Göra egna kartor

Jag är inte ute efter att kapa tråden från Tomas, och är inte ute efter att bråka med dig Christer.

Vad det är fråga om är väl att välja ett verktyg som löser så många av de "problem" man kan råka på vid framställning av kartor.

Min tro är att ett program som OCAD är bättre lämpat för det ändamål det är skapat, nämligen att göra kartor, jämfört med både rit- och CAD-program.

Men sedan är det ju naturligtvis fråga om hur mycket tid någon är villig att offra på att lära sig ett nytt program och ett annorlunda sätt att jobba.

Den som sedan tidigare arbetat med t.ex. Illustrator och redan har tillgång till det programmet behöver kanske inget mer för enklare kartprodukter.

Men ser man till uppgiften som sådan, att göra en karta med bästa möjliga resultat till minsta möjliga kostnad, så tror jag OCAD är rätt val.

Även om OCAD inte jobbar med lager i egentlig mening, så går det ändå att arbeta på ett liknande sätt, då enstaka symboltyper kan döljas/visas. Man kan betrakta varje karttecken som ett eget lager om man så vill.

I och med att programmet är helt vektororienterat (förutom rasterbild i bakgrunden), är det enkelt att modifiera symboliken i kartan, vilket säkert uppskattas av den som vill använda mödosamt insamlade data för fler alternativa produkter.

Länken pekar på ett exempel där ett digitalt ortofoto använts för att bygga upp en kopia av Terrängkartan.

http://www.djuvfeldt.se/ocad.jpg

Metodik i skogen

Nu har jag laddat hem OCAD, min nästa fråga blir förstås hur gör man då?

D.v.s. där står jag mitt på stallplan, låt oss säga att jag inte haar någon lust att lägga dyra pengar på ett flygfoto eller en fastighetskarta, hur jobbar man med kartografering "manuellt".

Torde väl vara en kostform utövad av mången orienteringsklubb misstänker jag.

Gröna kartan i all ära, men upplösningen blir lite för dålig för att kunna rita in hagar, det blir bara små kluttar på den. Så mitt största problem är egentligen finmaskigheten (skalan) Men kanske kan jag använda Gröna kartan för att hitta referenspunkter och sedan GPS:en för att fylla i däremellan?

Heller finns det någon magisk metod som inebär att man tar med sig en linjal, kompass, penna och papper ut i skogen?

Re: Metodik i skogen

tomassan; sa:
Nu har jag laddat hem OCAD, min nästa fråga blir förstås hur gör man då?

D.v.s. där står jag mitt på stallplan, låt oss säga att jag inte haar någon lust att lägga dyra pengar på ett flygfoto eller en fastighetskarta, hur jobbar man med kartografering "manuellt".

Torde väl vara en kostform utövad av mången orienteringsklubb misstänker jag.

Gröna kartan i all ära, men upplösningen blir lite för dålig för att kunna rita in hagar, det blir bara små kluttar på den. Så mitt största problem är egentligen finmaskigheten (skalan) Men kanske kan jag använda Gröna kartan för att hitta referenspunkter och sedan GPS:en för att fylla i däremellan?

Heller finns det någon magisk metod som inebär att man tar med sig en linjal, kompass, penna och papper ut i skogen?

Visst kan du börja från noll med ett vitt papper, men du börjar snart inse att det kan vara värt några hundralappar att skaffa åtminstone ett digitalt ortofoto. Detta för att få någon fason på kartans grundläggande geometri.

Men, i stället för att bli alltför långrandig i detta forum så föreslår jag att du skaffar orienterarnas "Kartritarboken" (ISBN 91-85138-88-6) via http://www.idrottsbokhandeln.se.

Där finns att läsa hur orienteringskartor blir till, och det är nog tillämpbart för din del.

/torbjörn

Har köpt fastighetskartan

Äsch, köpte fastighetskartan digitalt från LM, 308 spänn är det väl värt att slippa en massa arbete, det håller jag med om.

Hade kanske klarat mig med halva kostnaden, det täckte det mesta, men, men...

Nu ska jag börja leka med OCAD på allvar!

Tack för all hjälp alla som svarat!

/Tomas

Re: Re: Metodik i skogen

tobbedj; sa:
Visst kan du börja från noll med ett vitt papper, men du börjar snart inse att det kan vara värt några hundralappar att skaffa åtminstone ett digitalt ortofoto. Detta för att få någon fason på kartans grundläggande geometri.

Men, i stället för att bli alltför långrandig i detta forum så föreslår jag att du skaffar orienterarnas "Kartritarboken" (ISBN 91-85138-88-6) via http://www.idrottsbokhandeln.se.

Där finns att läsa hur orienteringskartor blir till, och det är nog tillämpbart för din del.

/torbjörn

Jag hamnar på http://www.svenskidrott.se/z1.aspx när jag trycker på länken ovan.

Är det möjligen så att punkten efter länken gör att man länkas någon annanstans ?

Prova utan punkten http://www.idrottsbokhandeln.se och då funkar det åtminstone för mig.

Lärdom (?) inga parenteser och punkter direkt efter när det gäller länkar. Finns det någon som kan förklara dett bättre ?

Per

Re: Re: Re: Metodik i skogen

Brune; sa:
Lärdom (?) inga parenteser och punkter direkt efter när det gäller länkar. Finns det någon som kan förklara dett bättre ?

Per
Jag tänkte mig inte för, utan skrev länken i löpande text (www... osv) och avslutade med punkt. Räknade med att den intresserade kunde knacka in länken själv i adressfältet.

http://www.idrottsbokhandeln.se

(för den som INTE vill skriva själv :) )

/torbjörn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
ajn Egna kartor i IPhone Navigering 4
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
Daddy longlegs Göra egna kartor till garmin... Navigering 1
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
hoxel Göra egna kartor (GARMIN) Navigering 14
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
NickeX Egna objekt och kartor till gps:n Navigering 1
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
wellington Göra egna kartor till Vista Navigering 1
Roni egna kartor i pda Navigering 20
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
stavik Egna kartor i Etrex? Navigering 1
has28 Göra egna kartor till Vista. Navigering 7
has28 Egna kartor. Navigering 0
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
NAB Egna djupkartor Navigering 5
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
Store Färdiga eller egna namndatabaser i OziExplorer Navigering 4
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg