Google maps (försämring)

Har någon annan märkt hur Google maps blev märkbart sämre under de sista 2 veckorna?

Jag höll på planera en cykeltur till Oslo från Lindome (lite söder om Göteborg). Jag valde "walking" instället för "car".

För ett par veckor sedan fick jag upp ett par utmärkta förslag ... MEN ... jag glömde att spara dem. Jag tänkte att jag kunde komma in en annan gång och fortsätta med planeringen.

Men NU ... om man väljer "walking" så leds man inne till Göteborg, färjan över till Fredrikshamn och sedan färjan därifrån till Oslo.

Ok, tänkte jag, jag börjar i Trollhättan för att slippa det dumma förslaget ... samma sak. Man får ett förslag att gå till Göteborg och sedan ta färjan.

Det var ju inte det jag kallar "walking".

Synd. Det var riktigt bra innan de ändrade logiken.

Det behöver väl inte ha så mycket med logik att göra, kanske bara ett visst Färjebolag har börjat köpa annonsplats hos Google?

Det behöver väl inte ha så mycket med logik att göra, kanske bara ett visst Färjebolag har börjat köpa annonsplats hos Google?

Tanken slog mig, men jag tror att det är olika bolag :)

edit: Aha!

Om man väljer "by car" och sedan under "options" väljer "avoid highways" (E6) och "avoid tolls" kan man få tillbaka de förslagen jag såg för ett par veckor sedan.

Det var roligare då när de fanns under "walking" eftersom systemet uppskattade hur länge det skulle ta att gå.

Senast ändrad:
Du kan väl fortfarande ta tag i linjen som Google Maps föreslår och dra in den till fastlandet, varvid färdvägen räknas om? Kan det vara nån hjälp?

Du kan väl fortfarande ta tag i linjen som Google Maps föreslår och dra in den till fastlandet, varvid färdvägen räknas om? Kan det vara nån hjälp?

Jap, men den hoppar gärna ut igen vid Strömstad.

Och om jag visste vart jag ville dra linjen, skulle jag inte behöva använda systemet överhuvudtaget, eller?

T.ex.

http://maps.google.com/maps?f=d&sou...,11.096191&sspn=3.244803,9.448242&ie=UTF8&z=7

eller:

http://tinyurl.com/y8nfjqm

Med andra ord ... it sucks.

Senast ändrad:
Jap, men den hoppar gärna ut igen vid Strömstad.

Och om jag visste vart jag ville dra linjen, skulle jag inte behöva använda systemet överhuvudtaget, eller?

Tänkte närmast att det kanske var någon eller några platser du visste att du vill/måste passera och att det då skulle funka. Åtminstone hjälpligt.

Men säger du att det suger så gör det väl det...

Tänkte närmast att det kanske var någon eller några plaster du visste att du vill/måste passera och att det då skulle funka. Åtminstone hjälpligt.

Jag tänkte på samma sätt och det var därför jag struntade i att börja hemifrån och ställde om den till Trollhättan .. men det föreslog att jag gick tillbaka till Göteborg och tog färjan :)

Kolla rutan jag postade när man dra den från Fredrikshamn tillbaka till fastlandet. Du förstår du kanske varför jag är skeptisk ...

edit: men, som sagt, man kan komma runt det genom att välja "by car" och sedan tillval "avoid highways" och "avoid tolls". Då får man tillbaka vettiga förslag. Men man ska inte gå till fots :)

Senast ändrad:
Knepigt.... Ibland blir det som i dina länkar, men jag lyckades få till det såhär:

Länk

Det där du fick är helt ok. Minns du vad du gjorde för att komma förbi färjan?

Hmmm ... vet du om du utgick från Oslo istället för Göteborgsområde såsom startpunkt?

Edit: nu ser jag att du gjorde det. Det kan vara bra att veta ... att vända på start- och slutpunkterna. Kul att du kom på det.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg