Göra bra tändstickor snabbt

Här visar jag hur man kan tälja bra tändstickor, de liknar små julgranar, och är kanon som tändmaterial, då man slipper fixa småpinnarna, det här visste nog alla, men någon kanske inte visste detta, så kom nu inte med kommentarer som : men för faan, kom mä nåt nytt nån gååång !;)

Bilagor

• Tändst Julgranar.jpg
    Tändst Julgranar.jpg
    8.9 KB · Visningar: 1,060
  • SANY0629.jpg
    SANY0629.jpg
    47.9 KB · Visningar: 1,097
tuppkam är utmärkta

doppa dem i varm tjära och de blir väderbeständiga förutom att de brinner än värre.
Bästa donet för att fixa stickor och eld är spånkniven, Moran utan spets och med två skaft.

Använder du sälg eller tall är det lättare att få ännu tunnare och större "spån". Som sån här, se sista bilden

http://bensbackwoods.blogspot.com/2009/01/carving-classic-feather-stick-by-jim.html

Kanon !, jag har inte tänkt så mycket på att andra träslag ger fluffigare spångranar, men de där spånbollarna på bilderna de med tunna spån,när de är riktigt torra går nog att tända direkt med ett "modernt eldstål" kanske.

Jag tänkte i helgen simma ut o ta några vasskolvar till frugans Öl kurs hon ska ha i högskolan, men hon ville inte se mig drunkna ute i den täta vassen, de e bäst o åka ut själv i skogen ibland...

Men jag tog lite "skogens rep" i alla fall till mitt hantverk, numera hjälper ju Vildsvinen till med "förarbetet", ( jag har lov från markägaren på senare tid, det känns bättre, man börjar väl bli gammal...):(

Bilagor

• SANY0613.jpg
    SANY0613.jpg
    92 KB · Visningar: 960
Kådrik furuved (töre) är väl rimligen det bästa träslaget, det är inte lättast att tälja spånor i, men det brinner även om man doppat det i vatten.

men varför allt o att göra dessa tidsbeständiga.. ska ni ha dom i ryggan eller? man gör nya när man behöver dom.. har en tendens att gå sönder i ryggsäcken

Själv brukar jag tälja en bukett hemma som jag sedan håller i handen under hela vandringen tills det är dags att göra upp eld, jag lovar.
dscn5941.jpg

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg