Gore-tex eller inte

Jag har tittat lite efter en ny skaljacka, vilket, det visade sig, inte var det lättaste man kunde företa sig en lördagsförmiddag.
Efter att ha plöjt igenom en massa olika företagskataloger blev jag varse tre saker:
1. En skaljacka kostar mellan en weekendresa till London och en veckas charter till Cock-öarna.
2. Förutom Gore-tex finns en uppsjö av liknande "andas"-fabrikat som e-Vent, Hydratic och ZethAr.
3. Andasmaterialen ska vara i en massa olika lager.
Är Gore.tex bäst? Det verkar ju inte direkt som att materialet styr priset, snarare fabrikat.
Har du den ultimata "vandrarpaddlarklättergåpåstan"-jackan, så vill jag gärna ta del av den informationen.

Ytterligare en fråga gäller en viss Klättermusen jacka med "rulla upp"-rygg, känns som jackan jag alltid önskat mig, men priset... Finns det någon annan jacka med samma finess men till studentpriser?

Hälsningar Ylva

När det gäller "andasmaterial" (eller diffusionsplagg som en del vill kalla dem, se annan tråd:) så finns det två sorter.

Den ena sorten är en slags plastfilm, ett membran. Plastfilm är inte så praktiskt att sy i så man laminerar den (i princip limmar ihop) emd ett tyg. Man har då fått ett tvålagers "andas-tyg". För att skydda insidan av membranet kan plagget ha foder eller så kan man laminera ytterligare tyg på insidan. Det sistnämna blir ett trelagers.

Det är alltså alltid bara ETT lager med membran, de andra lagren är tyg på ut och/eller insida.

Den andra sorten är nån slags impregnering, vad jag förstått så mer eller mindre "målas" den på tyget. Det blir då inte lika hållbart som membran-plagg, men är antagligen billigare.

Vilket som är BÄST går inte att svara på utan att du talar om vad kriterierna är. Alla såna där material har olika egenskaper. GoreTex är väldigt hårt marknadsfört och dessutom tillåter de inte vem som helst att använda deras membran så ett GoreTex-plagg har så att säga mer i sig än bara Gore-membranet. Detta göra naturligtvis att GoreTex-plagg kostar mer (skulle väl kunna jämföras med VOLVO kanske om man ser på bilsäkerhet, en ny VOLVO är säkraste bilen men alla köper inte en ny VOLVO (lite fånig jämförelse ifos, men ändå)).

Det man får titta på är vattentäthet (mm vattenpelare), ånggenomsläpplighet (gram/kvdratmeter och timme tror jag det mäts i) och slithållfasthet (finns inga jämförande siffror, man får leta efter missnödja användare).

Alla såna där plagg skall du jämföra med en helt tät regnjacka (t.ex. i PVC). Eftersom de är vattentäta är det ingen vits med att jämföra med plagg som inte är vattentäta, för plagg som inte är vattentäta andas i princip ALLTID bättre än plagg som är vattentäta.

Så:
1. Vill du ha en regnjacka som du slipper ta av dig när det inte regnar så är det rätt typ av material.

2. Vill du ha en jacka som andas jättebra finns det bättre alternativ (som dock inte tål regn lika bra, mot regn använder man en regnjacka, gå till 1).

Nansen

Hej Ylva!

Jag har en Haglöfs Nansen fjell jacket som är mycket bra använda till det mästa. Har haft den på stan en massa gånger för att den är snygg och skön att bära, har haft med den till Alvaret för att den är vind/vattentät och andas utmärkt bra,
det är helt enkelt en mycket prisvärd jacka under 2000kr

Fördelen med vattentäta/ventilerande plagg är ju att de är mångsidiga. Man får som sagt ett vattentätt plagg som ändå ventilerar en smula.
Man kan använda plagget året runt utan att det känns alltför fel i nåt läge.

Men det är klart att det kostar. Men om man räknar vad det kostar att köpa en "vanligt" regnjacka plus en "vanlig" vindjacka så är inte skillnaden så superstor.
Skall man röra sig för egen maskin är vikten viktig, och då vinner ofta en V/V-jacka.

Samtidigt är det inte alltid som ventileringsfunktionen är så viktig - vid de flesta av mina fjällvandringar hade jag klarat mig med bara en icke-ventlierande regnjacka, den vanliga vindjacka har jag sällan haft behov av.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg