Gore tex eller vanlig känga

Din fråga må vara seriös men M90 kängan är det näppeligen.
På min tid körde vi mest med Lundhags, Graninge och Jörn. Mgn för dem är gummerad fotdel och ofodrade, dvs de kan torkas i fält. Behöver mer säjas?

Har inte fördjupat mig i ämnet men har några funderingar.

Dessa cellgummikängor. Borde det inte bildas väldigt mycket kondens i dem?

Har testat Lundhags och tycker att de mest liknar hala/vaxade plankor med en helt slät inre form. Min fot gled runt inuti kängan som om det var dags för svenska glidmästerskapet. De är dessutom helt platta inuti. Utan någon typ av anatomiskt inlägg och tjocka strumpor så verkar de vara helt obrukbara. Vet inte om det är något fel på min fot, men jag hade hellre gått barfota.

Jag kan tänka mig att ungefär samma gäller Jörnkängan?

Gore-tex och liknande anser jag är ett överreklamerat jippo. Det finns inte en chans att en fot kan vara torr inuti en sådan känga när man anstränger sig. Så frågan är vad som är värst. Bli blöt från insidan (kondens) eller från utsidan. Egentligen är det skitsamma.

Jag lutar mer åt en helt vanlig läderkänga som är någorlunda styv och med bra sula/grepp i varierande terräng. Frågan är om det finns någon sådan på marknaden? ;)

~Paul~

Jag lutar mer åt en helt vanlig läderkänga som är någorlunda styv och med bra sula/grepp i varierande terräng. Frågan är om det finns någon sådan på marknaden? ;)

~Paul~

kanske en m90 känga :)

eller så går du in på bbfab.se och beställer dig ett par 59ór för 149:- mitt andra par börjar bli ingått nu och dom är faktsikt inte heller helt fel. dock ser man ju ut som åsa nisse, men till det priset är det ju svårt att ha allt för höga krav

Har inte fördjupat mig i ämnet men har några funderingar.

Dessa cellgummikängor. Borde det inte bildas väldigt mycket kondens i dem?

Har testat Lundhags och tycker att de mest liknar hala/vaxade plankor med en helt slät inre form. Min fot gled runt inuti kängan som om det var dags för svenska glidmästerskapet. De är dessutom helt platta inuti. Utan någon typ av anatomiskt inlägg och tjocka strumpor så verkar de vara helt obrukbara. Vet inte om det är något fel på min fot, men jag hade hellre gått barfota.

Gore-tex och liknande anser jag är ett överreklamerat jippo. Det finns inte en chans att en fot kan vara torr inuti en sådan känga när man anstränger sig. Så frågan är vad som är värst. Bli blöt från insidan (kondens) eller från utsidan. Egentligen är det skitsamma.

~Paul~

I alla skor beroende på din fots svettning bildas det fukt. Hur du avleder denna skapar din relativa komfort. Strumpor/fotlappar eller skohö, som i allt annat är det en fråga om material, omsorg och passform.
Snabbast att torka är skohö, rena yllesockar långsamast. Helsyntet mycket snabb och halvsyntet, väl torkbart i fält. Fotlappar är relativt snabbtorkande.
Strumpor och iläggssulor torkas lättast uppe på låren under marsch, eller vid gott torkväder utanpå ryggsäcken. (Stora säkerhetsnålar)
Dina läderkängor överlever inte första myrmarken innan de är helblöta.
Bondeförbundare av olika fabrikat och utförande brukas av proffs därför att de fungerar. Till skillnad från mycket annat.

Lundhags/Jörn är mitt tips. Kan torkas i fält och som flera andra skrivit, bättre att ha ett foder som ligger i strumplådan när det inte används ;).

Förresten, får du tag i fotlappar så testa, rekommenderas!

...varken Lundhags eller Jörn krymper längre, de har innersula av syntet numera...

//J

haha.. men gro då, har ditt konto blivit kapat av ett troll?

Nope skogsbonden, inte än. Tycker bara det är för mycket gnäll hela tiden. Som ordförande Mao sa "man måste knäcka några ägg för att göra en omelett". Eller om det var en kaka eller nåt sånt. Strunt samma.

Tänk dig själv att göra gröntjänst med halmfodral pälsmantel som förstärkningsplagg och starrfodrade mockasiner på fötterna, hade man haft mage att gnälla över dåliga skor sen?

.....

.....
~Paul~
Nej. Hälen sitter fast i Jörnkängan, medan tårna har fritt spelrum.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lami Gore-Tex vara eller inte vara i kängor Utrustning allmänt 10
alextangclan Gore-Tex Paclite "läckte"?! Utrustning allmänt 8
jackemos Tvätt och impregnering av gore-tex i tvättmaskin Utrustning allmänt 3
Tocaermo Smältpunkt gore-tex? Utrustning allmänt 7
gogreen Gore-Tex Specifikationer Utrustning allmänt 16
Allarp Laga Gore-Tex Utrustning allmänt 6
mellgren Gore-Tex tyg?! Utrustning allmänt 3
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
KLAGER Bilder från svensk natur, tex nationalparker Utrustning allmänt 9
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg