Goga Nordic Winter prisvärd?

Couloir verkar inte finnas med MemBrain, Hur stor skillnad gör det, några erfarenheter?

Och jag uppfattar inte så mycket mer skillnad mellan bl.a. Never Summer, Couloir och t.ex. Lithium mer än vikten, är det något annat man betalar för i övrigt som gör att de skiljer sig som de gör?

MemBrain har väl största fördelen om du riskerar utsätta sovsäcken för väta, dvs sova utomhus eller under tarp, på bekostnad av högre pris och vikt. Sover du i tält rekommenderar jag att du satsar på den vanliga säcken. Dessutom finns det sovsäcksöverdrag som du kan använda om du får behov av att sova utomhus, skyddar ändå bättre.

Skillnaden på säckarna är bl a dunkvaliteten, Never Winter (600+), Couloir (800+) och Lithium (850+). Couloir finns i MemBrain, men kanske inte tillgänglig i Sverige?
http://marmot.com/products/col_membrain?p=117

MemBrain har väl största fördelen om du riskerar utsätta sovsäcken för väta, dvs sova utomhus eller under tarp, på bekostnad av högre pris och vikt. Sover du i tält rekommenderar jag att du satsar på den vanliga säcken. Dessutom finns det sovsäcksöverdrag som du kan använda om du får behov av att sova utomhus, skyddar ändå bättre.

Skillnaden på säckarna är bl a dunkvaliteten, Never Winter (600+), Couloir (800+) och Lithium (850+).

Gör dunkvaliteten något mer än en lättare sovsäck, typ mindre känslig för fukt eller så?

Fuktkänsligheten är nog samma för alla dunsäckar, högre dunkvalitet ger en lättare säck och "spänstigare" loft. Jag har själv en Pinnacle Long (är 193cm) som jag är mycket nöjd med. Couloir är i princip samma säck fast med mer fyllnadsvikt och därav varmare.

Jätteskönt med så många svar hittills!
Har även fått tipset att skaffa en kallare sovsäck och ett reselakan, då en så varm sovsäck inte har så stort användningsområde i Sverige.
Om man ska se utifrån Sveriges vinter sett, hur låg komforttemperatur (herr) bör jag kolla på om jag samtidigt kan sova med reselakan (har hört att det ska öka värmen med 3-4 grader) samt underställ, mössa, raggsockor när det är som kallast? Räcker det med -10 i komforttemperatur?

Och en liten sidofråga på det, en sovsäck med t.ex. -10 i komforttemperatur, hur varmt kan det vara ute så att man fortfarande kan använda den som t.ex. täcke?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg