Göteborg till Strömstad

Jag har seglat på västkusten sen jag var en puttefnasker och när det är sjöbris så är det västliga vindar. Nordlig sjöbris har jag aldrig sett eller hört talas förrän nu. Hmpf! :)

Vad gäller strömmar så är det övervikt åt nordliga strömmar men skit i detta när ni paddlar kajak, det handlar om strömmar som är längre ut än inne bland öarna.

(För vindar anger man varifrån dom kommer, för strömmar vartåt dom strömmar :) Därför går strömmen inte åt samma håll som den påstådda sjöbrisen)

/Martin

Sjöbris och ström

Martin har alldeles rätt, sjöbrisen (eller solgångsbrisen som den också kallas) börjar i regel runt sydväst, kulminerar i väst och kan ibland framåt eftermiddagen dra lite från västnordväst.

Därtill är de dominerande vindriktningarna även i övrigt mellan syd och väst, alltså även de vindar som orsakas av de ständigt inrullande vädersystemen från väster.

Strömmen längs Bohuskusten är nordgående från Pater Noster och norrut, då den Nordjydska strömmen träffar Sverige ungefär mellan Pater Noster och Måseskär, och sedan viker av norrut. Denna stora men ganska långsamma gren av Golfströmmen ger ett grundflöde på någon halvknop. Andra mindre strömmar, inte minst tidvattenströmmarna, orsakar skiftningar i såväl hastighet som, temporärt, riktning.

Som någon redan påpekat är strömmen inte någon stor faktor för paddlaren, det mesta av huvudströmmen går utomskärs. Inomskärs kan det snurra åt många olika håll. Skärgården fungerar ju som stenarna i en fors, det orsakas bakvatten och motgående strömmar lite här och var.

Totalt kan det alltså sägas att nordgående paddling är nedförsbacke och sydgående paddling är uppförsbacke. Om nu inte vindarna får för sig något annat just när du ska paddla, förstås - det händer som bekant.

mvh,
Jens

kanotisten; sa:
Saxat från en väderbok. Sjöbris uppstår då luften över land blir varmare än den över sjön. Vinden börjar med att blåsa från sjön in mot land men vrider MEDURS under dagen på grund av jordens rotation.

Därför har vi sydlig vind på ostkusten o nordlig på västkusten.

Träffade en kille som åkt kanalresan "baklänges". Han berättade hur dom kryssade längs med västkusten och kämpade sig uppför Göta Älv. Minns ej hur många knops motström dom hade men han ångrade sin reseplanering.
Sjöbrisen beter sig säkert som du läst men till detta får du lägga gradientvinden (den riktiga vinden fast en liten bit upp). Om du tex har en ostlig vind och sedan får sjöbris kan du få ett stiljebälte kanske någon km ut och om vinden är västlig så förtärks den och sedan alla varianter där emellan.

Själv har jag kryssat i alla väderstreck i ca tjugo år och även uppför och nedför Göta älv utan att våga dra några större slutsatser av detta.

Hans

Västkusten upp

Hej,

Vi var ett gäng holländare som paddlade från Göteborg till Strömstad i somras. Jag kan varmt rekomendera turen.

Vi fick mycket bra information genom Orust Kajak (Jens Marklund från Orust Kajak har redan svarat dig). De säjler bl.a. en broschyr Paddla och Tälta i Bohuslän med mycket nyttig information och beskrivning på bra tältplatser. På deras hemsida finns även mycket information om området norr om Marstrand.

Vi paddlade sträckan på 8 dagar och blev inblåsta på Väderöarna en dag. Då paddlade vi i snitt ungefär 16 sjömil om dagen. Jag kan rekomendera att ta det lite lugnare i början beroende poå din (och dina händers)paddelvana.

Vi upplevde inte mycket motström eller sidoström förutom i syd-västra Väderöskärgården (Väderöbod). Men fråga Jens, han vet allt om detta.

Om du in te vill ta vägarna förbi Väderöarna och Koster tar det ännu kortare tid. Men om du vill se mycket (och har paddelvana) skulle jag inte hoppa över dessa 2 underbara skärgårdsområden. Även utsidan på Soten var mycket imponerande.

Ha en god tur!

Arjan.

vadå nordlig vind?

Jag, som är uppvuxen i Bohuslän, kan inte låta bli att undra vad ni menar med att det alltid blåser nordliga vindar där. Under hela min barndom minns jag i princip inget annat än sydliga, västliga och sydvästliga vindar. Just av den anledningen planerar jag och en kompis att paddla från Göteborg och norrut, inte tvärtom...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
niklosia Säveån Aspen till Göteborg Paddling allmänt 0
sterneborn Från hällefors svartån till göteborg med kanot? Paddling allmänt 7
JohanPerLinder Rävholmsträffen nu till helgen (Göteborg) Paddling allmänt 3
Albertsson Skagen till Göteborg ? Paddling allmänt 4
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Blade06 Fast paddeldag och tid i Göteborg - för ALLA :-) Paddling allmänt 5
Blade06 Surfskipaddling utanför Göteborg Paddling allmänt 3
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
fuchs Stockholm - Göteborg Paddling allmänt 21
Blade06 Surfskidag 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 2
JohanPerLinder Valöträffen Göteborg 29:e juni - 1:e Juli Paddling allmänt 0
joher Kajak - kurser i Göteborg? Paddling allmänt 6
Blade06 Informell Surfskidag Västkusten, Göteborg Paddling allmänt 0
Meritaimen Göteborg-Strömstad Paddling allmänt 6
JohanPerLinder Rävholmsträffen Göteborg 2-4:e September Paddling allmänt 0
ctve8n Kajakplats Göteborg Paddling allmänt 4
pad Iläggningsplatser med parkering norr Göteborg? Paddling allmänt 2
hannulan Båtmässan i Göteborg i helgen Paddling allmänt 3
Offshore4ever Kajakplats Göteborg Paddling allmänt 25
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
tandori Paddling med Friluftsfrämjandet i Göteborg? Paddling allmänt 1
~sweet~ Svinesund - Göteborg Paddling allmänt 14
Andreas_GBG Vindskydd i Göteborg med omnejd? Paddling allmänt 5
NorthernLight Båtmässan Göteborg 2009 Paddling allmänt 4
kajakmicke kajakbygge i Göteborg? Paddling allmänt 0
TobbeGood Kajakförvaring i Göteborg Paddling allmänt 1
Trötter Paddling Göteborg-Mjörn Paddling allmänt 5
Thomas Jäwert Kajakförvaring i Göteborg? Paddling allmänt 9
JohanPerLinder Rävholmsträffen 1-3:e September i Göteborg Paddling allmänt 1
Big Joe Var paddla i Göteborg? Paddling allmänt 1
Nisse. Kajakplats hyres Göteborg(alt. 2:a hand) Paddling allmänt 0
dise Kajakplats i Göteborg Paddling allmänt 6
eltejpen Kajakplats i Göteborg Paddling allmänt 6
JoakimLundegård Övningskvällar i Göteborg Paddling allmänt 0
droos Kanotklubbar i Göteborg? Paddling allmänt 2
5153 Bassängtränning i Göteborg med Näsetspaddlarklubb Paddling allmänt 1
JohanPerLinder Filmvisning på GKF i göteborg 3:e februari Paddling allmänt 0
JoakimLundegård Bassängträning/Teknikkurs i Göteborg Paddling allmänt 0
sidpatel Kajakplatser i Göteborg (Tångudden) Paddling allmänt 2
5153 Träna räddningsövningar i bassäng (Göteborg) Paddling allmänt 0
Jonte Myra Tältplatser strax norr om Göteborg? Paddling allmänt 6
amer Förvaring av kajak i Göteborg Paddling allmänt 2
plingon Tips på paddlingskurser nära Göteborg? Paddling allmänt 9
copperdell Kajakplatser i Göteborg!! Paddling allmänt 1
Millanbong Kajakuthyrning i Göteborg med omnejd! Paddling allmänt 9
Jonte Myra Ecklas kajakvagnar i Göteborg? Paddling allmänt 2
Kalle E Kajakförvaring i Göteborg Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg