Glasögon

Hej,

Funderar på att skaffa mig ett par glasögon också (se mitt tidigare inlägg ;) ). De skall skydda bra mot vind, myggor och grenar. De skall även ha utbytbara linser så att man kan ha både solglasögon och endast som skydd. Det skall inte sitta för tätt så att de immar. Har även tänkt använda dem till längdskidåkning, skridsko och utförsåkning.

Hittills har jag hittat:
Oakley M-Frame 990:-
Bolle Action Sport 875:-
Cebe Athlon 669:-

Cebe Athlon känns väl mest intressanta p.g.a. priset.
Någon som vill rekommendera några glasögon eller varna för något så posta gärna svar.

/Jonas U

042227776@telia.com (Göran Jansson)

Gäst
Glasögonfrågan.

Ett tips om glasögon kan vara Rudy Project. Priser från
475 kronor till 600 kronor. Det går att byta linser på dem och de är snygga. Cykel city i Lund, Göteborg och Stockholm saluför dem. E-postadress: www.cykelcity.se

Glasögondjungel

Hej,

Tack för tipset. Rudy Project glasögonen var ju ytterligare något billigare i prisklass. Men tyvärr så sög deras hemsida (www.rudyproject.com) ganska rejält. Eller förväntar de sig att man skall köpa deras glasögon bara för att Jan Ullrich bär dem?

Hittade även ett par Briko Sprinter 1 för 670:- som verkade lovande.

Fast tittar man på www.mtbr.com så blir man ju helt paff av den djungel av glasögon som finns. Recensionerna där får man också ta en nypa med salt. Antingen är glasögonen superba eller så suger de fett verkar folk tycka. Hmm...

Någon som har koll på vad butikerna i Umeå säljer för typ av glasögon? Var förbi på Intersport Sporthuset och de hade Oakley Pro M-Frame för 1300. Men då ingick tre olika linser (tror jag).

/Jonas U

För dyra ögon

Köpte ett par på macken för 25 spänn!! Funkar prexis lika bra som Oakley för 1300 spänn! Glasögonen blir lika leriga oavsett vilket märke, men om det är impfaktor som är viktig så köp dom dyraste du får tag på.

Förklaring

Hmmm, nu är det inte så att jag saknar glasögon helt.
Jag har faktiskt ett par solglasögon av den typ du beskriver. Denna typ av glasögons viktigaste funktion
är att vara snygga och att skydda mot solen.

Jag skall försöka förklara varför de inte duger. Men
då måste jag avvika lite från MTB området.
Som jag tidigare skrev så har jag tänkt använda dem
till längdskidåkning, utförsåkning och MTB.

Problem med längdskidåkning:

* Spåren går genom olika sorter terräng, ibland är det
solsken och ibland skugga. Vanliga mörka glasögon gör
att man ser sämre när det är molnigt eller skugga.
* Längdskidåkning är en väldigt svettig sport så
vanliga solglasögon immar igen i uppförsbackarna.

Problem med utförsåkning:

* Vanliga solglasögon gör att ögonen tåras när man
åker utför i snabbare fart. Grymt irriterande och
farligt.
* Även i utförsåkning så finns det skuggiga partier
och här är det rent av farligt att köra med vanliga
solglasögon eftersom ögonen inte hinner vänja sig
tillräckligt snabbt.

Nu finns det förvisso speciella skidglasögon som är
helt superba, förutom att de är för varma när det är
gassande sol eller varmt.

Problem med MTB:

* Problemen med ljus är ännu värre här. Att inte se
alla gupp, stenar och rötter kan ju vara livsfarligt.
* Här vill man ju ha glasögon mycket för att skydda
sig mot grenar och insekter. Det kanske inte alltid är
soligt när man är ute och cyklar och då är ett par
vanliga solglasögon värdelösa.
* Även här är det problem med imma när man stannar och
dricker eller kollar kartan.

Vad jag letar efter är ett par glasögon som är
designade för sportaktivitet. Måhända måste jag lägga
ut 600-900 kr för dem, men om de fungerar så anser jag
det vara värt priset.

Angående impfaktor så skulle jag aldrig ta på mig ett
par Oakley Pro M-Frame på stan, de är alldeles för
fula för det. Nej rätt prylar för rätt aktivitet är
mitt motto.

/Jonas U

Spana in smith brillor

Har sett dem på naturkompaniet. Har mycket utbytbara linser. Tror att de börjar från 595 och uppåt. Ser colla ut och sitter bra på. Har inte testat dem live dock. Vet inte webadressen tyvärr (det är inte www.smith.com)

Hälsar
David - Utsidan

a_msson@hotmail.com (AndreasM)

Gäst
Rudy Project

Jag införskaffade ett par Rudy Project Skecey (osäker på stavning) för lite drygt 400:-
Extra glas kostar en dryg hundring.

jag är mycket nöjd. Solida och lätta att byta glas.

vladde@mail.com (Cartman)

Gäst
Billigt & bra

Jag köpte mina brillor för 120 spänn, och de funkar alldeles utmärkt för all typ av cykling, oavsett DH eller tempo. Bra o billiga! Sitter dessutom perfekt. Vad det gäller skidåkning vet jag inte, för jag åker alldrig skidor och sånt. MTB året tundt e vad som gäller =)

Du menar antagligen Skeey

Kollade in Rudy Project (www.rudyproject.com) igen och klickade den här gången på deras blinkande "discover the world of Rudy Project" knapp. (Tips till webdesigners, stoppa inte in viktig information på blinkande knappar. Iaf min hjärna registrerar dem som banners och ignorerar dem automatiskt).

400 spänn låter ju mycket bra. Och Skeey-modellen verkar bra på bild iaf. Det gäller bara hitta någonstans att köpa dem. Vågar inte köpa dem på postorder ifall de skulle vara osköna.

/Jonas U

ultimata glasögon!

Tja ba,
De i särklass bästa brillorna för främst cykel är
Rudy Projects modell TAYO. Bra passform, utbytbara linser och extremt funktionella. Dessutom råcoola.
Används av många proffs typ Mapeistallet. KÖÖÖÖP!
(cykelcity. kostar ca 500kr)

Det blev ett par Cebe Athlon

Hittade inga Ruby Project glasögon och jag vill inte köpa dem via postorder. Naturkompaniet i Umeå hade Bolle glasögon.

Men jag hittade ett par Cebe Athlon för 350 spänn (30% rabatt). Superlätta och vindskyddande. Skaffade även ett par gula kontrasthöjande linser för 90 spänn.

/Jonas U

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg