• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Gör vi människor överhuvudtaget något som är bra?

Jag har de senaste 25 åren eller så försökt komma på om vi gör något som är bra och idag kom jag på att vi förbättrar oss. Man skulle kunna slå ner på detta och säga att det går för långsamt eller åt fel håll men totalt sett går det nog åt rätt håll ändå trots att det går åt helvete.

Kommer ni på något vi gör som är bra? Då tänker jag inte på att kompensera för något dåligt såsom att rädda utrotningshotade djur och inte heller något som är bejakande av jaget såsom att älska sina artfränder utan något som är bra. Inte bara mindre dåligt? Eller något som är miljövänligt och inte bara mindre miljövidrigt?
 
Ny fråga, är något kretslopp/ekosystem beroende av oss? Allt vi påverkar idag får negativa följder, för våra handlingar har förändrats snabbare än evolutionen klarar av.
 
Så enkelt är det nog.

Det finns fler faktorer såsom det faktum att vi är för dumma för att kunna se att vårt agerande påverkar vår egen avkomma negativt. Skulle vi ändå inse detta är vi för irrationellt bekväma för att göra något åt det eftersom vi prioriterar saker vi egentligen inte behöver.
 
Det finns fler faktorer såsom det faktum att vi är för dumma för att kunna se att vårt agerande påverkar vår egen avkomma negativt. Skulle vi ändå inse detta är vi för irrationellt bekväma för att göra något åt det eftersom vi prioriterar saker vi egentligen inte behöver.

Skamligt, men jag kan bara hålla med dig.
Men vi tjänar pengar i alla fall
 
Jag skäms många gånger över att vara en vit människa i västvärlden så mitt svar är: Nej.

Mvh // Johannes
 
Vi lyckas hålla typ 7 miljarder människor med bättre levnadsstandard än de få miljoner som levde för ett tag sedan. Vi skapar nya häftiga intressanta saker som hjälper andra, fattigare och mindre lyckligt lottade, att leva bättre. Vi förklarar vår omvärld och lär oss mer om den och oss själva.

Man får ju vara lagom pessimistisk.
 
Man är inte pessimist för att man reflekterar sin omvärld. Hänsyn till sina artfränder borde vara en självklarhet, inte ett undantagsfall. Dessutom ser jag alla artfrändefrämjande ageranden som ett egoistiskt agerande. Min ursprungliga fråga i den här tråden sträcker sig bortom vår egen art. Du skriver också att vi förbättrar oss. Är det det enda bra vi gör?