Gissa positionen världen

Ok, tack! Först tänkte jag Snöhetta men topparna stämde inte. Sen insåg jag att det var karaktäristiska Jotunheimenfjäll, men det var fortfarande svårt att få ihop det med glaciärerna. Tänkte att bilden var tagen från öst eller norr, inte såpass sörligt som det var.

Jag tar mig friheten att slänga in en bild. Var står jag eller vilka toppar ser vi i bilden?
IMG_20190623_150309.jpg

Ja, jag är överst i Veodalen. Skulle gå från Spiterstulen till Glitterheim den dagen. Bilden är din igen!

Ja, jag är överst i Veodalen. Skulle gå från Spiterstulen till Glitterheim den dagen. Bilden är din igen!
Jo, jag kände igen mig. För en gångs skull gick jag nere på leden och det kändes lite enformigt med (ännu) en låååång u-dal - men hjärnan har tydligen lagrat just det minnet 🙃

En karaktärsfull topp med några fina klätterleder, som man dock inte måste klättra för att komma upp på. Jag har just varit där utan klätterskrot. :)
DSC_0243.JPG

Senast ändrad:
...men man kanske inte ska ha anlag för svindel. Den markerade vandringsleden går längs den sadelformade kammen med branta stup åt bägge hållen, och sen rakt upp till toppen. I dalen bakom kammen finns en stor postglacial sjö.

Toppen är inte särskilt hög i absoluta tal, inte heller bland de högsta i detta bergsområde, men som syns prominent. Baksidan reser sig dryga 500 m ur den postglaciala sjön.

Utsikten mot sjöns sida från den sadelformade kammen (jag missar sjön, som gömmer sig bakom kanten):
DSC_0232.JPG

Det var lite likt Lofotfjäll men jag får inte ihop det med någon jag känner till. Så jag vildchansar på Vågakallen trots att jag vet att inte borde vara den.

Det var lite likt Lofotfjäll men jag får inte ihop det med någon jag känner till. Så jag vildchansar på Vågakallen trots att jag vet att inte borde vara den.
Nej, vi är rejält långt borta från Lofoten. Några ledtrådar för att ringa in klimatzonen:
  • Toppen når över 2 100 m ö h.
  • En underart av fjällskäror förekommer endast i två bergsområden, varav detta är det ena.
  • Det är början på november men ovanligt litet snö, och den är alldeles nyfallen. Under september/oktober kan det lika ofta råda full vinter, som brittsommar med vackra höstfärger - vilket hände just det året.

Koscielec i Tatra eller däromkring.
Visst är det Kościelec, 2156 m ö h :). Kräver lite scrambling men inte mer. På östra och norra sidan finns trevliga lätta klätterleder dit man gärna tar med nybörjare.
Fjällskäran som bara finns i Alperna och Tatra heter Saussurea pygmaea.

Dagen före var det 18 grader varmt, och en helt annan färgskala rådde:
(jag är på väg ner mot sjön från passet på Örnstigen; en av Kościelec' kammar börjar till vänster, och man ser ända till Kraków)
DSC_0206.JPG

...och så ser toppen ut från sjö-sidan - en mer välkänd vy ;)
1709498875654.png

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 47
aronwidforss Gissa position - easy mode Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg