Jag skulle gärna vilja ha sådana som går att vika ihop och ha i bakfickan på et par tighta jeans, inte för att jag har just det behovet men för att jag annars har en tendens att ha (trycka/knöla) sönder dem.
Jag vet att försvaret har en variant som är sådanna (och förövrigt ber bättre täckning och vidsyn än några andra jag sett)...men delvis är ders inte så lätta att få tag i men så håller de heller inte ihop så bra alltid (plasten var mycket hållbarare när de producerades för några decenier sedan).
Sedan ser jag det som en vital säkerhetsdetalj när man är ute på vintervidder att inte vara helt beroende av ETT par ögonskydd utan bär gärna med mig extra i reserv, lite svårt om de ska kosta 500kr och vara stora som en normal telefonlur!! Skitbra i pisterna men på tur är det inte optimalt direkt.
Om någon vet var man kan få tag på kronans i brist på annat så är ju det bra det med!
Ett par normalstora knökar man inte ner i fickan, så då var ju det problemet löst. Som med allt annat så gäller det att ta hand om sin utrustning. Ett litet fodral väger något gram och skyddar mot repor. Försvarets gamla getingglasögon (försvaret HADE sådana, har inte hört att någon fått ut dem i modern tid) är en föråldrad pryl som inte har någon riktig funktion längre. För det första är det enkelglas och för det andra är plasten så skör att de bör betraktas som engångsartiklar.
Ska man ha backup på allt som är viktigt så blir packningen snart tung. Tält och sovsäck är kritiskt på vinterturer, ska man ha backup på dem också? Vad händer om du tappar din kniv? Ska du ha en reserv? Tänk om man tappar reserven? Reserv igen? Nånstans måste man kanske börja ta hand om sin utrustning. Den dagen någon mister livet på grund av att de saknade reserv googles kanske jag kan ändra uppfattning.
Om du måste ha tunnare varianter kan du satsa på glaciärsolglasögon med läder som sidoskydd.