Göra egna Snötältpinnar, mått efterfrågas

Svåra att se ?

Jag har aldrig tältat vintertid, men jag brukar måla eller klistra på lite tejp skrikande med skrikande färg på saker som är genomskinliga eller har samma färg som marken/naturen.

Så min fråga är: Målade du något på plexiglaset eller var linorna tillräckligt synliga för att de skulle se var du hade dina snötältpinnar?

Per

Göra i alu

Har man det minsta intresse att arbeta med materialet själv kan man köpa en plåtbockare på Claes Ollsson eller liknande billibhetskedja för några hundra. Hos plåtslagaren köper du alu-plåt i den dimension du vill ha, hålar, skär upp i remsor och bockar till. Kräver ingen verkstadsutbildning.

Re: Göra i alu

bananmannen; sa:
Har man det minsta intresse att arbeta med materialet själv kan man köpa en plåtbockare på Claes Ollsson eller liknande billibhetskedja för några hundra.
Kan man inte bara bocka i skruvstädet? Jag har bockat bra mycket plåt på detta vis, och även om inte resultatet är så snyggt så är det gratis för den som har ett skruvstäd hemma. Må så vara att jag mest bockat mindre plåtbitar på detta vis, men principen borde funka för större pjäser:
-Fäst din alu-bit parallellt med en träribba i skruvstädet så att halva alu-bitens bredd sticker upp ovanför ribban.
-Knacka (hammare) och böj ned alu-biten mot träribban så du får en 90-graders vinkel längs hela plåtbitens längd. Man kan efterjustera på frihand utan träbit om vinkeln blivit ojämn.

Re: Re: Göra i alu

Strykarräven; sa:
bananmannen; sa:
Har man det minsta intresse att arbeta med materialet själv kan man köpa en plåtbockare på Claes Ollsson eller liknande billibhetskedja för några hundra.
Kan man inte bara bocka i skruvstädet? Jag har bockat bra mycket plåt på detta vis, och även om inte resultatet är så snyggt så är det gratis för den som har ett skruvstäd hemma. Må så vara att jag mest bockat mindre plåtbitar på detta vis, men principen borde funka för större pjäser:
-Fäst din alu-bit parallellt med en träribba i skruvstädet så att halva alu-bitens bredd sticker upp ovanför ribban.
-Knacka (hammare) och böj ned alu-biten mot träribban så du får en 90-graders vinkel längs hela plåtbitens längd. Man kan efterjustera på frihand utan träbit om vinkeln blivit ojämn.

Självklart kan man bocka i ett skruvstäd. Men som du själv skriver blir det inte lika snyggt. Ska man bara bocka en pryl eller en liten serie är det kanske inte lönt att köpa en plåtbockare, men min erfarenhet är att det är omöjligt att få det lika fint i skrivstädet. Fint nog går, beroende på krav, men inte lika fint.

Re: Svåra att se ?

Brune; sa:
Jag har aldrig tältat vintertid, men jag brukar måla eller klistra på lite tejp skrikande med skrikande färg på saker som är genomskinliga eller har samma färg som marken/naturen.

Så min fråga är: Målade du något på plexiglaset eller var linorna tillräckligt synliga för att de skulle se var du hade dina snötältpinnar?

Per
Linan jag använde är i klarblå färg och syns därför bra i snön, så det var aldrig några problem att hitta snötältpinnarna. Jag tror dock inte att jag hade haft några större problem annars heller, snöpinnarna sprider man ju inte omkring sig förutom när man sätter upp tältet och då är det ju bara att följa linan för att hitta dem igen. Vid nedtagning i dåligt väder är det dock en fördel med linor som syns bra, då man kan vilja koppla loss krokarna, plocka ner tältet och sedan gräva fram pinnarna när tältet är nedpackat (och utan vindfång). Men då har man ingen nytta av färgade pinnar, utan det är linans synlighet som avgör.
Jag målade/tejpade alltså inte plexiglasbitarna, och känner inget behov av det heller. Vill man är det väl däremot inget som hindrar att man sprejar på t.ex. klarröd färg. Det skadar ju klart inte.

Fördelen med dessa gentemot köpta i aluminium är just att de är snabbare och smidigare att använda. De går dessutom att göra rejält stora, så man får bra fäste även i lös snö. Att de dessutom är billiga är ju klart ingen nackdel.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-21 kl 17:00]

Re: Köp istället!

brandmansmicke; sa:
Serietillverkade är inte särskilt dyra. Tror att det är svårt att vinna ekonomiskt på att göra egna. Däremot kan du ju välja modell.

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=ia_15015&k_id=0609&hot=0

Vinsten med att göra själv är inte ekonomisk, utan det rena nöjet i att ha gjort den själv, plus att du kan få den exakt som du vill ha den. Och om du gjort dem själv vet du var du får tag på reserver den dagen det behövs.

När jag gick fjällkurs nån gång på förra seklet lärde vi oss att göra snötältpinnar i trä. ca 50 cm långa, 3-4 cm breda och typ 6mm tjocka i gran, ohyvlat ger mer friktion, funkade bra och billigt. bind gärna snöret på mitten som någon skrev, mindre hävarm.
Lars

Lissas; sa:
Ett Keron 3 nöjer sig alltså med 6 pinnar.

Förankrar du bara stormlinorna?
Spänner du inte ut absiderna och ventillinorna?

Till mitt nammatj kör jag två pinnar till varje absid, en till varje ventillina och en till varje stormlina vilket ger summan tolv pinnar.

cpic43d94265704a6.jpg

/Andreas

Aha! Här fanns en tråd som förtjänar att lyftas i dessa tider.

HåkanF

Isskrapor har jag använt och de funkar utmärkt,borra hål och knyt dit en stropp.Skidor och stavar har jag också använt,men det är lite surt om lusten på vilodag med en topptur kallar.Stormmattor eller inte (?),jag tycker bä andra tycker bu.Mer en smaksak.

peter

Jag kom just hem från en tredagarstur i tärnafjällen.
Under min tur så hade jag itne med några pinnar s, utan använde grenar vid tältplatserna, och det funkade bra när det var mycket snö.. inte fullt så bra när det var lite snö.. skulle ha underlättat nått otrolgit om mitt gamla hillebergtält ahde stramare på alla punn-fästen.. och ett tunneltält blir juu lite lidande när det inte är spänt (och snöar dessutom)..

Jag har haft lite tankar på att tillverka egna, men dom på glbetrotter var ju löjligt billiga..

Men vad tror ni om att använda ett 50/75 mm avloppsrör som man klyver i 3 eller 4 bitar, så får man lätt skålade bitar i önskvärd bredd och längd.. Men det kasnke väger för mycket..

FIck tag i isskrapor att använda men oj va dom vägde mycket, så det fick vara..

Det här är nått som ska fixas före nästa vintertur iaf, är det tänkt..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mått på Fjellpulkens skakel Turskidåkning 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg