Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Störst risk måste väl vara när behållaren är full och innehåller som mest gasol som kan expandera av värmen?? Känner ni till några fall där gasolbehållare exploderat?? Detta kanske egentligen är frågor för en ny tråd...
Troligen är det tvärtom, halvtomma eller nästan tomma gas eller bensinflaskor/dunkar etc bör ha störst explosionsrisk, eftersom det finns mer plats för vätskan att börja förångas. Eller?
Jag fixade ett 3-sidigt vindskydd häromdagen av trippelvikt aluminiumfolie, med "tårtbitar" nertill som man viker in under gasflaskan så att det blir självstabiliserande och står bra. Det når upp från botten av gasflaskan förbi brännaren upp på halva grytan ungefär.
På läsidan lämnas en öppning av valfri storlek så man når ställskruven och inte hettar upp flaskan. Går att vika ihop till ett litet platt paket, vikt ca 20 gram. Inte fälttestat ännu men det ska nog vara funkis. Möjligen bör folien bytas mot något lite stadigare, men vill hålla vikten under 50 gram.
Problemet som jag misstänker kan uppstå med helöppen läsida är att det i vind kan uppstå bökiga virvlar som förstör. Och då har man ju misst en del av tanken med vindskydd. Ser fram emot resultat från fälttester
Jag tror och gissar att att en nästan helt öppen nederdel funkar bättre. Eller?
sitter ock funderar på ett vindskydd och då slår tanken ifall man skulle "hänga" folien runt kastrullen så den täcker ner till brännaren för då borde väl gasflaskan skyddas från värmen men endå få "vindskyddeffekten"
sen är ju frågan hur man får folien så styv att den verkligen "vinskyddar",kanske skulle man rulla in lite al tråd nere i botten som styvar upp folien lite..
Är jag helt fel ute eller ???
ska prova det imorrn när jag har handlat mer folie
Det svåra är väl att få det att sitta fast vettigt på kastrullen. Det får ju inte sitta för tajt för då kommer värmen inte att värma sidorna utan bara botten. Du måste ju ha 5-10 mm luftspalt mellan vindskyddet och kastrullen.
Problemet som jag misstänker kan uppstå med helöppen läsida är att det i vind kan uppstå bökiga virvlar som förstör. Och då har man ju misst en del av tanken med vindskydd. Ser fram emot resultat från fälttester
Jag tror och gissar att att en nästan helt öppen nederdel funkar bättre. Eller?
Kanske, måste testa i helgen som sagt. Om vikten på vindskyddet är bara 20-50 gram räcker det med en ganska liten förkortning i uppvärmningstid för att det ska löna sig. Bättre än utan måste det ju bli.
En konstruktion som hänger fritt från grytan lär bara göra köket ännu mindre stabilt i blåst, vill helst kunna släppa grytan ibland för att göra annat. Det är den största nackdelen med minibrännarna som skruvas ovanpå flaskan, att det blir vingligt.
Om det vore helt riskfritt så skulle tillverkarna ha gjort vindskydd för länge sedan. Jag har själv haft samma funderingar, eldade alltid i absiden även om jag själv var utanför tältet. Nu har jag gått över till kök som har vindskydd ;-) // Roland
Blir det inte tokvarmt för gasbehållaren om man kör med ett minigaskök (typ Pocket rocket eller Crux) och har ett vindskydd som täcker från marken hela vägen upp till kastrullkanten?
Finns det nåt klurigt sätt att i så fall fixa till så att gasbehållaren inte grillas?
Angående ventilation. Det dragspels-vindskydd jag använder består av 8 plåtbitar á 24 X 8 cm, som är gängade. Annan viktklass än folievarianten, 200g. Men alla springorna runt om mellan gångjärnen ger viss ventilation utan att det blåser rakt in. Och längst ner mot marken är varje plåtbit utsågad i mitten, ca. 2,5 X 1 cm´s bitar är bortsågade. Det blir alltså ett litet luftgenomsläpp även runt om hela vindskyddet längst ner vid marken, utan att det stör. Har använt både gas och bensinbrännare problemfritt.
Ni kanske skulle testa och snitta långa smala springor i folievarianten, och skära ut några småkilar längst ner, med några cm mellanrum så blir det inte helt öppet nertill utan kan stå och ventilerar.