Glembring

Kultspis!

Jag har använt en Glembringspis några gånger (den på sidan två i pdf:en) och min slutsats är att den är ett mellanting mellan traditionell matlagning över öppen eld och på nutida sprit-, fotogen-, bensin- och gaskök.

Jämförelse med öppen eld
+ Bättre stabilitet
+ Bränslesnålt
+ Mindre fara för eldsvåda
+ Mindre spår i naturen
- Plats i packningen

Jämförelse med gas etc.
+ Gratis bränsle
+ Mer ekologiskt (koldioxidbalansen)
+ Driftssäkerhet (inga munstycken, packningar el. dyl. som kan fallera)
- Synliga avgaser
- Sot på kärlen
- Kräver mer passning (Vedpåfyllning vid långkok)
- Svårare att reglera effekten

Nackdelarna i förhållande till andra kök är väl något man kan lära sig att förhålla sig till. Jag tycker t.ex. det är rätt trivsamt att kunna koka potatis till sillen utan att gräma mig över den relativt stora bränsleåtgången. Likaså kan det vara skönt att värma diskvatten någon gång för att få utrustningen riktigt ren eller vatten till sin personliga hygien. Det är nog lite beroende av vilken typ av friluftsliv man vill utöva. Som barn var jag mkt ute med min far i skogen och det var öppen eld som gällde. Jag minns inte att det var ngt större problem med sot eller så. Kärlen stoppar man ju i en påse.
För en del miljöer som kalfjäll och andra vegetationslösa biotoper kan det förstås vara lite mer attraktivt rent logistiskt att frakta ett par liter flytande bränsle än en troligen mera voluminös mängd fast bränsle.
Om man tillhör de som inte har högre krav på tillfredställandet av hunger än att de kokar vatten och häller i en påse frystorkat som de sedan glupar i sig så är detta kök nog inte intressant.
Personligen tycker jag att Glembrings kök har en oförtjänt liten spridning i kajakkretsar där jag främst rör mig. Mitt främsta syfte att komma ut i naturen är avkoppling och då får det gärna ta något mera tid. Detta utesluter förstås inte att jag i min samling också har ett Jetboil-kök. Där har såklart piezo-tändaren lagt av ;-)

Mvh
Harald Eriksson

Som kottar skriver är det beroende av vilken typ av friluftsliv man vill utöva. Jag skaffade en Glembrings för att testa i kåtan. Fungerar men den är för liten för mitt ändamål. Blir ett evigt plockande med småved. Kontaktade Glembrings för att höra om de inte kunde tillverka en större storlek, men det skulle bli för dyrt. Jag vet dem som använt pellets i Glembrings och tycker det fungerar utmärkt som värmekälla och till matlagning. Men för mig som vandrar med kåtan är Moskosels eldspis at föredra.

Raskesven

"Gurkburk"

En variant för den som gillar återvinning är att ta en konservburk modell storkök och göra sig ett eget kök. Surfa runt på nätet lite (wood burning stove) så bör du hitta bra tips och skisser. Principen är att "lyfta" eldhärden från marken för bra syretillförsel och därmed effektivare förbränning. Detta kan man åstadkomma med en rad hål runt nedre kanten och en plattform av tillbockat minknät eller liknande. Upptill kan man göra en likadan rad med hål eller klippa några jack ner i burken så att värmen/lågorna kan slicka kokkärlen som ställs på burken.
Burken håller kanske inte i åratal men det är ju relativt enkelt att fixa till en ny.

Mvh
Harald

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg