Glaciären barsmält ovanför Tarfalasjön

brant sluttning där det hände

Som jag förstod det hela så skedde alltså olyckan i den branta sluttningen upp mot Björlings glaciär. Det där är ju en kalasfin telisbacke på vintern (frusna snöblock som laviner har dragit med sig brukar dock vara ett problem nedanför svarta väggen/ostkammen)
och lutningen är ju ganska brant så det måste ju vara svårt att får stopp om man rutschar där. helt klart en farlig glaciärtur låter det som.

Ville de gå Nygrens led eller vad var syftet ?

Är inte anmarschen till Nygrens led bättre från fjällstationshållet ?

Mats

Passet vid Silverfallet (ö Singivagge)

Nybörjare i fjällen hade jag och flickvännen vissa problem att forcera passet mellan Toulpagorni och Singitjokka. Nu gick det bra och vi hittade fin tältplats vid Singijavrrit. Egentligen var det senare tänkt att gå igenom Koupervagge och över passet till Tarfala. Vi fick avbryta pga hård vind, men är det någon anan som gått båda passen? Jämförelser? Är passet vid Silverfallet att anses som lätt eller svårt?

säkerhet: stegjärn bra att ha

hej, jag kom just hem efter tre veckors vandring och det gällde ochså trepassleden. stegjärn var utomordentlig bra att ha - att kunna gå bekvämt inte bara ner från svarta sjön men ochså på isiga snöfält vid själva sjön, vid nedstigningen från pyramidpasset, på vägen upp där andra sidan (kanske jag hade vänd där annars, klättringen vid pyramidpasset verker gräsligt)...

på keb-toppen var det ochså bra. vi var där sent på kvällen och stannade i toppstugan när en man utan utrustingen kom (rejält utan: inget att äta, ingen möjlighet att smälta snö, ingen sovsack, inga varma kläder). han fick en varm soppa och gick till toppen vid soluppgång nästa dag, utan stegjärn förstås. upp på fyra ben och ned på baksidan... såna är ju en fara till alla på berget som måste hjälpa outrustade ensamgående människor när nåt händer.

stegjärn är bekväm och säker, och om vikten är 28kg, då är 29 inte så mycke mer.

lukas

glaciärrutchning

Jodå, dina spekulationer är korrekta. De var på väg upp uppför det branta partiet där storglaciären går upp mot kammen där den möter björlings. Det var vid det tillfället helt avsmält där, blåis. En person i replaget halkade och drog med sig de andra. Att få stopp i den lutningen med det underlaget är väl i princip omöjligt. Så de åkte på tills de susade ner i en spricka. De hade korrekt utrustning men kanske inte korrekt beteende, man borde nog ha lagt mellan- säkringar eller pitchat upp för den väggen eller gått runt det brantaste partiet (gick man runt var det dessutom snötäckt, alltså mycket lättare att röra sig och hindra fall).

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg