Glasögonbärare: Bra mössa med skärm?

Nu är jag tillbaka med en ny utrustningsfråga.
Det är lätt att hitta mössor på marknaden. Men jag hittar ingen som har en tillräckligt rejäl skärm för att skydda glasögonen mot nederbörd samtidigt som den är tillräckligt varm.

Fjällräven har en modell som är som en vinterfodrad basebollkeps, men öronlapparna täcker inte öronen tillräckligt enligt mig. Så har ni några bättre tips så tar jag tacksamt emot dem. :)

Armens gröna "vinterkeps"?? (Fast jag tycker nästan den är FÖR varm... och sen är den lite tung också.)

Skärm har den en rejäl, öronlapparna går ju hela vägen runt huvudet, från kind till kind, och går att knäppa framför munnen (så den blir som en balaclava med skärm). Och den har ju dessutom en liten fodrad kant som går att vika ner i pannan (så den täcker ögonbrynen).

Lowe Alpine mountain cap..?

Kan detta var något ?
Jag tycker själv att den fungerar utmärkt, lagom varm, täcker öronen och har en bra skärm...

lowe_mtn_cap_svart.gif

Finns på bla på sportsnet.se

Mvh Peter

Guest

Gäst
Finns Lowemössan eller något liknande att köpa i en vanlig butik, tro? Jag är osäker på storlek och vill gärna klämma på grejor innan jag köper. Desutom kostar frakten 70 spänn, vilket ger ett påslag på 17,5%
/Mattias

För varm mössa?

Jag tycker att ovanstående smäck och liknande modeller är på tok för varma under normalförhållanden. Om det är svinkallt, -15 och kallare, skulle jag nog kunna använda en sådan. Blir det så kallt använder jag hellre kapuschongen på anoracken. Iofs är jag inte frusen av mig.

Jag har helst en vanlig yllemössa utan vindtätt material, tycker att det funkar bäst, men en skärm skulle inte sitta fel ibland.

mvh Staffan

Det är en busvädersmössa, helt klart och killen frågade efter en varm en med bra nederbördsskydd. Men jag håller med dej, det är inget man drar ner och hårdtrekkar med i vackert väder precis. Vid växlande förhållanden brukar jag fälla upp lapparna och skärmen och sätta den lite lägre upp på skallen när det är fint och när det sedan börjar hagla i sidled är den skön att dra ner lite. Och jag har bara med den om jag misstänker sådan väderlek. I vanligt vackert vinterväder är en vanlig yllemössa mycket behagligare.

Engångslinser

jörgen; sa:
På "tal" om glasögon, nån mer än jag som har problem med imma?
Jodå, så fort man stannar... Iår har jag testat endagslinser, vilket hittills funkat utmärkt på skridskoturer (peppar, peppar). Dessutom får man ett bättre djupseende och ingen imma eller smuts på brillorna. Hittills en höjdare.

Staffan

Tackar för tipset. Lowe Apline-smäcken ser helt klart intressant ut. Jag håller dock med Mattias. Jag köper inte gärna utan chans att klämma och prova. Finns det någon Lowe Alpine-återförsäljare i Stockholm?

När det gäller igenimmade glasögon är det ytterst sällan jag råkat ut för det. Jag brukar tvätta glasögonen med diskmedel innan jag ger mig ut. Jag tycker att det har en viss dämpande effekt på imman.
[Ändrat av Prunus padus 2002-12-11 kl 21:52]

puide; sa:
Finns Lowemössan eller något liknande att köpa i en vanlig butik, tro? Jag är osäker på storlek och vill gärna klämma på grejor innan jag köper. Desutom kostar frakten 70 spänn, vilket ger ett påslag på 17,5%
/Mattias

Eftersom du bor i v-ås, puide, så kika in på fliesbergs utförsäljning, i förrgår fanns det nån haglöfsmodell som liknade Lowemössan kvar
//Nyman

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg