Ja, jag kan ju alltid försöka men om du fattar något är en annan femma.
Wobblers från 9 cm uppåt 18 cm som var min gösarnas och min favoritlängd i Ralången. ABU Hi-LO rödvit har alltid varit gångbar till gösen i många vatten. Rapala org. i silver och GFR Guld fluoriserande röd. Jag fiskade uteslutande med 18 cm när jag körde trolling i Ralången. Både gädda och gös på dom. Hade man otur så tuggade dom sönder wobblern i första hugget redan. Wobblerna har stigt rejält i pris sedan min aktiva tid, men dom var dyra då redan om man ser det i pengavärdet och prisökningar, m. m.
https://www.google.com/search?q=rap...0j69i57j0l6.6627j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Sedan finns det andra fabrikat som Nilsmaster, m. m. Dom fabrikaten har jag inte anv. mig utav.
När du metar gös så har du spolen frikopplad så att gös el. gädda kan löpa fritt med linan tills den stannar för att vända mörten och svälja den. En process på ca 3-4 min. Allt beror på storleken på fisken.
Betesfiskens storlek kan vara ca 30-60 g och där fäster du 3-kroken precis framför ryggfenan.
Sedan kan man meta gös. Precis som du metar gädda men då gör du tackel i 0,60-0,70 mm nylonlina och 3-krok nr 4. Jag har fått många gäddor när jag har metat gös men har aldrig fått en nylonlina avbiten när jag har drillat dom.