När jag behöver gjuta nåt, bly, aluminium eller nån lagermetall så använder jag sandform. Första gången var det ju lite pickel med att göra formflaska, ramm och hämta sand i grannens grop men sen har jag ju allt hemma efter den gången och här gjuts det ganska friskt ibland. Jag har tom. gjutit vevstake till en stor kompressor med min enkla utrustning och den går fortfarande efter 8 år.
Jag skulle vilja säga som så, att sandformning är den enklaste allroundmetoden för hemmabruk i små serier där man inte vill misslyckas.
När jag gick i gymnasiet så fick jag lära mig att man gjorde gjutformar av sand. Men är det någon speciell sorts sand?
Går jag ut till sandlådan där barnen leker på sommaren och tar lite sand, så tror jag inte denna sand har tillräcklig vidhäftningsförmåga. Inte heller tror jag att den sand som används för att sanda så gångbanorna nu på vintern är av rätt sort.
Finns det någon speciell ”formsand” att köpa någonstans. Ska jag prova att göra en gjutform i sand vill inte köpa flera kubikmeter sand, utan kanske 5-10 liter.
OT
Tror= jag vet inte. Därav alla mina frågor.
Per Brune