Vad du frågar om ...
... är jag aningen osäker på. Ett försök till svar:
Hur en karta visas på GPS-skärmen beror helt på vilken programvara Garmin har tillhandahållit oberoende av om skärmen i sig kan visa 30 eller 10000 färger. I en annan tråd som rör Fri Pro har jonasolof berättat att Garmin håller på att ta fram nya principer för karttecken, där det kan bli större frihet att välja. Men såvitt känt genom cGPSmappers forskningar (manual ver. 2.0) gäller hittills exempelvis att de polygoner som kan visas har nummer Type= från 0x01 till 0x53 (för topokartor) och 0x0100 - 0x0704 (för sjökort). Siffrorna efter 0x är hexadecimala (efter 9 kommer a b c d e f) och inte alla nummer är representerade av verkliga tecken. Vidare visas en hel del av beteckningarna lika på skärmen (t.ex. 0x01 - 0x03 city inte alls och 0x28 - 0x49 olika vattenytor med samma blå färg). Samma princip gäller för punkter och linjer: visningen på skärmen kan inte påverkas av kartritaren.
För två år sedan gjorde jag för eget bruk en "teckenförklaring" med ett urval av topogruppens karttecken. Den blev så småningom två (den andra utan labels) och de finns numera utlagda på Yahoos forum för map_authors i en mapp Legend.img, där det också finns en liten bruksanvisning. Med den i GPS-en kan man undersöka hur olika tecken verkligen visas. (Jag skall när jag får tid datera upp den, bland annat därför att den är gjord med fot som bas, vilket gör att en del labels för höjd och djup blir cirka tre gånger för höga - jämför i Mapedit. Det kanske blir en marin version också.)
(Edit: stavfel)
[Ändrat av Memme 2006-03-31 kl 13:27]