Gissa positionen världen

Du är i rätt bergsområde, men inte på den huvudkam jag står på utan en parallell med eget namn, och för långt från statsgränser - både gamla och nya.

Den skymtar en aning långt bakom "Sadeltoppen", så du rör dig i rätt riktning.
Namnet på bergskedjan (ospecifikt) räcker.

Ja, det är det, och bergskedjan heter Bieszczady (bie-sh-tsh-ady, två sje-ljud på varandra är typiskt polskt :p).
Den sträcker sig långt in i Ukraina, där det blir vildare och inte så "turistigt"; man får följa gamla ryska militärkartor och spana i terrängen efter kvarlämnade gränsstenar mellan Österike-Ungern och Tsarryssland.

Det set så folktomt och rofyllt ut nu, men trakterna har tragisk och blodig historia. Detta är en gammal levande kulturbygd, som blev ödelagd efter andra världskriget, då polackerna i nynationalistisk yra gjorde sig skyldiga till regelrätt folkfördrivning.

De fina träbyarna har skogen tagit tillbaka. De vackra träkyrkorna har man börjat ta hand om, men de som gav dem liv och mening är borta en gång för alla.
1707756872319.png

Senast ändrad:
Litldalen, Sunndalsøra.. Den är ju helt omisskännlig :)
(Fast jag minns aldrig vilken av topparna som heter Hårstadnebba, resp. Langrabpiken)

Fin klättring i området.

Senast ändrad:
Du är duktig på att känna igen. Tror det är Hårstadnebba till vänster i bilden och langrabpiken till höger. Alltså att det är tratt två på bilden. Kommer i håg en artikel i bergsport från 90 talet där en skrev om levande om klättring i tratdalen (som var litledalen), fyra replängder upp och framdeles ikke lämnat skogen och liknande.

Har tyvärr inte varit på någon av topparna man ser men de står på listan. Tycker det är väldigt häftigt terräng som jag ändå tror är rätt okänd. Väggarna är ju över 1500 m höga. Basehoppar gillar i alla fall området och det finns med på en del filmer.

Du är minst lika duktig, och här var det ingen konst för jag har haft närkontakt med dessa två :)
OK, här kommer en ny bild, troligen lättgissad. Sen tänker jag passa så andra får en syl i vädret. Jag står på toppen vars namn jag är ute efter, men har inte kommit upp längs kammen jag ser ner på, utan från motsatt håll.

1707761712785.png

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 47
aronwidforss Gissa position - easy mode Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg