4-14 dagar
Hej!
Det finns inget entydigt svar på din fråga. Gbg-Strömstad är i runda slängar 90 sjömil. En dags paddling kan vara allt från O (det finns dåliga dagar, inblåsning osv) till 25 sjömil och däröver för en prestationsinriktad paddlare, som kliver upp tidigt och lägger sig sent. Det finns alltså personer som under gynsamma omständigheter skulle klämma sträckan på 4 dagar eller rentav kortare tid.
En mindre van paddlare, eller en mer bekväm paddlare, eller en som har lite otur med vinden, kan å andra sidan tillbringa betydligt längre tid på sträckan. 10 dagar, 14 dagar, 20 dagar, det är bara att välja efter hur optimistisk eller pessimistisk du känner dig.
Själv brukar jag använda måttet 15 sjömil per dag när jag beräknar tidsåtgång (jag är van paddlare men ganska lat och definitivt inte prestationsinriktad, jag är också intresserad av långa luncher, sidoutflykter osv) men dessutom lägga reservdagar enligt förhållandet 1:4, dvs en reservdag för var fjärde beräknad paddeldag. Med den formeln blir det 90 delat med 15 = 6 dagar plus två reservdagar, alltså 8 dagar.
Har du tider att passa är kajaken alltså ett uselt fortskaffningsmedel. Ta tåget om du har bråttom. Å andra sidan kan kajaken lära dig att tid inte finns...
Ett ordspråk från handelsflottan: En man kommer när han ska, en sjöman kommer när han kan (och, brukar maskinfolket lägga till, en eldare kommer när han har lust!)
Ha en fin tur - oavsett om det nu blir tåg eller kajak.
mvh,
Jens