Goda konserver

Tonfisk, sardiner och kolla i invandrarbutiker där det förutom kikärtsdip brukar finnas korvar, kyklingpastejer... Massor kul!
Ën del smakar apa, så testät hemma först.

Corned Beef har flera redan nämnt... Perfekt med pulvermos.

Brune; sa:
Jag kollade på konservhyllan när jag var och handlade.
Konstaterade först att Bullens pilsnerkorv finns kvar, men jag tyckte redan för sådär 25 år sedan att Bullens pilsnerkorv var oätbar. Så smaken är olika. Ser att flera kommenterat just Bullens pilsnerkorv sedan jag var inloggad senast.

Det som jag skulle köpa på konservhyllan är Abbas fiskbullar i hummersås och Felix köttbullar i gräddsås.

Är det någon som känner skillnaden på vita bönor från Heinz och från fabrikat som kostar 1/3 av Heinz ?

Per Brune

Ja, det är klart att bullens pilsnerkorv bleknar i jämförelse med typ vilken korv som helst från Tyskland, och konserver blir sällan särskilt gourmetbetonade om man säger så. Om det gäller just smidigheten (och kultvärdet icke att förglömma!) med en liten konserv så är det bullens som gäller, åtminstone i min del av skogen. :)

Angående smak på andra konserver: Visst är Heinz bönor dyrare, men de är helt klart i en klass för sig jämfört med exempelvis Euroshopper. Testa gärna också att köpa en burk krossade tomater av ICA:s eget märke och jämför med Euroshopper. Enbart okulärbesiktningen säger en del om innehållet!

Hälsningar Punkarn

Jag är som vanligt motståndare till svepande konstateranden som menar att dyrare märke är samma som bättre produkt (för att inte blanda in prisvärdhet ens).

Ett exempel på det tycker jag majs är. Där är min erfarenhet att ett visst känt "amerikanskt" premiummärke ofta innhåller sunkig seg majs, medan vissa lågprismärken (bl a Rainbow om jag minns rätt), innehållet söt och krispig majs.

Ö&B har helkonserv vet jag (gelé fyller upp som syrespärr). Ö&B har även för övrigt väldigt bra konservutbud.
Har bunkrat för segling där ibland. Då spelar pris roll med, när man ska ha 20-30 burkar av varje sort :)

Patrik

A. Finns det någon på det här forumet som lyckats öppna med nyckeln hela varvet runt?

B. Om ja på A; Har du någon gång lyckats öppna ett kexpaket med det röda plastbandet, dvs utan att det lossnat, gått av, eller var omöjligt att pilla fram?

Mezzner; sa:
Jag är som vanligt motståndare till svepande konstateranden som menar att dyrare märke är samma som bättre produkt (för att inte blanda in prisvärdhet ens).

Ett exempel på det tycker jag majs är. Där är min erfarenhet att ett visst känt "amerikanskt" premiummärke ofta innhåller sunkig seg majs, medan vissa lågprismärken (bl a Rainbow om jag minns rätt), innehållet söt och krispig majs.

Visst finns det budget-brands som är alldeles utmärkta, och dyrast är inte alltid bäst. Jag tycker däremot inte att det är prisvärt att komma undan med halva eller en tredjedel av priset för rött och "blobbigt" vatten när det är krossade tomater jag vill ha. Tomat ska vara tomat och därmed basta.

Vad det gäller smak i övrigt så är det som med röven -den ä klôven.

Hälsningar Punkarn

Mezzner; sa:
A. Finns det någon på det här forumet som lyckats öppna med nyckeln hela varvet runt?

B. Om ja på A; Har du någon gång lyckats öppna ett kexpaket med det röda plastbandet, dvs utan att det lossnat, gått av, eller var omöjligt att pilla fram?

C. Hur många har skurit sig då dom försöker öppna den "för hand" då man misslyckats med nyckeln?

Det finns köttfärssås på burk som är OK, tror det är Felix eller var det Findus. Finns även köttbullar av samma tillverkare, men dom är jag inte lika förtjust i.

Soldatens ärtsoppa är OK, men kanske lite dumt att äta om man ska åka kajak.

Köttsoppa (Bong) är inte alls illa.

Jag tycker bättre om Lithells korv än Bullens.
Typisk ungkarlsmat: Vita bönor och varmkorv (som klips i bitar med sax).

Brukar inte äta så mycket konserver så jag har fler goda råd.

/Ulf

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg