Gore-tex klart överskattat!

man får liksom prioritera

inget funkar bäst jämt... det finns liksom inte,,bomull vid riktigt kallt väder,,bra. gore tex vid regn o rusk på hösten vid exempelvis vandring..bra.
galon vid stillastående väntan i ösregn..bra. gore tex är inget supermaterial men funkar hyfsat vid måttlig kroppslig aktivitet, och det får bli ganska jäkla kallt innan "porerna" isar igen ,, och när det är så kallt så har man ingen egentlig användning av "vattentäta" material.. ja jag vet inte vart jag vill komma men det spelar ingen roll,men det finns inget perfekt klädmaterial för alla förhållanden,,och det är väl lite kul oxå va?,,,vill man inte bli blöt,kall eller svettig kan man ju alltid sitta hemma o äta chips,,eller?? tack o hej
MVH Anders

Re: event

marcus.ze; sa:
Om du känner dig missnöjd med gore tex är ju inte så konstigt, inte andas plast.
Men jag har en klättermusenjacke med event, det är däremot ett mycke bättre material, andas faktiskt, så det fungerar mycke bättre.
fast smakar det så kostar det:)
men inte är det perfekt heller, fats fullt godskänt!

Vad är event? Låter intressant.
/Stefan

Gammal tråd, men sen jag hittade flera utmärkta artiklar om plagg som andas och inte så vill jag ju lägga till några synpunkter.

En kille hade t.ex. gjort utförliga prov. Han hade sprungit en och samma sträcka i samma tempo vid ungefär samma temperatur och provat flera olika plagg.

Ett plagg som andas kan aldrig ERSÄTTA ventilation vid tung ansträngning. Knäpp upp snedfickorna framtill, öppna blixtlåsen i armhålorna, öppna upp i halsen och ärmarna och nederkanten på jackan så luften kan cirkulera.

Ska man jämföra ett plagg i GoreTex (eller liknande) med nåt så ska man i såna fall jämföra det med plagg med ren plastbeläggning (PU- eller sillikonbelangd nylon t.ex., eller varför inte rena galonställ).

I ett galonställ blir man dyngsur även om man sitter still i torrt väder, men i ett GoreTexställ blir man inte det. Ingen skulle väl komma på tanken att ha en regnjacka i vinyl på sig till och från jobbet i torrt väder? Man skulle ju vara dyngsur efter varje gång. Men GoreTex-jackor fungerar utmärkt till sånt, och börjar det regna så skyddar de mot regn.

Kom ner på jorden

"...inte andas plast... ...event, det är däremot ett mycke bättre material..."

Men jösses, hur kan man i denna diskussion dissa Gore-tex och höja Event? Det är ju samma sak! Olika varumärken, men fortfarande ett plastmembran med diffusionsegenskaper (expanderad polytetraflouretylen).
Alltså samma för- och nackdelar, med mycket små inbördes skillnader. Japp eller Mars, liksom.

Åter till verkligheten:
minns ni på åttiotalet när Gore-tex kom? De första plaggen var regnställ, och materialet marknadsfördes som vattentätt men med en viss fuktutsläppande förmåga (vilket ju var ett stort lyft).
Det enda som förändrats sedan dess är marknadsföringen och vår tro på att diffusionsmembran på nåt sätt aktivt blåser ut vår fukt oavsett i vilket plagg vi sätter det.
Nej, plagg med diffusionsmembran skall jämföras med heltäta regnplagg. Då ser man fördelarna (och förstår nackdelarna).
Jämför man med ett gammalt hederligt plagg (modell Fjällrävenjacka) och tror att diffusionsmembran ventilerar som en t-shirt gör man sig själv en otjänst.

PS. Ni som blir blöta utifrån i era Gore-tex-plagg kan ju bara gå och byta plagget. Bra sätt att efter några år byta upp sin jacka.

Inte samma.

GTX och Event är knappast samma sak. Läs på om event och se att detta material använder sej av en annan teknik som gör att ånggenomgången blir betydligt högre än GTX. RET värdet på Event ligger på 4. PÅ Vanlig GTX ligger det kring 9. Skillnaden märks faktiskt rätt mkt i praktiken.

"inte andas plast"

Det jag främst vände mig emot var att först skrika ut att "inte andas plast" som argument mot Gore-tex och sedan komma med ett nytt material som också är plast, också ett membran av expanderad PTFE och enda skillnaden är att man inte använder uretanplast som skydd.
Det är lite som att säga att all svensk hip hop är kass, för Petter är mycket bättre.

Det är möjligt att Event är alla tajders, men skall det vara häpnadsväckande och revolutionerande så skall det ha samma ångmotstånd som en vanlig fjällrävenjacka.

Men jag är inte den som är den - kom med fler rapporter om Event så kanske jag mjuknar. Däremot tänker jag inte köpa en Klättermusenjacka eftersom de är fula och kostar en miljard.

jöses

Denna fantastiska tilltro till dessa otroliga rymdmaterial.. Jag använder själv gärna GTX och är nöjd. Ibland känner jag att de rätttrogna tror att dessa fantomenprodukter löser alla världens problem, det e på gränsen om inte GTX kan blanda grogg till en när man basar på fjället.

Har man bara en viss verklighetsförankring så blir man inte så besviken på prylarna.

Rätt sak vid rätt bruk

Tyvärr lager inte heller mina GTX jackor till nån grogg på fjället, men de känns bra att ha med som rast och regnplagg. Även om man får passa sig för gnistor.
Att något plagg skulle funka i alla situationer tror väl ingen på men i några är ju inte illa det.
Jodå jag har hittat halvlätta GTX jackor med bröstfickor och underärmarna ventilation och undviker man bara ryggsäcken så går det att gå i dem....utan att bli blöt innifrån.
Vindtygsjackan vare sig i microfibertyg eller bommulls/polyester skyddar för vind och ventilerar vida bättre, men blir blöt och kan torkas med kroppsvärmen på.
Regnplagg i syntet med PVC på håller en torrare utifrån men är inte funkis när man bor i tält. Dessutom går det inte att gå i dem. Även om vi gjorde det under tiden före GTX!
Har någon hittat en lång, superlätt GTX jacka med god ventilation, gärna undera armarna och med ett bättre senaste bruksdatum än 3 år? För till åtskilliga tuslappar borde väl det finnas?

Go tur

Johan K

Med senaste bruksdatum 3 år antar jag att du menar att jackan skall hålla minst 3 år? Är den inte synbart sliten kan du ju uppgradera den efter tre år om den släpper in vatten.
Jag vet inte hur Paclite håller i längden (det är ju nötkänsligt), men Haglöfs LIM Gram väger 500 g, är lång och har ventilation i armhålan. Kostar 3500.

Som regnställsjacka är den nog bra. Och dyr.

Re: jöses

Hej
Jag håller med dig om att har man rimliga förväntningar så är GT helt OK. Det är dock lite lätt att luras av reklam och annan marknadsföring.

Nu tänker jag sticka ut hakan lite, med risk att få ett slag på den : )
Jag tror, i vissa fall åtminståne, att om man har köpt en jacka eller annan dyr pryl för >4000 spänn så "erkänner" man inte riktigt att den kanske inte var precis så bra som förväntat. Det sker kanske inte medvetet men jag tror att tendensen finns där. Man vill ju att den ska vara så himla bra.
Nu säger jag inte att det är kass att köpa dyrt, bara att ibland kan priset locka mer än produkten om ni fattar vad jag menar. En Klättermusen är säkert otroligt hållbar men är den 5000 kronor hållbar....
Jag vet inte, bara funderingar. Hoppa på mig nu bara och övertyga mig om er opartiskhet i utrustningsfrågor.

Med glimten i ögat

//PW

Re: Re: jöses

perwickström; sa:
Hej
Jag håller med dig om att har man rimliga förväntningar så är GT helt OK. Det är dock lite lätt att luras av reklam och annan marknadsföring.

Nu tänker jag sticka ut hakan lite, med risk att få ett slag på den : )
Jag tror, i vissa fall åtminståne, att om man har köpt en jacka eller annan dyr pryl för >4000 spänn så "erkänner" man inte riktigt att den kanske inte var precis så bra som förväntat. Det sker kanske inte medvetet men jag tror att tendensen finns där. Man vill ju att den ska vara så himla bra.
Nu säger jag inte att det är kass att köpa dyrt, bara att ibland kan priset locka mer än produkten om ni fattar vad jag menar. En Klättermusen är säkert otroligt hållbar men är den 5000 kronor hållbar....
Jag vet inte, bara funderingar. Hoppa på mig nu bara och övertyga mig om er opartiskhet i utrustningsfrågor.

Med glimten i ögat

//PW

Inte nog med det... Ibland lurar man nog sig själv för att det känns bättre. Handen på hjärtat, visst har de flesta av oss hamnat i ovanstående situation någon gång under livet!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg