varför verkar alla vara så rädda för att göra någonting själva allternativt säger att allt är svårt och skall göras av "proffsmek"en cykelmek är den lägsta formen av mekaniker!! hur många delar är det på en cykel?Håller själv på med mc enduro där är det själv klart att man mekar själv annars skulle ingen ha råd att hålla på.Bort med onödig respekt det kan inte mer än gå åt h-t
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Göra själv?
- Trådstartare mnbd
- Start datum
Inga specialverktyg
Har kört roadracing ett par år och man skruvar ju givetvis uteslutande själv för att inte ruinera sig.
Skulle häromveckan riva isär vevpartiet på min MTB. Piece of cake tänkte jag, men kom ingen vart utan specialverktyg. Lokala ÅF:en ville inte låna ut grejerna, så jag hade inget val utan att lämna in cykeln. Så är det nog för många!
Har kört roadracing ett par år och man skruvar ju givetvis uteslutande själv för att inte ruinera sig.
Skulle häromveckan riva isär vevpartiet på min MTB. Piece of cake tänkte jag, men kom ingen vart utan specialverktyg. Lokala ÅF:en ville inte låna ut grejerna, så jag hade inget val utan att lämna in cykeln. Så är det nog för många!
Jobbar på det!
God (nyfiken..) tjej reder sig själv! Jobbar hårt på att lära mig genom att plocka bit för bit på min gamla MTB.
Fast jag börjar få undrande kommentarer från manliga grannar... De tycker väl att man borde ha en pojkvän som fixar allt, dubbelt fel att va tjej och meka själv tydligen.
Men vem vill stå fast ute i skogen- vilse, nån mil från ingenstans (bor i Umé, tar inte så lång tid att ta sig till ingenstans..) och inte ens kunna fixa rätt enkla grejer. SÅ kul är det inte att gå hem!
Alltså, man bör lära sig tillräckligt om sin cykel för att ta sig hem (om inte ramen gått sönder då eller nåt annat extremt...).
Däremot tror jag på att lämna in sin ögonsten till proffsen istället för att plocka isär den i molekyler utan att hitta felet. Alla verktyg kan man ju inte ha + att yrkesfolk har en tendens att utveckla en enorm känla och ett stort kunnande som vanligt hobbyfolk saknar.
Anser för övrigt att det är onödigt att racka ner på en yrkeskår i ett forum som detta.
/IMO
[Ändrat av IMO 2003-04-26 kl 00:10]
God (nyfiken..) tjej reder sig själv! Jobbar hårt på att lära mig genom att plocka bit för bit på min gamla MTB.
Fast jag börjar få undrande kommentarer från manliga grannar... De tycker väl att man borde ha en pojkvän som fixar allt, dubbelt fel att va tjej och meka själv tydligen.
Men vem vill stå fast ute i skogen- vilse, nån mil från ingenstans (bor i Umé, tar inte så lång tid att ta sig till ingenstans..) och inte ens kunna fixa rätt enkla grejer. SÅ kul är det inte att gå hem!
Alltså, man bör lära sig tillräckligt om sin cykel för att ta sig hem (om inte ramen gått sönder då eller nåt annat extremt...).
Däremot tror jag på att lämna in sin ögonsten till proffsen istället för att plocka isär den i molekyler utan att hitta felet. Alla verktyg kan man ju inte ha + att yrkesfolk har en tendens att utveckla en enorm känla och ett stort kunnande som vanligt hobbyfolk saknar.
Anser för övrigt att det är onödigt att racka ner på en yrkeskår i ett forum som detta.
/IMO
[Ändrat av IMO 2003-04-26 kl 00:10]
Vissa saker lär man sig ganska lätt, fixa punkteringar, byta kedjor och kassetter och klingor och bromsbelägg, dra styrlager, justera dämpare o växlar, byta kablar, i de flesta fall är inte ett misstag fatalt. Däremot är det en konst att montera styrlager o gafflar o vevlager. Jag ser mycket hellre att en som är van och har gjort det många gånger gör det än att jag själv experimenterar och kanske gör fel. Förstör man gängorna som styrlagret sitter i är ramen förstörd. Hamnar styrlagret snett pajar det ramen. Sågar man av gaffelröret fel är det oåterkalleligt.
Dessutom är vissa verktyg, t ex ett riktigt bra skruvstäd dyra och svåra att få tag på.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Dessutom är vissa verktyg, t ex ett riktigt bra skruvstäd dyra och svåra att få tag på.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Typ "Märkesverkstad"
Helt rätt! Men det förutsätter ju då att den lokala cykelreparatören är "proffs". De två första gångerna jag hade in min cykel på "proffs-service" så slarvade "proffsen" bort 3 skruvar och en bricka ur mina växelspakar. Verkade som om han filoserade så här: "Om jag inte hittar delarna på golvet kan de inte ha varit så viktiga..." Synd också att han alltid skruvade ur fel skruvar, så det tog ca 12 gånger så länge att få ihop grejerna igen. Tur är att Shimano Deore XT bruksanvisningarna är så detaljerade att man kan lära sig själv. Har bytt cykelhandlare nu och den nya har sålt mig en del specialverktyg. Det är dock servicekillen där som gör avancerade jobb, exempelvis rikta en sned fälg.
IMO skrev:
...Däremot tror jag på att lämna in sin ögonsten till proffsen istället för att plocka isär den i molekyler utan att hitta felet. Alla verktyg kan man ju inte ha + att yrkesfolk har en tendens att utveckla en enorm känla och ett stort kunnande som vanligt hobbyfolk saknar...
Helt rätt! Men det förutsätter ju då att den lokala cykelreparatören är "proffs". De två första gångerna jag hade in min cykel på "proffs-service" så slarvade "proffsen" bort 3 skruvar och en bricka ur mina växelspakar. Verkade som om han filoserade så här: "Om jag inte hittar delarna på golvet kan de inte ha varit så viktiga..." Synd också att han alltid skruvade ur fel skruvar, så det tog ca 12 gånger så länge att få ihop grejerna igen. Tur är att Shimano Deore XT bruksanvisningarna är så detaljerade att man kan lära sig själv. Har bytt cykelhandlare nu och den nya har sålt mig en del specialverktyg. Det är dock servicekillen där som gör avancerade jobb, exempelvis rikta en sned fälg.
Re: Typ
Man förväntar sig ju att de som är "proffs" också gör ett bra jobb. Tyvärr är det nog långt ifrån fallet. Jag lämnade in min trek förra året för att fixa vevlagret. När jag fick tillbaka den så tyckte jag den uppförde sig märkligt och växlarna gick inte heller att justera riktigt. Jag lämnade in den igen efter ett tag på en annan verkstad och då visade sig att de första "proffsen" svetsat (!) fast vevlagret i ramen, snett dessutom. Så med detta rekommenderar jag att lämna in cykeln till en välrenommerad verkstad och inte till nån klåpare på gathörnet.
/David
joakimr; sa:IMO skrev:
...Däremot tror jag på att lämna in sin ögonsten till proffsen istället för att plocka isär den i molekyler utan att hitta felet. Alla verktyg kan man ju inte ha + att yrkesfolk har en tendens att utveckla en enorm känla och ett stort kunnande som vanligt hobbyfolk saknar...
Helt rätt! Men det förutsätter ju då att den lokala cykelreparatören är "proffs". De två första gångerna jag hade in min cykel på "proffs-service" så slarvade "proffsen" bort 3 skruvar och en bricka ur mina växelspakar. Verkade som om han filoserade så här: "Om jag inte hittar delarna på golvet kan de inte ha varit så viktiga..." Synd också att han alltid skruvade ur fel skruvar, så det tog ca 12 gånger så länge att få ihop grejerna igen. Tur är att Shimano Deore XT bruksanvisningarna är så detaljerade att man kan lära sig själv. Har bytt cykelhandlare nu och den nya har sålt mig en del specialverktyg. Det är dock servicekillen där som gör avancerade jobb, exempelvis rikta en sned fälg.
Man förväntar sig ju att de som är "proffs" också gör ett bra jobb. Tyvärr är det nog långt ifrån fallet. Jag lämnade in min trek förra året för att fixa vevlagret. När jag fick tillbaka den så tyckte jag den uppförde sig märkligt och växlarna gick inte heller att justera riktigt. Jag lämnade in den igen efter ett tag på en annan verkstad och då visade sig att de första "proffsen" svetsat (!) fast vevlagret i ramen, snett dessutom. Så med detta rekommenderar jag att lämna in cykeln till en välrenommerad verkstad och inte till nån klåpare på gathörnet.
/David
Servicekompetens...
I mitt fall var det ingen klåpare på gathörnet utan en etablerad cytkelaffär, problemet var att servicekillen aldrig pillat på några Deore XT prylar tidigare. -Som att be en mekaniker på Bilia finjustera insprutningen på Formula 1 racer...
dave1 skrev:...Så med detta rekommenderar jag att lämna in cykeln till en välrenommerad verkstad och inte till nån klåpare på gathörnet.
I mitt fall var det ingen klåpare på gathörnet utan en etablerad cytkelaffär, problemet var att servicekillen aldrig pillat på några Deore XT prylar tidigare. -Som att be en mekaniker på Bilia finjustera insprutningen på Formula 1 racer...
Bör kunna själv
Så mycket som möjligt bör man kunna/göra själv tycker jag. Fast å andra sidan så tillhör jag kategorin som ibland värderr min tid högre och lämnar in för service.
Sedan så har man ju det där med "specialpryttlar" såsom Cannondale Lefty gaffeln (man måste vara utbildad för att få öppna en sådan) Fox bakdämpare och lite annat. Där har jag full respekt för de som är certifierade och lämnar gärna in mina dyrgripar i deras händer. Nu har jag iofs vare sig lefty eller fox dämpare (än) men i alla fall...
/Mattias
mnbd; sa:varför verkar alla vara så rädda för att göra någonting själva allternativt säger att allt är svårt och skall göras av "proffsmek"en cykelmek är den lägsta formen av mekaniker!! hur många delar är det på en cykel?Håller själv på med mc enduro där är det själv klart att man mekar själv annars skulle ingen ha råd att hålla på.Bort med onödig respekt det kan inte mer än gå åt h-t
Så mycket som möjligt bör man kunna/göra själv tycker jag. Fast å andra sidan så tillhör jag kategorin som ibland värderr min tid högre och lämnar in för service.
Sedan så har man ju det där med "specialpryttlar" såsom Cannondale Lefty gaffeln (man måste vara utbildad för att få öppna en sådan) Fox bakdämpare och lite annat. Där har jag full respekt för de som är certifierade och lämnar gärna in mina dyrgripar i deras händer. Nu har jag iofs vare sig lefty eller fox dämpare (än) men i alla fall...
/Mattias
De aspekter som finns är ju dels att det i många fall behövs specialverktyg, men sen kan ju en del saker vara svårare än det ser ut.
På cyklar finns det väl kanske inte SÅ mycket som är svårt, men vev- och styrlager är väl inte direkt lätt om man inte vet hur man gör. Det är lätt att dra åt för löst eller för hårt.
Många gånger så är det ju också viktigt att göra sakerna i rätt följd eftersom det kan vara omöjligt att få A rätt om man inte ställt in B rätt först.
Men det mesta går ju att läsa sig till och då är det ju inga problem. Fast man kanske får lov att göra fel nån gång innan man fått in snitsen.
På cyklar finns det väl kanske inte SÅ mycket som är svårt, men vev- och styrlager är väl inte direkt lätt om man inte vet hur man gör. Det är lätt att dra åt för löst eller för hårt.
Många gånger så är det ju också viktigt att göra sakerna i rätt följd eftersom det kan vara omöjligt att få A rätt om man inte ställt in B rätt först.
Men det mesta går ju att läsa sig till och då är det ju inga problem. Fast man kanske får lov att göra fel nån gång innan man fått in snitsen.
Cykelmekar
Tyvärr så känns det som att man ofta gör jobbet bäst själv. Då går det dessutom att göra fältmässiga reparationer utan att känna sig osäker.
Det enda jag lämnat bort på nuvarande hojen var byggandet av hjulen, men det ska jag lära mig förr eller senare det med.
Peter Nermander, det känner jag igen från r20_ghaana. Fnord?
Tyvärr så känns det som att man ofta gör jobbet bäst själv. Då går det dessutom att göra fältmässiga reparationer utan att känna sig osäker.
Det enda jag lämnat bort på nuvarande hojen var byggandet av hjulen, men det ska jag lära mig förr eller senare det med.
Peter Nermander, det känner jag igen från r20_ghaana. Fnord?
Re: Cykelmekar
Jag dementerar allt och har aldrig varit i Afrika. Och om nån såg mig så var det en dubbelgångare. Och jag har absolut INTE ett guldäpple ligger på en hylla hemma. Och om nån tycker det luktar skaldjur så är det inga kräftor inblandade alls.
(Och nu ska vi inte svamla sönder den här tråden mer så det blir en soptunna
jomper; sa:Peter Nermander, det känner jag igen från r20_ghaana. Fnord?
Jag dementerar allt och har aldrig varit i Afrika. Och om nån såg mig så var det en dubbelgångare. Och jag har absolut INTE ett guldäpple ligger på en hylla hemma. Och om nån tycker det luktar skaldjur så är det inga kräftor inblandade alls.
(Och nu ska vi inte svamla sönder den här tråden mer så det blir en soptunna
Det mesta på en cykel är ganska lätt att meka med om man bara vågar och i är metodisk när man plockar isär det och noterar var allt ska sitta. Det underlättar givetvis om man inte har tummen mitt i handen förstås.
Jag vet inte hur alla olika lager på alla cykelar är utformade, men de jag har plockat isär har alla varit med kona och lösa kulor. (vevlager, trampor, nav och styrlager) Det jag tycker man ofta man känner är att de är lite för hårt dragna när man köper dem.
Hur är de nya syrlagren utformade, är det kapslade kullager eller.
Jag vet inte hur alla olika lager på alla cykelar är utformade, men de jag har plockat isär har alla varit med kona och lösa kulor. (vevlager, trampor, nav och styrlager) Det jag tycker man ofta man känner är att de är lite för hårt dragna när man köper dem.
Hur är de nya syrlagren utformade, är det kapslade kullager eller.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Byta dämpare själv | Mountainbike | 2 | ||
Montera själv | Mountainbike | 14 | ||
Gör det själv | Mountainbike | 2 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg