Göra egna Snötältpinnar, mått efterfrågas

Jag har tänkt kolla vad en plåtslagare tar i pris för att göra mig en uppsättning snötältpinnar. Modell bocka en plåt och borra ett hål i den. Hoppas på detta sätt komma undan hyfsat billigt. Naturkompaniet säljer hillebergs för strax under 400 .- för 6 pinnar och jag tycker detta är lite väl mycket, ett tunneltält med linor kräver åtminstone 10 pinnar anser jag om man vill inte vill använda skidor och stavar.

Åter till min fråga. Jag skulle va tacksam om någon med ett par snötältpinnar hemma ville kolla upp måtten på dessa, jag vet att hillebergs är 38 cm långa men hur breda, och på vilket avstånd sitter hålet från ändan? (är 38 cm bra eller bör man passa på att länga/korta något när man ändå har chansen? Jag hade tänkt mig göra dem i 1.5 mm aluminiumplåt, med en bock borde den stå emot det mesta.

Någon som har tidigare erfarenhet av vad jag är upp till?

tack för svar
/Filip

p.s. Någon som vet några som säljer pinnar billigare än naturkompaniet (gbg-trakten)?

snöplattor

hej! jag själv valde att ta vanliga isskrapor till bilen, fyrkantiga i plast. borrade två hål i mitten av dem och drog igenom ett snöre! sedan är det bara att trampa ner dem i snön och fästa dem till tält linorna!

Jag hade turen och fick Hillebergs snötältpinnar i present av min flickvän, annars hade jag också tänkt göra egna. På http://moontrail.com/tents/hilleberg_snowpegs.php visas bra bilder av hur de ser ut, och där finns även detaljerad info. Kan ändå meddela att de är 3,5 cm breda, mätt rakt över. Hålet för linan är i det närmaste exakt i mitten av pinnen.

Det där med att använda isskrapor låter som en bra idé. En annan variant är att använda grövre bamburör som man delar mitt itu och sågar i lämpliga längder. Förses med snöre och krok i stil med Hillebergs pinnar. De blir ganska lätta, hyfsat starka och kan fås i önskvärd storlek. Fuktupptag kan kanske bli ett problem om man inte behandlar dem på något sätt, men de har å andra sidan den rundade formen som Hillebergs pinnar har. En (teoretisk) fördel gentemot de senare är att pinnar i bambu inte leder värme så bra. Har själv ingen som helst erfarenhet av detta men har läst att snön runt snötältpinnar i aluminium kan smälta om det är soligt ute. Det lär å andra sidan bara vara ett problem vid mer långvariga basläger, och inget man märker av efter en eller ett par dygn.
[Ändrat av JonathanW 2006-03-12 kl 22:49]

Jag gjorde egna med lite större mått än hilleberg, men tyckte att de blev aningen för stora.
Det är frågan om om det blir något billigare att tillverka. Jag jobbade på plåtslageri när jag gjorde mina, och hade jag debiterat mitt ordinarie pris så hade det inte lönat sig för 10 st, kanske för 100. Då gjorde jag förvisso en lite mer avancerad sort som både är bockad längsmed och tvärs som en vanlig tältpinne. Det var mycket bra för att kunna fästa ner tältet i sig mot snön "som vanligt", och inte behöva pilla med linor och hakar.

Se till att de görs i någon lite hårdare typ av aluminium. Den vanligaste sorten aluminium tål inte slag med spadar etc.

Hillebergspinnarna är inte särskilt bra, i vart fall inte om de ska fästas liggande, vilket ju är det vanliga så snart snön är det minsta lös. De kantrar gärna när man trampar ner dem. Tryckytan är inte heller särskilt stor.

Bilens isskrapor är säkert bättre. En annan väl beprövad variant är 4 mm plywood (lackad) 300X50 mm.
De drar mycket bättre än Hillebergs variant.

Men det behövs inte så många. Tältbotten ankras vanligen inte - snösarg är väl så säker. Ett Keron 3 nöjer sig alltså med 6 pinnar.

Plywoodplattor är annars jäkligt bra. Rektangulär med hål i och en tillspetsad ände. Det är det enda som jag använt som snötältpinnar. Lätt och framför allt billigt.

ankra med snösarg?

Lissas; sa:
Men det behövs inte så många. Tältbotten ankras vanligen inte - snösarg är väl så säker. Ett Keron 3 nöjer sig alltså med 6 pinnar.

Tack för alla svar, tror jag kör på plywood nu, verkar som många verkar nöjda med det.

Hur menar du att man ankrar med snösarg? trycks inte tältet ihop lätt på längden om man inte har pinnar i botten?

Du skottar helt enkelt upp snö mot tältet, så att inte vinden kan tränga in under. Packa lätt så fryser det till snart.

Det fungerar utmärkt i alla lägen. Det behövs inte stormmattor heller (vilka gillas av norrmän).

täljde egna tältpinnar i trä, de är ca 20x10x1cm. hål i mitten och på med ett bra snöre. se bara till att snöret drar i mitten så att pinnen inte viker sig under snön och glider ur sin position.

Se till att snön runt pinnen hinner frysa lite så sitter pinnen.

Mina träpinnar satt bättre än de jag har från hilleberg. Ytan verkar vara den avgörande faktorn.

Under påskturen använde jag dels Hilleberg-pinnarna, dels snöankare av egen produktion. Jag köpte plexiglas-plattor på Clas Ohlsson, i lämplig storlek och tjocklek, och borrade hål i mitten. Där fäste jag lina och krok. Tyckte dessa fungerade utmärkt. Jag gjorde några lite större och några lite mindre. Samtliga fäste bättre i snön än Hillebergs (vilket ju inte är så konstigt, då samtliga gjordes med större area än Hillebergs). Framförallt uppskattade jag dock att de var lätta att trampa ner. Även jag har gjort erfarenheten att Hillebergpinnarna kantrar när man försöker trampa ner dem.

Finns säkert massor av andra bra lösningar på snötältpinnar, men plexiglasplattor med lina och krok är så här långt mitt förstahandsval. Har dock inte testat dem i riktigt stark kyla (blev tyvärr inte kallare än runt -15 undrer påskturen). Det gick även en flisa i kanten på en av plexiplattorna när vi grävde fram dem på morgonen, men är man bara lite försiktig med var man hugger med spadbladet verkar de hålla utmärkt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mått på Fjellpulkens skakel Turskidåkning 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg