Gjende runt
Besseggen är förvisso Norges mest vandrade led, och inte utan grund såklart! Huvudorsaken till populariteten är nog att den är lätt tilgänglig (bil til Gjendesheim, båt till Memurubu och så bara att tåga på), men också klart spektakulär och om ni först ska gå runt Gjende så ska ni såklart också gå Besseggen! (det går också att gå nede längs vattnet, vått har jag läst) Om ni går med tält och inte vill släpa det över tror jag det går att skicka ryggsäck med båten.
Jag gick runt Gjende i slutet av september ett år, vi gick Besseggen från Gjendesheim och fick den då för oss själva eftersom vi mötte båtlasten efter att vi passerat eggen (som vi då gick ned). Det var sista helgen som hyttene var öppna så det var mycket folk.
Kallast var rasten på toppen i övergången Svartdalen - Leirungsdalen, det var blockterräng där som var stedvis snötäckt. Leirungsdalen är omärkt, dvs de har inte målat ner stenarna vid stigen med dessa röda T'er, men vi som gick den västerifrån hade inga problem med orienteringen trots att det var lågt molntäcke. Kanske det är svårare att hitta nedstigningen till Svartdalen om man kommer från Leirungsdalen?
Hur som helst är det en fantastiskt fin tur, mycket stenvandring som ellers i Jotunheimen men också mjukare underlag i Leirungsdalen och fina fjäll att se hela vägen (om vädret tillåter...). Kontrasten folkrika Besseggen och folktomma Leirungsdalen tyckte jag också om.
God tur!