att det finns utrymme för cirkulation och så fort kapellstruten stryps dör konceptet.
Ett alternativ för kallare förhållanden är att använda kapell med fleece på insidan. Fleecen förhindrar att kondensen sätter sig på kapellets insida och blöter ner benen. Dock inget för badglada kanotister.
 
eos; sa:
Ja eftersom det torde vara ganska uppenbart att inget funktionsmaterial kan släppa ut fukten genom ett neoprenkapell eller en flytväst. Eller finns det nån som har en annan åsikt där????

Okey kompis, jag har inge probs med att du inte har ett gt-tyg, jag hoppas inte du har det. Jag redan har berättat att jag tycker att det finns poäng med diffunderande tyger trots att bålen är täckt av kapell och flytväst. Exempelvis för att jag har valt flytväst med liten tanke på hur den täcker. Exempelvis för att övrebål och armar inte är täckta. Exempelvis för att torrdräkt är bra komfort/säkerthet under vissa förhållanden - och heltät icke andastyg suger stort. Exempelvis, och jag skrev att jag torkar till, när jag står och glassar. ;)

Inte ens fyra frågetecken fick mig att ta en annan åsikt.

Se så, berätta vilken tå vi/jag har hoppat på. Du har ju torrdräkt i andasmaterial själv för bövelen. ;) Missuppfattar jag dig eller? Då ber jag så väldans mycke om ursäkt. Sorry liksom!
 
Se så, berätta vilken tå vi/jag har hoppat på. Du har ju torrdräkt i andasmaterial själv för bövelen. ;) Missuppfattar jag dig eller? Då ber jag så väldans mycke om ursäkt. Sorry liksom! [/QUOTE]

Inte är det nån fara med mina tår :)
Det ska mer till än så här för att jag ska känna mej trampad på.
Vi har nog helt enkelt lite olika åsikt vad det gäller andasmaterialens förträfflighet vid paddling. Men det får vi nog leva med.
Jag är rätt så nöjd med min torrdräkt, men det beror på detaljlösningarna mer än materialet. Du verkar ju uppenbarligen vara nöjd med din, så då är ju allting frid och fröjd:)

Kristoffer (som snart ska ut och paddla igen)
 

Liknande trådar