Goda nyheter för alien-fan

Inte så mycket ett skämt som en ekonomisk verklighet en butik finner sig i om man vill sälja Aliens.

Aliens är mycket tidskrävande att montera ihop och det är en av anledningarna varför Totem säljer sina direkt från fabrik utan mellanhänder för 60 euro. De är dyra att tillverka helt enkelt.

Styrkan som anges hos fixe och addnature käns lite för bra för att vara sann

Blå alien enligt fixe och addnature = 11 kN
Blå CCH alien enligt mtntools = 9 kN
Blå alien enligt barrabes = 6 kN
Grön alien kopia enligt totem cams = 7 kN
mostsvarande C3 = 7 kN

Då aliens tidigare varit i blåsväder skulle det vara trevligt med tester som styrker dessa nya siffror.

Hoppas verkligen ingen får för sig att köpa Aliens från Addnature.
895kr är fan ett skämt.
Jag är benägen att hålla med, Barrabes säljer dem för drygt 637kr med den aktuella forex kursen, men uppenbarligen tror Addnature att de kan ta ut dessa priser. Jag själv finner detta märkligt men jag tror inga att de som driver Addnature är några nötter. Folk köper uppenbarligen grejer från Addnature trots deras prissättning, så din förhoppning blir det nog inget av...

Minns inte om man får betala svensk moms när man handlar på Barrabes - de borde ju komma upp i en så stor svensk omsättning att de måste ta ut det. Annars är det kanske så att det i 637:- ingår lägre moms, och då är det ju så att priset med svensk moms (addnature) blir en bit över 700 om addnature har samma inköpspris och samma påslag som Barrabes.

Om man sen tänker sig att spanska barrabes säljer typ 20 gånger mer spanska Fixeprodukter än addnature, eftersom barrabes troligen exporterar väldig mycket mer än addnature, så borde detta avspegla sig i inköpspriset.

Då är det därmed inte säkert att addnature har så mycket större påslag än Barrabes.

Som köpare är jag ju inte hjälpt av att mitt försäljningsställe inte gör så bra affärer trots att de är dyra, men det kan ju vara bra att vara medveten om att det kan vara såhär.

I själva verket kan det förstås också vara så att det i priset 637:- ingår svensk moms, samt att inköpspriset är lika på båda ställena - jag har ingen aning om det senare förstås!

Aha...
Trodde den var lägre, men det var ju lätt att kolla förstås. Konstigt att Barrabes inte kommit över tröskelvärdet för svensk momsning för övrigt..

Nu har de uppdaterat styrkan på addnature och fixes hemsida. Tidigare hade de bara angivit "maximum strength". Känns lite oseriöst om en företag marknadsför sina produkter med fantasisiffror. "Maximum strength" borde ju vara en teoretisk siffra som aldrig går att komma upp till och är då också helt oviktig och vilseledande.

Svar från fixe
"On our webpage, as well as in the technical sheet, the resistance refers
to the _maximum_ strength in optimal conditions, which means, perfect
crack and more than 90% closed."

Men på cammarna så ska minimum strength vara stämplat.

//Edmund

[...]
Men på cammarna så ska minimum strength vara stämplat.

//Edmund
Det där är intressant.. på småkilar så pratar man om att det är bättre att klippa dem med tjockare karbiner då man nästan dubblerar styrkan hos dem, samtidigt som man hävdar att om de går över en kant så blir de svagare. Jag kan också jämföra det med en slinga som håller för 22 kN i dragkriktningen, men som förlorar 30-70% i styrka om man slår en knut på slingan.. Jag har alltid tagit för givet att märkningarna är det lägre värdet på säkerhetsintervallet ifrån medelvärdet när säkringen går sönder - i perfekta testmiljöer (straight pull). Men om det du säger stämmer så får jag börja läsa om allt jag har läst om hållfastheter i säkringar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg