Göra dricksvatten av saltvatten manuellt?

Guest

Gäst
Det finns teknik för att göra dricksvatten av saltvatten enligt principen omvänd osmos. Apparater som arbetar enligt den metoden fins bl.a. på oceanracesegelbåtar. Principen är att man har ett semipermeabelt membran där man på ena sidan har saltvatten och på den andra sidan sötvatten. Naturen, eller kanske man skall kalla det naturlagarna kommer att försöka jämna ut saltkoncentrationen mellan de två vätskorna genom att släppa igenom sötvattnet till saltvattensidan. Om båda kärlen är slutna, kommer detta att ge upphov till en tryckskillnad mellan de båda kärlen. Det fina är att man kan köra processen baklänges genom att vända på tryckskillnaden. Normalt sker detta genom en motordriven pump, men det borde gå att handpumpa. Frågan är nu: finns sådana manuella apparater, i så fall var och naturligtvis vad kostar de?
/Mattias

Finns nog ingen handpump

Efter att kollat lite på nätet, så tror jag inte det finns någon handpump, som utnyttjar tekniken med omvänd osmos. En stor anledning till det (vad jag tor) är att processen är energikrävande. För att få några liters dricksvatten hade man nog fått sitta och pumpa hela dan, och roligare kan man ha... Men jag kan ha fel.

Omvänd osmos

För att principen skall fungera krävs att trycket håller sig på rätt sida hela tiden. Annars går det inte att upprepa fenomenet!
Känner inte till något funktionellt system som man kan ta med sig och som fungerar med enhandskraft.
Det blir nog till andra lösningar...ännu. Men lös du problemet och mönsterskydda samt patentera det, så är jag övertygad om att du kan göra en god förtjänst, för problemet är globalt.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-03-07 kl 08:29]

Har för mig att deltagarna i roddtävlingen över Atlanten för några månader sedan använde en handpumpad mojäng för att göra sötvatten av saltvatten, men om det nu var mha osmos vet jag inte.

Snabb koll på Google ledde fram till

http://www.roddsverige.nu/svenskrodd/

Där följande citat är hämtat:

- En gång fick vi pumpa dricksvatten under tolv timmar per dygn och då kunde vi inte ro under tiden. Allt pumpande gav bara en halv liter vatten, som inte ens var drickbart, då det var för salt, berättar en trött Niclas Mårdfedlt

Som sagt, jobbigt och inte så himla effektivt ?

Jag har också för mig att det kräver mycket pumpande. Det finns ju också varianter där solvärmen skall avdunsta sötvatten som kondenseras på en yttre behållare. Fungerar kanske om det är VARMT.

Hej!

Manuella (handpumpade) filter med omvänd osmos har utvecklats och finns operativt. Men eftersom priset är högt och effekten (mängden vatten per tidsenhet) är låg, så är det i princip bara militära enheter som använder pumparna i större utsträckning. En och annan kajakpaddlare torde ha en också, i takt med att "wilderness"-industrin i USA växer.

RECOVERY ENGINEERING har minst två handdrivna pumpar, där åtminstone den ena kostar ca 1500 USD, och den andra är avsevärt billigare. Bägge systemen klarar av att rena ca 1 liter vatten per timme, där inte fullt 99% salt från havsvatten skall tas bort. I samma process så renas vattenet även från alla patogener, som är större än natriummolekylen (naturligtvis). (Den mikrobiologiska reningen är dock inget som garanteras av tillverkaren.)

Nu minns jag inte de exakta siffrorna, men pumparna kräver mellan 40-60 pumpslag per minut (för att hålla trycket på 800 psi).

Och så väger pumparna dryga 1 respektive 3 kg.

Vänligen,
Claes

PS. Någonstans fanns en tanke om patent och globalt problem. Och jag kan bara instämma, åtminstone om det globala problemet (de tekniska lösningarna finns ju redan!). En uppskattning gör gällande att närmare 80% av världens sjukdomar har att göra med vattenhygien (eller avsaknad av). Mellan 30 000 och 70 000 människor dör dagligen pga kontaminerat vatten. DS.

[Ändrat av Tovetjaern 2002-03-07 kl 09:32]

Ang Niklas inlägg: Gå in på forumet på http://www.marathon.se. Rune Johansson (som är en av de svenska roddarna och dessutom ultralöpare) brukar synas till där. Alltså gör en fråga där du skriver förslagsvis "Rune Johansson - vattentips" eller nåt i rubriken.

Generellt gäller ju att det går åt relativt mycket energi för att göra sötvatten av saltvatten, så nån väldigt effektiv lösning finns nog inte.

/Håkan

Handpumpa

puide; sa:
Frågan är nu: finns sådana manuella apparater, i så fall var och naturligtvis vad kostar de?
/Mattias

Jag var för många år sedan på en träff där Magnus "Mange" Olsson som visade bilder och berättade om Whitbread ombord på The Card (?). Deras vanliga "watermaker" (elektriska eller dieseldrivna) hade gått sönder och dom fick handpumpa. Det tog en halvtimme att framställa 0,5 liter vatten och då var man så svettig och törstig att man drack upp allt det vatten man åstadkommit.

Med reservation för minnes fel (båt, mängd och tid) och att "Mange" överdrev lite för att göra historien bättre.

Per Brune

puide; sa:
Frågan är nu: finns sådana manuella apparater, i så fall var och naturligtvis vad kostar de?
/Mattias

Ja (apparaterna finns)

PUR/Recovery Engineering Inc
9300 N 75th Ave
Minneapolis, MN 55428, USA

Survivor 06
- 550 USD
- väger ca 1 kg
- 40 slag/minut ger ca 1 l vatten/timme

Survivor 35
- 1425 USD
- väger ca 3 kg

Svenska företag som kan tänkas hjälpa dig:

Åkers Krutbruk (Protection AB)
0159 - 36 600

Westhouse
0500 - 414 550

Vänligen,
C.

[Ändrat av Tovetjaern 2002-03-07 kl 10:57]

Globetrotter

PUR's minsta och billigaste variant kostar 715 € hos Globetrotter... (Det är samma modell som återfinns i försvaret)

http://www.globetrotter.de/de/htm_shop/rubrik_start.php3?marke=Pur

Den låter lite när man pumpar med den: klick-klack-klick-klack... Men kan inte dra mig till minnes att den var SÅ jobbig att använda...
Kapacitet 0.9 l/timme vid 40 pumptag/minut.

Det som vi gjort är att "destillera" vattnet och samla upp det med en duk över kärlet och sedan vrida ur den - men det är ganska bökigt och man får passa sig så man inte råkar ut för brännskador.

En bekant har gjort ett lock med lås och packning till sitt kök. Detta har en nippel och en slang så att kondensen kan samlas upp lättare...

http://www.ocean-marine.de/wassermacher.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
srpp Galvaniska element? (Aluminium i saltvatten.) Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg