Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
goggles?
- Trådstartare majjen
- Start datum
Beror på vad ditt mål är. Är målet att vara fräckast i backen när du glassar på afterskin, så JA. Är målet att hålla sol, vind och snö ur ögonen så tror jag nog att det räcker med ett par billgare goggles. Då gråter man dessutom mindre över första repan i linsen... Se bara till att få en modell m dubbla linser och bra UV-skydd.
/Rilleman
/Rilleman
Har man goggles på afterskin? Bara om det är Moonrakertema, va?
Mina erfarenheter av billiga goggles är bara bra, finns många modeller att välja på. För turskidåkning kan jag varmt rekommendera de lite mindre och smalare som finns på Stadium för 200:- Vet ej om det är en juniormodell, men de passar min normalstora skalle.
Mina erfarenheter av billiga goggles är bara bra, finns många modeller att välja på. För turskidåkning kan jag varmt rekommendera de lite mindre och smalare som finns på Stadium för 200:- Vet ej om det är en juniormodell, men de passar min normalstora skalle.
Är ett par goggles för dryga tusenlappen värt pengarna i jämförelse med Stadiums för 150?
På vilket sätt?
HåkanF
Det som jag tycker är viktigast:
bekväm "ram", dubbla glas, tillräckligt lång rem för att dra dem utanpå kapuschongen och glas som drar åt det orangea hållet och inte åt rött, som ger konstiga färger i naturligt ljus.
Heter det orangea... ? Kanske ska man skriva oransj...
I alla fall, det är vad jag vill ha. Letar man lite kan man hitta googles som uppfyller ovanstående för 200 spänn eller 2000 spänn .
//J
Goggles blir bättre med priset, men bara i början av skalan, upp till runt 400 - 500:- Dom dyraste har bara flashig design. Scott och Smith gör bra brillor, se bara till att dom har dubbla glas och bra ventilation. Köper man standard Scott så är det lätt att hitta nya glas, ansiktsmask och massa andra tillbehör, om man vill ha. Ska man ha dom till hjälm eller med glasögon så får man se till att dom klarar det. Själv gillar jag Scotts lite lila-aktiga glas, funkar bra i dåligt ljus.
Jag ska ha dem till turskidåkning.
Hur kollar man förresten ventilationen? De turer jag gjort har ägt rum med ett par - nu kasserade - billiga goggles. De ventilerade för dåligt. Jag är ganska varm av mig och har lätt för att svettas. Finns det märken som är kända för sin goda ventilation?
HåkanF
Förresten - ursäkta min okunskap - varför dubbla linser?
Hur kollar man förresten ventilationen? De turer jag gjort har ägt rum med ett par - nu kasserade - billiga goggles. De ventilerade för dåligt. Jag är ganska varm av mig och har lätt för att svettas. Finns det märken som är kända för sin goda ventilation?
HåkanF
Förresten - ursäkta min okunskap - varför dubbla linser?
Visst har det med just imma att göra? Att man får ett isolerat = kallt ytterglas och ett isolerat=varmt innerglas, varför svettvattenångan inte fäster på det inre varma glaset (kondens bildas ju när vattenånga träffar en kall yta)Förresten - ursäkta min okunskap - varför dubbla linser?
Så, kanske har du där lösningen på dina improblem!
imma + kontrast..
Förrutom bättre ventilation i dyrare modeller så är min erfareneht att dyrare googles generellt ger bättre kontraster i dåligt väder - billiga goggles ger inte mycket kontrast i flatljus medan jag uppskattar oakley i dåligt väder. Åke rnu med bolle som är lite mer prisvärt än oakley som är dyrt men bra.
För att unvika repor rekommenderar jag att (om det inte medföljer) sy en förvaringspåse i mjuk fleece och sedan förvara den i i hårdplastlåda, t ex en sådan som Mares dykmakser levereras i.
/Patrik
Är ett par goggles för dryga tusenlappen värt pengarna i jämförelse med Stadiums för 150?
På vilket sätt?
HåkanF
Förrutom bättre ventilation i dyrare modeller så är min erfareneht att dyrare googles generellt ger bättre kontraster i dåligt väder - billiga goggles ger inte mycket kontrast i flatljus medan jag uppskattar oakley i dåligt väder. Åke rnu med bolle som är lite mer prisvärt än oakley som är dyrt men bra.
För att unvika repor rekommenderar jag att (om det inte medföljer) sy en förvaringspåse i mjuk fleece och sedan förvara den i i hårdplastlåda, t ex en sådan som Mares dykmakser levereras i.
/Patrik
Glasögon
Hade problem med imma på glasögonen när jag cyklade montainbike,särskilt i långsamma tekniska partier då man svettas en hel del. Jag berättade om problemet för min cykelhandlare ,som givetvis hade lösningen: Ett par svindyra specialglasögon med div ventilationshål och annat hightechsvammel (ruby project) . Det funkade ju.....INTE! Lika mycket imma som tidigare. Så numera kör jag bara med glasögon i 200 kr.klassen. Då behöver man ju inte heller vara livrädd för att repa eller tappa bort dom. Lösningen på problemet med imma ,var ett extra svettband under hjälmen,så att inte svetten rinner ner i ögonen
Hade problem med imma på glasögonen när jag cyklade montainbike,särskilt i långsamma tekniska partier då man svettas en hel del. Jag berättade om problemet för min cykelhandlare ,som givetvis hade lösningen: Ett par svindyra specialglasögon med div ventilationshål och annat hightechsvammel (ruby project) . Det funkade ju.....INTE! Lika mycket imma som tidigare. Så numera kör jag bara med glasögon i 200 kr.klassen. Då behöver man ju inte heller vara livrädd för att repa eller tappa bort dom. Lösningen på problemet med imma ,var ett extra svettband under hjälmen,så att inte svetten rinner ner i ögonen
/Patrik
Om du köper ett par goggles för 1000 kr du också ett par med repfri lins (lexan). Känns nog bättre att ha ett par i 10 år än att köpa 5 st. över samma period. Betänk också kvalitéten på linserna, begär en deklaration för hur linserna skyddar dina ögon. Det är kasst att få en skada för att man sparade ett par hundringar.
Stef
Stef
Kompakta?
Jag skulle gärna vilja ha sådana som går att vika ihop och ha i bakfickan på et par tighta jeans, inte för att jag har just det behovet men för att jag annars har en tendens att ha (trycka/knöla) sönder dem.
Jag vet att försvaret har en variant som är sådanna (och förövrigt ber bättre täckning och vidsyn än några andra jag sett)...men delvis är ders inte så lätta att få tag i men så håller de heller inte ihop så bra alltid (plasten var mycket hållbarare när de producerades för några decenier sedan).
Sedan ser jag det som en vital säkerhetsdetalj när man är ute på vintervidder att inte vara helt beroende av ETT par ögonskydd utan bär gärna med mig extra i reserv, lite svårt om de ska kosta 500kr och vara stora som en normal telefonlur!! Skitbra i pisterna men på tur är det inte optimalt direkt.
Om någon vet var man kan få tag på kronans i brist på annat så är ju det bra det med!
Jag skulle gärna vilja ha sådana som går att vika ihop och ha i bakfickan på et par tighta jeans, inte för att jag har just det behovet men för att jag annars har en tendens att ha (trycka/knöla) sönder dem.
Jag vet att försvaret har en variant som är sådanna (och förövrigt ber bättre täckning och vidsyn än några andra jag sett)...men delvis är ders inte så lätta att få tag i men så håller de heller inte ihop så bra alltid (plasten var mycket hållbarare när de producerades för några decenier sedan).
Sedan ser jag det som en vital säkerhetsdetalj när man är ute på vintervidder att inte vara helt beroende av ETT par ögonskydd utan bär gärna med mig extra i reserv, lite svårt om de ska kosta 500kr och vara stora som en normal telefonlur!! Skitbra i pisterna men på tur är det inte optimalt direkt.
Om någon vet var man kan få tag på kronans i brist på annat så är ju det bra det med!
Plastbågar så att du inte får extra köldproblem. Sportskalmar med fjäder bakom öronen i gummitäck utförande. Bra bekväma sadlar så de passar din näsa. Glas som passar dina ögon i färgtäthet och styrka. Jag har senilrem och sido samt näsbländen på mina. Förvaras i klar hård plastlåda när jag inte brukar dem. Inga reserver med, ingår inte i LKV packningen.
//J
//J
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Skidglasögon - Goggles för asiater | Utrustning allmänt | 2 | ||
Hård (fodral) förvaring för goggles? | Utrustning allmänt | 4 | ||
OTG goggles eller glaciärglasögon | Utrustning allmänt | 4 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg