Glaciärvandring?

Stegjärn och isyxa...

Vi gick upp på Sarektjåkko från Sarekjaure en gång, fem stycken var vi, och vi hade ungefär den utrustning som finns med i STF-listan. Kanske delvis beroende på att fyra av oss gått STF:s glaciärkurs... Men det kändes definitivt bra att ha ordentligt med grejor när snöbryggorna blev obehagligt tunna på något ställe.

Men jag får väl erkänna att när vi varit två, och gått över "säkra" glaciärer har vi bara haft stegjärn och isyxa (ingen idé att den som faller i riskerar att dra ner den andra...). Även jag har dock noterat att "säkra" har fått en ny mening i.o.m. glaciäravsmältningen, så jag gissar att det inte blir så många fler rundor på sådana utan replag. Dvs om de inte är barsmälta och "snälla".

Isyxa är för övrigt bra att ha även i branta snöfält och där det är isigt - jag har t.ex. huggit fast mig i Suliskungen när han försökte skaka av sig mig!

Tyvärr är allt bra-att-ha-skrot obehagligt tungt. Har någon erfarenhet av lättviktsstegjärn och isyxor?

Vandra säkert!
Lotta
 
Den eminenta äventyrsförfattaren Jon Krakauer (så fick jag det sagt också..) skriver i sin bok "Ett berg högre än everest" om en skidtur över glaciär i alaska han företog sig i sin ungdoms dagar.
Han införskaffade då 2st 3 meter långa stänger som han knöt fast i lodrätvinkel vid höfterna.

När han sedan skidade över sprickor och elände hoppades han innerligt att "pinnarna" skulle lägg sig rakt över sprickorna och lämna honom hängande över avgrunden.

inte världens säkraste metod kanske..
 
Breboka

Nu har jag inte lusläst denna tråden... men... vad jag kan se så har ingen nämnt Breboka, handbok i brevandring (Bre=Glaciär på norska). Den är närmast en bibel vad gäller glaciärvandring. Den är skriven av Johan Stöyva och utgiven av Gröndahl o Sons Förlag, Bregruppen, Den Norske Turistforening 1974.

Mycket matnyttig läsning om man tänkt sig ut och vandra på någon "Bre". Sök på "Breboka" på eniro så hittar du en annons till ett begangnat exemplar.

bild27.jpg')
Någon efterlyste lätta stegjärn. Det finns lätta stegjärn gjorda för att vandra med. Dom är inte stela som de stegjärn som används vid isklättring, som är en helt annan aktivitet än vandring, utan flexibla så att dom följer sulans böjningar (klicka på bilden till vänster). Jag köpte mina för 16 år sedan på ett ställe som hette Busters klätterbutik i Stockholm, har ingen aning om ifall den fortfarande existerar. Där hade dom även lätta smidiga isskruvar tillverkade av titan, väger bara 100g styck!!


default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

[Ändrat av cnygardh 2006-05-27 kl 23:05]
 
Re: Breboka

cnygardh; sa:
Nu har jag inte lusläst denna tråden... men... vad jag kan se så har ingen nämnt Breboka, handbok i brevandring (Bre=Glaciär på norska). Den är närmast en bibel vad gäller glaciärvandring. Den är skriven av Johan Stöyva och utgiven av Gröndahl o Sons Förlag, Bregruppen, Den Norske Turistforening 1974.

Mycket matnyttig läsning om man tänkt sig ut och vandra på någon "Bre". Sök på "Breboka" på eniro så hittar du en annons till ett begangnat exemplar.
Den som köper den bör se till att få tag på den nya (2:a) upplagan som kom 1999. Den tidigare upplagan innehåller en del faktafel, t.ex. när det gäller vad som är en lämplig sele.
Annars är "Mountaineering: The Freedom of the Hills" ett bättre alternativ. :)
En bok slår dock inte en kurs men ett bättre (och billigare) alternativ till STF:s kurser får man nog om man går en Brekurs i Norge. Svenska Fjällklubbens kurs är förstås tokbra! :)
 

Liknande trådar